Brenslesnål Familjebil

9 inlägg 0 nya
Brenslesnål Familjebil

Jag undrar vad man ska köpa för familje bil nu när vi ska få barn.jag gillar värkligen Passat variant 2006.Men nu när bensinen börjar att sktg en över huvudet då vet jag inte vad man ska göra.Vad finns det för miljöbil som är något att ha för 150-180,000:-
Tacksam för svar

Vi Behöver Bil I Norrland,Vad Är Kollektivtrfik?

Köp en Skoda Octavia Kombi Diesel. Jag vet inte vad den kostar i Sverige men här i Australien får du en fabriksny bil för dom pengarna. Och det är en mycket bra bil.

Hej Jonas! Ja, i Norrland går ju inte gas, så det är väl bara diesel eller etanol som gäller. Stor familjebil och dieselmotor blir ju ingen miljöhit kanske, men etanol är ju bra (Sekabs etanol från brasilianska sockerrör.)

Skoda Octavia kombi med 1,6-liters etanolmotor är tydligen fin med lite premiumkänsla, om man får tro Teknikens Värld. Dock bullrig. Stor diesel blir dyrare än stor etanolare. Kruxet med etanolbilar är att de måste byta olja var 1000:e mil. Ett undantag är tydligen Citroën C4, som har företagets brasilienproducerade E85-motor, som har 2000 mils serviceintervall. Så läste jag häromdan i alla fall. C4 picasso finns ju och borde ha etanolmotor, men kostar väl mer än C4 (vanliga karossen) som dock inte rymmer barnvagn i bagaget.

Vill du köra miljövänlig kombi i Norrland så blir det nog etanol och då det lägre prissortimentet. Då finns följande bra bilar att provköra:
Skoda Octavia kombi 1,6 etanol
Renault Megane 1,6 etanol

Kolla dem först.

Lycka till.

Erik

Jonas, var lite försiktig med det du läser ut av aktuella miljöbilsdefinitioner. EU är på väg med ett direktiv som knappast kommer att gynna etanolbilarna. Direktivet diskuteras för närvarande och kommer som remiss under hösten. Direktivet som det ser ut under pågående beredning tar inte hänsyn till om bränslet är förnybart eller ej. Det enda som kommer att gälla är CO2-utsläpp. Man träter en del om gränsen ska sättas vid 120 eller 130 g/km. De etanolbilar som finns att köpa idag ligger klart över de gränserna.

Troligen kommer det att rassla till med olika hybrider med CO2-utsläpp under 100 g/km de närmaste åren.

Titta istället på de snålaste bilarna och fundera också hur mycket du kan kompromissa ner i storlek. Du kanske kan klara vardagen på en Skoda Fabia 1.2 och komplettera med hyrbil?

Gäst (ej verifierad)

Jag tycker du ska kolla på Skoda Fabia 1,4 TDI Greenline Combi. Motorn rasslar och vibrerar rätt omodernt men går också riktigt snålt. Bilen är rymlig för sin storlek och faktiskt också hyfsat bekväm. Dessutom ryms den inom er budget, även om man utrustar den med luftkonditionering och stereo. En räckvidd upp mot 110 mil på en tank är dessutom väldigt skönt i Norrland...

Gäst (ej verifierad)

Ett annat alternativ är Hyundai i30 CRDi/90. Fullutrustad kostar den 169 900 (- 10 000 i miljöbilspremie). Egentligen klassen större än Skodan men lastutrymmet är nog ungefär jämförbart. Bättre säkerhet och lite tystare med smidigare motor än Skoda. Jag har svårt att hitta en riktigt bra körställning men sånt kan ju vara individuellt. Kia Cee´d är i grunden samma bil men med hårdare satt chassie vilket enligt mitt tycke försämrar åkkomforten.

Gäst (ej verifierad)

Helt rätt! I30 miljöbil finns bara som halvkombi. Men en rymlig sådan. Jag har inte kollat men det är mycket möjligt att en barnvagnsinsats går in.

Just det - som leifer skriver - Octavia och Fabia är bullerburkar. Däremot Renault Megane visade sig vara en riktigt välisolerad bil. Alltså: Megane är Mycket krocksäker, mycket rostbeständig och mycket välisolerad mot oljud. Den kostar typ 156 000 före miljöbilsrabatt, en kombi. Jag syftar då på etanolmotorn. Det där utsläppsförslaget inom EU verkar korkat. Man måste ju se till livscykeln/kretsloppet på bränslet. Alt. räkna fossil CO2, och då hamnar ju etanolbilarna i ett helt annat läge.

/Erik

Jag håller inte med dej Erik att EU-förslaget skulle vara korkat - tvärtom. Med anledning av diskussionerna som varit kring etanolen det senaste året så finns ganska många alternativa bedömningar om hur miljövänligt det bränslet egentligen är. Beroende på dess ursprung så kan etanolen vara både riktigt miljövänlig, men i andra fall en betydligt svårare miljöbov än gammal vanlig diesel eller bensin. Betydligt bättre då att lägga subventioner eller belastningar på själva bränslet.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.