bränslesnål 4WD?

52 inlägg 0 nya
bränslesnål 4WD?

Hej,
ska byta bort min saab 9-5 2.3 mot en bil med 4-hjulsdrift. Bilen ska klara av att dra hästsläp och köra på grusvägar (stundtals oplogade). Jag vill ha en bil med så låg bränsleförbrukning som möjligt. Jag vill heller inte 'byta ner mig' när det gäller komfort och köregenskaper på vanlig landsväg & långkörningar. Den ska också rymma familjen på 4-5 (äldsta flyttar snart) långa personer. Vad ska jag välja?

Har tittat på Honda CR-V, men tycker dieselmotorn är lite 'skramlig' och vägbruset högt vid landsvägskörning. Jag gillar heller inte att golvytan är öppen så att prylar man har på golvet kan rulla över till förarsidan. Några små minus till också.
Subaru outback och nya boxerdieseln gillade jag, men min man får inte plats... Forester gillade jag inte alls.
Volvo V70 är väl kanske en bra bil, men volvo har lite tråkstämpel - vill helst inte ha en volvo.
Toyota Rav4 är som subarun - maken får inte plats...
BMW/Audi är lite väl dyra...

Kom med förslag och argument!! Jag behöver hjälp att välja!

Jag skall inte "sälja in" någon bil till dig, men en Passat tdi 4motion tycker jag du skulle titta på i alla fall.
4-hjulsdriften "bjuder" vw på just nu.
Den är större än de bilar du nämnt, inte Audi om du menar A6 förstås...

/Pär

McTar

Tyvärr så går inte DSG och 4motion att kombinera, förutom i V6:an. Den går bort här pga rubriceringen.
/Pär

McTar

Ja, har sett att de har ett bra erbjudande på passat just nu. Det ska bli en provkörning så snart jag får tid. Det lilla jag sett verkar lovande...

[Edited on 2008-07-09]

Argumentet att köpa svenskt har jag gått på tidigare, så det har blivit saabar genom åren, men idag vet jag inte om jag längre kan tycka att volvo/saab är genuint svenska... Men visst, nya V70 är snyggare än tidigare 'lådor', XC70 däremot tycker jag mest ser ut som ett stort underrede på en för liten överdel. Jag gjorde en mycket kort provtur i en disel V70 igår och blev positivt överraskad - så det får bli fler turer. Någon som vet om nya V70 har den nya elektronikstyrda snabbare haldex-lösningen? Vad gäller för passaten?

Passat har gen2. Volvo har gen3. Gen2 och 3 är lika snabba. 3:an är dock "med från start"- förspänd. Gen 4 finns i Tiguan och Saab 9-3.
Det är den som kommer snart i alla Haldexbilar...
/Pär

[Edited on 2008-07-09]

McTar

och d� undrar man ju genast hur mycket b�ttre 4:an �r �n 3:an och �n 2:an... och om jag kommer m�rka n�gon st�rre skillnad...

Ja, prova några bilar med olika system och återkom.

Jag vet inte om generation 4 är snabbare. Den är (vad jag förstått) lättare och med möjlighet att diffa bakaxeln.
I nästa generation (5) skulle man ev. kunna diffa framaxeln också...

/Pär

McTar

Jo, fler provkärningar ska det bli, men hur ska jag kunna provocera fram ikopplingen av 4-hjulsdriften på ett enkelt sätt? Bilfirmorna gillar väl knappast att jag tar provbilen offroad och de har väl knappast drag på demobilarna heller så att man kan prova dra tungt. Därför är ju andras erfarenheter och tester viktiga.

Du får nog lika många tips om bilar som smaker tror jag.
Försök hitta någon gränmatta som sluttar lite och som är blöt!
Testa också hur systemen fungerar om bilen står på ojämt underlag. Det som brukar vara svårast för systemen att fixa är när vänster framhjul och höger bakjhul (eller tvärtom) står på en annan höjd än de andra två hjulen.
I VIB-nummer 8 på sidan 45 finns en bra artikel. Har inte hittat den på nätet än.
Här finns lite att läsa iaf:
[url=http://www.teknikensvarld.se/documents/audi/a4-c-crosser-cx-7-tiguan/ind... di/a4-c-crosser-cx-7-tiguan/index.xml[/color][/url]
[url=http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=12326][color=#0099cc]http:/... eID=12326[/color][/url]
[url=http://www.automotorsport.se/biltester/2006/0625/062503.pdf][color=#0099... 06/0625/062503.pdf[/color][/url]
/Pär

[Edited on 2008-07-10]

McTar

Tack f�r k�rtips och bra l�nkar!

Leifer: A3 har tvärställd motor dvs Haldex. A4:an har längsmonterad motor och därmed Torsendiff.

