Byt till den optimala tändstiftsgnistan!

35 inlägg 0 nya
Byt till den optimala tändstiftsgnistan!

Om någon vill beskåda, och kanske själv erhålla (tyvärr fortfarande, bara om man har en motor (undantaget [b]Hondas K20[/b]) försedd med en tändspole och separata tändkablar), den[b] kraftigaste[/b]- och mest explosivaste tändstiftsgnistan någonsin, gå i sådana fall in på följande internetadress; [url=http://www.nology.com]www.nology.com[/url]

Klicka först på [u][b][Products[/b][/u]], sen på[b] tändkabelsbilden[/b] längst upp till vänster, och till sist på [u][b]Click here to see HotWires at Work[/b][/u]

Vid beställning; [url=http://www.tpis.se]www.tpis.se[/url] Titta i högerspalten, under rubriken [b]Support[/b], och klicka där på [b]Kontakta oss[/b]

Har man en gammal bil med separata tändkablar till varje cyl. är det bättre att köpa Biltemas tändkabelsatser, de är billiga och man har råd att byta årligen.
Köper man också deras tändstift, Eyquem, så får man också råda tt byta stift varje höst.
Jag gjorde det på gammelbilen i flera år och det fungerade utmärkt.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Valmöjligheten är fri

Priset på [b]NOLOGYS[/b] ([b]BERU[/b], från Tyskland) silvertändstift, är 118 kr/styck hos[b] MEKONOMEN[/b] (acceptabelt, tycker jag), och livslängden är fem år.

Jag vet inte, vad priset och livslängden på [b]BILTEMAS[/b] tändstift är?

Jag tror, att elektroden i [b]BILTEMAS [/b]tändstift är av koppar, medans [b]NOLOGYS[/b] är i silver.

Men det finns andra tändstiftsfabrikat, som inte har silver i elektroden, men ändå kostar mångfaldigt mer än [b]NOLOGYS[/b] silverstonetändstift.

Varför[b] NOLOGY[/b] har valt silver i tändstiftselektroden, är helt enkelt för, att silver är nummer ett, beträffandes elektricitetsledare.

Vill man ha det bästa, är det uppenbarligen tveklöst [b]NOLOGYS[/b] ([b]BERUS[/b]) silvertändstift som gäller!

[Edited on 2010-02-26]

Var det inte stift från just [b]BERU[/b] som orsakade [b]motorhaverier[/b] på Volvo för några år sedan?
Sidoelektroden släppte och slog sönder ringar och ventiler.
Om det är det bästa håller jag mig gärna till sämre fabrikat.

Men det är ju inga problem för mig, jag är hänvisad till att köra på NGK eftersom Saabs motorer använder tändstiften som givare till motorstyrningen och anpassad till speciella NGK-stift.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse

Det var troligtvis inte [b]BERUS[/b] silverstonetändstift som var orsak till motorhaveriet/haverierna på [b]VOLVO[/b]-bilen/bilarna.

Jag har själv använt ovannämnda stift i en [b]Ford Fiesta[/b] 1,4i CL -90:a, i drygt femton år (köpte bilen ny, i Oktober 1990) utan några som helst problem. Jag bytade till silvertändstiften i början på år 1993, och körde sedan, fram till och med sommaren 2007 med dessa. Utan att skryta, [b]vilken[/b] [b]skillnad jämfört med originaltändstiften![/b]

En jag känner (en gammal skolkamrat sedan barnsben) hade en likadan (92:a) [b]Ford Fiesta[/b] som min, vilken var utrustad med [b]"vanliga"[/b] koppartändstift. Vi provkörde ideligen varandras[b] Fiestor[/b], för, i syfte om vi skulle märka någon skillnad i motorgången. Vid varje provkörningstest uppmärksammade vi båda, att [b]min Ford Fiestamotor[/b] [b]innehade en avsevärt bättre gång.[/b]

Idag kör jag en [b]Mitsubishi Colt[/b] 1,3 07:a, vilken tyvärr det inte finns silvertändstift till, p.g.a, att den har det nya tändsysstemet med en separat tändspole/tändstift.

Angående det nymoderna tändsysstemet en tändspole/stift, har NOLOGY, tyvärr fortfarande, detta endast till [b]Hondas K20-motor[/b].

Jes (ej verifierad)

Den bättre motorgången berodde inte på RVS ??

Jo. säkert :-)

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Jes (ej verifierad)

Jag är ingen vetenskapsman, forskare eller inte ens, numera sakkunnig. Jag brukade vara sakkunnig men det var på den tiden jag mätte kamvinkel och justerade tändinställning med stroboskop och enda avgasmätning jag hade tillgång till var en co-mätare.

Men hur, med dagens elektroniska tänd/insprutning/avgasrenings-system inställda för ett visst oktantal, kan gnistan från stiftet få motorn att gå bättre. Borde istället skapa oreda i elektroniken om gnistan inte är den avsedda vill jag tycka.
Idag är det väl så att tandningen justeras av datorn som medföljer bilen när du köper den, eller?

