Vi Bilägares forum

Citroën´s vinkelskurna kugghjul

Citroën´s vinkelskurna kugghjul

År 1920, tog André Citroën patent på det vinkelskurna kugghjulet. Med det vinkelskurna kugghjulet, blir det både en säkrare- och en hållbarare kraftöverföring.

Är det endast Citroën som använder vinkelskurna kugghjul i sina bilar?

[Edited on 2010-07-23]

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Ursäkta, men hans namn var Andre´och han uppfann inte vinkelskurna kugghjul, men han var med och konstruerade maskiner som kunde producera pilkugghjul till överkomliga kostnader.

Jag tror inte att det finns någon som använder några pilkugghjul i sina bilar idag.

Varför skulle de göra det?

Pilkuggens största fördel är ju att eliminera axialbelastningar och det finns det enklare och betydligt billigare sätt att göra nu för tiden.

Uppdaterat: 2010-07-23 02:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Citroën använder inte vinkelkuggar i sina kugghjul längre - det är för dyrt att tillverka dem. De är dock hållbarare och tystare och frestar inte på lagren så mycket som dagens snedskurna kugghjul gör. Uppfinningen var polsk, men Citroën köpte patentet och hade det liggande ett tiotal år innan han började använda konstruktionen.

/Erik

Uppdaterat: 2010-07-23 14:36

erifog

1. Vilket år, upphörde Citroën med de vinkelskurna kugghjulen?

2. Vilka Citroën-bilmodeller, var försedda med pilkugghjul?

Uppdaterat: 2010-07-30 14:49

saabnisse

Vad innebär axialbelastningar?

Uppdaterat: 2010-07-30 14:56

Axiallaster är de som verkar längds med axeln, till skillnad från radiallaster som verkar tvärs.
[url=http://www.skf.com/files/869710.pdf]http://www.skf.com/files/869710.pdf[/url]

Uppdaterat: 2010-08-01 22:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse

Alltså finns det SKF-lager, vilka praktiskt taget eliminerar axialbelastningar, lika effektivt som vinkelskurna kugghjul? [Edited on 2010-08-03]

[Edited on 2010-08-03]

Uppdaterat: 2010-08-03 16:19

Inte bara SKF, de är inte ensamma om att tillverka kullagar.
Men lagren eliminerar inte axialbelastningar som de vinkelskurna kugghjulen gör, men de tar upp lasten och fördelar den i lagerinfästningen.

Uppdaterat: 2010-08-04 10:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse

Men tar lagret och lagerinfästningen upp lasten, exakt lika bra som de vinkelskurna kugghjulen?

Uppdaterat: 2010-08-04 18:10

Teoretiskt nej men i praktiken ja, till en avsevärt lägre kostnad.

Uppdaterat: 2010-08-04 19:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Plusminus: Jag vet inte när Citroën slutade med vinkelskurna kugghjul, men jag gissar på 50-60-talet kanske. Vild gissning. Det borde ha varit när snedskurna blev bättre och höll bättre, kan man tycka.

Snedskurna kugghjul gör att en del av belastningen kommer på kullagret, som därmed slits snabbare. Vinkelskurna kuggar överför inte belastningen till lagret på det sättet.

/Erik

Uppdaterat: 2010-08-08 18:12

Om man tänker till lite så kommer man ju på att det inte är så märkvärdigt med pilkugghjul, det är ju bara att göra två vanliga vinkelskurna hjul, ett höger och ett vänster och sätta samman dem.
Men varför ska man göra det?
Det blir ju dubbelt så dyrt och man slipper ändå inte ifrån axiallastupptagande lager.

Uppdaterat: 2010-08-11 00:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse

Om det var möjligt att tillverka de vinkelskurna kugghjulen till samma kostnad som för snedskurna diton, ser jag endast fördelar med detta, därför att pilkugghjulen rullar tystare, -har längre hållbarhetstid och ger en säkrare kraftöverföring, vilket innebär, både en effektivare verkningsgrad och ett minskat slitage på de axiallastupptagande lagerna.

[Edited on 2010-08-18]

Uppdaterat: 2010-08-13 16:48

Hänvisar enbart till mitt föregående inlägg i tråden.

Uppdaterat: 2010-08-13 18:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Besökte en Citroën-verkstad, där jag frågade den äldste mekanikern, om Citroën fortfarande använder vinkelskurna kugghjul till sina bilar? Mekanikern svarade: "Citroënbilar har, i alla fall de modeller jag mekat med, aldrig varit försedda med pilkugghjul...Men det är möjligt, att Citroënbilarna på Andrë Citroën´s tid var utrustade med vinkelskurna kugghjul...Det blev väl för dyrt att tillverka den typen av kugghjul, men om de fortsatt utveckla produktionsmetoderna för dessa, kanske de hade kunnat producera dem till samma kostnad, som för snedskurna diton, och i så fall hade säkerligen Citroën med flera, nyttjat dessa pilkugghjul idag".

Uppdaterat: 2010-09-24 14:49

Här är en ganska kul sida om Panhard som hade pilkugghjul till kamaxeldriften
http://www.panhardklubben.se/
På den tiden hörde de inte till Citroen.

Uppdaterat: 2010-10-01 17:34