/Pär

[Edited on 2008-07-10]

McTar
McTar

Angående bränsleförbrukning.
Det är en myt att bilar med konstant AWD drar mer bränsle än en bil med t.ex. Haldex. Sanningen är ett det inte är någon skillnad eftersom alla drivaxlar m.m. ändå roterar med även om de inte driver. Däremot de riktigt gamla systemen med manuellt låsbara hjulnav drog mindre bränsle vid 2wd då de inte inkopplade drivaxlarna stod stilla.
Fördelen med konstant AWD är flera. Dels ger det ett konsektent väguppträdande eftersom bilen inte växlar mellan att vara 2-hjulsdriven och 4-hjulsdriven, dels sliter systemet mindre både på däck och komponenter, alla krafter fördelas ju på 4 hjul istället för 2.
Som exempel drar min 165 hk 2.5 Legacy kombi under 0.8 l/mil blandad körning, väl under en 140hk standard 2-hjulsdriven V70. Dessutom har jag kört över 7000 mil på däck som fortfarande ger minst 2000 mil till.
Sedan är det ju upp till var och en att stödja svensk industri som Volvo och Haldex...

Eco (ej verifierad)

Nya Subarus Boxerdiesel har väl nyligen landat!?
Tycks vara en kanonmotor - vibrationsfri och snål läste jag nånstans.
Skulle jag kolla på iallafall.

Japp, jag har provk�rt den och gillade den skarpt - sv�rt att tro att de var en dieselbil man k�rde! Problemet f�r oss var (som jag skrev i 1:a inl�gget) att bilen/f�rarplatsen var f�r tr�ng f�r min man p� 195 cm, f�r mig var den perfekt.

Eco (ej verifierad)

Sorry! Ouppmärksamt av mig.
Deras jeep då? Samma diesel - fulare och större kaross men säkerligen härlig japankvalitet.
Aldrig en Volvo. Suger sås som få! Dock snyggare än jeepen.

Nej leifer, den 9-5 som säljs idag har inte tio år på nacken. Det är en tio år gammal bil i grundutförandet men den har uppdaterats kontinuerligt så att bilen av idag har få likheter med den för tio år sedan, bortsett från utseende och uppbyggnad.
Men den hör ju inte hemma här, den är ju inte fyrhjulsdriven.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo du har rätt leifer, visst är 9-5 gammal, men skillnaden mot nya V70 är fortfarande inte så stor, men visst märks den.
Men om jag skulle köpa en ny bil och betala själv skulle jag aldrig köpa nya V70 förrän om tidigast tre år.
Jag har köpt helt nya modeller och varit med om att betala konstruktions- och tillverkningsfel som borde varit åtgärdade före mitt köp.
Jag gör inte om det.
Det kommer en ny 9-5 snart. [i]Jag[/i] köper den inte!
Inte förrän om kanske fyra -fem år då är den kanske färdig.
Men visst känns skillnaden mellan 9-5 och 9-3.
9-5 är ju trots sin ålder betydligt mer komfortabel!
Allt beror ju på vad man prioriterar.

Det skulle jag kalla tur!
Jag har flera kompisar och ett antal bekanta som har helt andra erfarenheter av Volvos första 850-modeller, trassliga växellådor med flera problem men framförallt en läckande packbox som medförde kopplingsbyte. Inte endast en gång utan ett par gånger till (på en bil)!
Jag körde min gamla Saab 9000-92 (som också paserat 30000 mil) för ett tag sedan och den går fortfarande perfekt.
Men det var väl ändå AWD det handlade om?
Volvo 850 var ju i botten en Saabkonstruktion och drabbades ju liksom Saab av barnsjukdomar.
Det gör alla märken mer eller mindre och det bästa sättet att undvika dem är att inte köpa en helt nyutkommen bil på marknaden.
Man kan låta de som har gott om pengar ta smällen med felen och de har ju nöjet att glänsa med en ny modell ett tag.
Efter ett år är det ju ingen nyhet längre och naturligtvis inte lika mycket att glänsa med, men de som då köper den modellen kanske får en betydligt bättre bil!
Men det var väl fortfarande AWD det handlade om?

Eco (ej verifierad)

Jovisst är det allvar. Svärfar kör nya V70 TDI 4WD och en kompis kör nya V70 TDI. Fina bilar men ingen är speciellt nöjd med bränsleförbrukningen. Har även varit elektronikproblem på den sistnämnda. Japanerna och tyskarna leder denna liga. BMW börjar ju få bra siffror om man inte laddar för hårt. Toyota Rav 4 D4D då? Kan väl dra tungt och snålt!? Har ej kört den dock.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.