Jovisst, det här är trams!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jes, leifer och saabnisse

Liksom metallkeramik, har även jag försett (sedan våren 1997) min bil, en Alfa Romeo 146 1,4 (boxermotor), med Beru silvertändstift. Men, för att lyckas åstadkomma den kraftiga gnistan från silvertändstiften, måste man komplettera med speciella tändkablar (HotWires), vilket tydligen metallkeramik, glömde att berätta.

Jag har inte genomfört någon effektmätning på min Alfa, men med mina tretton års erfarenhet av dessa unika tändstift/kablar, kan jag bara konstatera, och antagligen också vad metallkeramik menar med "bättre motorgång", att det verkar bli en smidigare gång i motorn (bättre körbarhet), snabbare gasrespons och acceleration (mindre gas för samma mängd acceleration), och dessutom mer kraft ur motorn (ökat vridmoment).

På nologys hemsida, fann jag en del intressant information, om deras (Berus) silvertändstift och HotWires-tändkablar.

Jag citerar;

[b]Silverstone Tändstift[/b]

För ökad effekt och renare förbränning, använd Silverstone, det bästa tändstiftet i världen. Silverstone-tändstift är speciellt utvecklade för de ökade krav från dagens moderna högprestanda-motorer. Silver är den bästa elektriska och termiska ledaren av alla metaller, och därför det bästa materialet att använda till elektroder i tändstift. Den stora diametern på elektroden i Silverstone-tändstift, ökar gnistans effekt med upp till 137%.

Material

Termisk Konduktivitet
W/(m* K)

Elektrisk Konduktivitet
MS/m

[b]Silver[/b]

[b]407[/b]

[b]66[/b]

Koppar

384

57

Guld

310

45

Platina

70

10

Nickel

59

10

Silver är extremt motståndskraftigt mot erosion, vilket garanterar i stort sett oförändrat elektrodavstånd för hela tändstiftets livslängd. Detta förlänger naturligtvis intervallen mellan byten. Silver har den bästa termiska ledningsförmågan, vilket ger Silverstone-tändstiftet ett bredare värmetal. För att förhindra nedsmutsning, når Silvertone-tändstiftet optimal temperatur strax efter start, trots att under full gas, när saker verkligen blir varma, avges värmen snabbt. Silverstone är det rätta tändstiftet för alla applikationer.

Silverstone-tändstift, tillverkade utan resistor, är första valet för dig som sätter prestanda först. Om det är ett racing-tändstift som du är ute efter, eller ett pålitligt och effektivt tändstift för dagligt bruk, så är Silverstone-tändstiftet det rätta valet för dig.

Silverstone-tändstift konkurrerar ut samtliga andra tändstift, och ger den mest kraftfulla gnistan. Sluta att hålla på med tändstift, vilka har fina trådar som elektroder, delade, runda och flera, tillverkade av bland annat koppar, guld, platina och nickel, och gör det seriöst och riktigt med elektrod i silver! Silver är den bästa elektriska och termiska ledaren av alla metaller. Detta gör då Silverstone till det bästa tändstiftet i världen. Punkt!

[b]Hot Wires Tändkablar[/b]

HotWires är utvecklade med en speciell inbyggd kondensator, exklusivt i HotWires. Denna revolutionerande design tillåter gnistenergin att ackumuleras i kondensatorn till dess volttalet når ioniseringspunkten. Vid det tillfället, skickas hela den ackumulerade gnistan iväg. Detta resulterar i en gnista som är 300 gånger så kraftig. Förbränningen sker snabbare och blir mer komplett, resulterande i ökad effekt och en renare förbränning. Utbyte av konventionella tändkablar till HotWires är det enklaste sättet att öka effekten på alla motorer. HotWires skapar en enormt kraftig plasmaurladdning som tänder varje bränsleblandning, rik som mager, betydligt bättre än en konventionell gnista. Förbränningen är mer komplett, resulterande i ökad effekt och lägre avgasutsläpp. Med HotWires installerar du hästkrafter. HotWires ger bättre startförmåga, bättre acceleration, ökad effekt (2 - 7%), ökat vridmoment, renare förbränning - mindre utsläpp, bättre verkningsgrad, högre varvtalsgräns och längre livslängd på dina tändstift. Omfattande forskning och utveckling på bromsbänk och bana, har lett till framtagandet av HotWires. Prestandadata för HotWires är verkligen imponerande. Temperatur på gnista, ström till gnista och kraft i gnista är mycket högre, även gnistans duration (tidslängd) på endast 4 nanosekunder (fyra miljarddelssekunder) är kortare än hos konventionella system. Tillverkare av konventionella tändsystem, vill gärna göra gällande, att det är möjligt att öka kraften på ett tändsystem genom att öka tidslängden på gnistan. Detta är inte sant! Att förlänga tidslängden på gnistan, ger faktiskt motsatt effekt (P = W/t). HotWires tar gnista med högt volttal och reducerar kraftigt dess urladdningstid. Gnistan som avges blir extremt kraftfull. Om man kunde reducera tiden i ett HotWires-system, för att se gnistan i en sekund, skulle i jämförelse gnistan i ett konventionellt tändsystem ta dagar. Desto snabbare processen är att antända bränslet, desto snabbare flamutveckling. Desto kraftigare tändgnista, desto mer komplett förbränning. Varför är då tidsmässigt en kortare gnista kraftfullare? En hyfsad liknelse är, att om man tar 1000 liter bensin och bränner upp det under en lång period (flera dagar), eller antänder allt på en enda gång i en jättelik explosion som endast tar en sekund (P = W/t), så är det samma mängd energi som lösgörs, men den sistnämnda är betydligt kraftfullare. Eller i bilsammanhang, vid 5000 varv kommer ett konventionellt tändsystem med 3 millisekunders (tre tusendelssekunders) gnista behöva 95 grader av vevaxelrotation. Inte direkt speciellt exakt tändning, och ett slöseri med energi! HotWires behöver endast 1 grad av vevaxelrotation. Med en tidslängd på gnistan så kort, blir tändningen mycket mer exakt och effekten ökas betydligt (P = W/t). Flamutvecklingen är betydligt snabbare och förbränningen mer komplett, resulterande i ökad effekt och renare förbränning.

