DAIHATSUS motorkonstruktionsfilosofi

3 inlägg 0 nya
DAIHATSUS motorkonstruktionsfilosofi

Jag läste en äldre Teknikensvärld från 80-talet, där de bland annat, gjorde ett test på den första [b]DAIHATSU Charade[/b]-modellen som kom till Sverige.

[b] DAIHATSUN[/b] hade en 1,0 liters fyrtaktsmotor, med tre cylindrar.

I testet framkom det, att[b] DAIHATSU[/b] har en viss bestämd motorfilosofi, när de bygger sina motorer, nämligen; [b]den optimala effekten i en[/b] [b]fyrtaktsmotor, kan bara uppnås om cylindervolymen inte överstiger 330 kubikcentimeter[/b].

Någon, som har en aning om, vad[b] DAIHATSU[/b] menar med, [b]den optimala effekten[/b]?

[Edited on 2010-02-09]

Jes (ej verifierad)

Måste nog vara en dåres försvarstal .. alltså varför man gjorde en 1000 kubikare med tre cylindrar.

Skulle jag tro

Tidigare hade man skattesatser i Japan som baserades på cyl,volym.
Lägsta skatteklassen var 360cc, sedan kom 600cc och 1000cc om jag minns rätt.
Det kan vara anledningen, man skulle ju med små ändringar kunna köra med samma kolvar och stakar och bara ändra block och vevaxlar, d.v.s. en,två eller tre cylindrar.

Jag vet inte om skattesystemet finns kvar idag.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.