Ja, var och en är ju salig i sin tro.

Jag håller fortfarande mer på min mossiga sten.
Och den är gratis!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Metallkeramik har du gjort ett nytt användarkonto? Saabnisse sa det: Det här är trams!

Jes (ej verifierad)

Återkommande reklam?

Påminner för mycket om TV-shop ..

Vad vill du ha för respons plusminus?

saabnisse

Tro och tro! Informationen, har inte jag "hittat på", den är hämtad från nologys egen hemsida.

saabnisse och Volvo RWD

Har inte en susning om, vem metallkeramik är! Vad är det, som är trams? Jag berättar bara, min erfarenhet och upplevelse av tändstiften/kablarna.

[Edited on 2010-03-12]

JohanE

Som bekant, är bil- och förbränningsmotorbranschen väldigt konservativ. Det finns, en hel del tändstiftstillverkare/märken på marknaden. De flesta biltillverkare/märken, vet kanske inte, att dessa silvertändstift finns? Jag håller fullständigt med dig om, att nog borde något bilmärke ha utvärderat silvertändstiften till sina motorer. Men, att ingen biltillverkare använder silvertändstiften som original i sina motorer, beror sannolikt på, att de flesta, om inte alla, har infört det nya tändsystemet, med en separat tändspole per tändstift, vilket nology än så länge, endast har till Hondas K20-motor.

[Edited on 2010-03-12]

Vad skulle vara den verkliga vinsten?

För mig som Saabåkare är det ju likgiltigt, dessa stift går ju inte till Saabs DI-system som använder tändstiften som givare till motorstyrningen, detta är ju ett Saabpatent,
US Patent: 4,648,367 Method and apparatus for detecting ion current in an internal combustion engine ignition system.

Men jag tror fortfarande att allt är nys.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse

Vet du, vad det är för elektrodmaterial i Saabs DI-systemständstift?

Var det turbopelle, som uppfann Saabs DI-system?

Nys och nys! Titta i en faktabok, om olika materials elektricitetsledningsförmåga.

En bekant till mig, som har en trecylindrig fyrtaktssnöskoter, vilken han har konverterat till bio- och naturgasdrift, fungerar som bäst, i jämförelse med alla andra fabrikat, när han har silvertändstiftenn och HotWire-tändkablarna monterade.

[Edited on 2010-03-12]

Plusminus: Varför jag undrar om du har skaffat ett nytt användarkonto är för att Metallkeramiks sista inloggning var den femte Mars, inom 24 timmar efter det så skapades ditt konto. Det är inte så många medlemmar här på detta forumet så vad är chansen för att 2 olika individer med exakt samma tänkande där den ena försvinner och där den andra registrerar sig efter att den andra försvann?

Tror du på allt vad TV-shop säger?

Silver leder ström lite bättre än tex koppar men inte så bra så att det ger något speciellt. Tror ni att biltillverkarna skulle skita i det här om det var något att ha?

Plus minus
Kolla patentet.
Turbopelle var en av uppfinnarna, men han var inte ensam
Inventors: Gillbrand; Per (Mariefred, SE), Johansson; Hans (Amal, SE), Nytomt; Jan (Amal, SE) Assignee: Saab-Scania Aktiebolog (Sodertalje, SE)
Men patentet fanns hos Saab!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Jes (ej verifierad)

Utan att, för ett ögonblick ifrågasätta eller betvivla dina uppgifter gällande SAAB saabnisse vill jag ändå påtala att SAABs historia är omskriven.
Av vem (troligen SAAB) och varför vet jag inte. Att första provexemplaret till "svenska folkbilen" visades av Philipsons Svenska Bilfabriken redan januari 1946 förtäljs inget om vare sej från SAAB eller Wikipedia, inte heller att SAAB övertog projektet därifrån. Källa; När Var Hur 1948.
Troligen har omskrivningen ingen betydelse men det är ganska intressant att SAABs, egentliga flygplans-ingenjörer får hela äran.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.