Bränslebesparing.

13 inlägg 0 nya
Bränslebesparing.

Hej . Jag tänkte förmedla lite av mina erfarenheter om bränslebesparande produkter som jag använt under många år. Produkten jag talar om heter Wynn's Friction Proofing, som är utvecklad för att minska friktionen
i motorn + optimera smörjegenskaperna och hålla motorn ren. Min senaste bil sedan tre år är en Saab 9000 cse
och enl.färddatorn låg medelförbrukningen på 0,99 l/mil. Jag körde sedan ca 200 mil för att kolla att förbrukni-
ngen var densamma med mitt körsätt. Sedan tillsatte jag en burk Friction Proofing till motoroljan . Efter ca 180
mil började tillsatsen ge effekt och medelförbr. började ticka ned efterhand som milen rullade på. Den gick ganska snabbt ned till 0,95 l/m och efter ytterligare mil tickade den ner till 0,9 l/m , 0,89, 0,88, 0,87, 0,86, 0,85, 0.84 . Jag har nu kört ca 4000 mil och medelförbrukningen har pendlat mella 0,84 - 0,86 under sommar-
tid och ca 0.87-0,88 vintertid. Besparingen hittils i kr. hamnar på ca 8.500 - 9.000:- efter körda 4000 mil +
minskade utsläpp av koldioxid,+ minimalt slitage, + tystare motor.

Intressant.. -när du byter olja? behöver du fylla på denna friktionsolja eller hur ofta behövs påfyllning? Och priset?

[Edited on 2009-02-11]

Min senaste 9000 hade efter 30000 mil en medelförbrukning på 0,85 utan några hokus-pokus tillsatser.
Ok det var ganska mycket landsvägsmil, men jag körde inte några 4000+mil på samma olja.
Aldrig mer än 1500 mil mellan oljebyten och enbart helsyntet Mobil 1 0W-40.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Svar till macallan om din fråga om Friction Proofing. Man tillsätter denna friktionsolja vid varje oljebyte,dvs
1500 - 2000 mil som är oljebytesintervallen för Saab 9000 2,0 Den kostar idag 149:- och finns att köpa på
de flesta välsorterade biltillbehörsfirmor.

Använder man en högklassig syntetolja så är sånt här jöns bortkastade pengar.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jaha du saabnisse.. Sedan när blev Mobiloljan lågbudget/jöns?

[Edited on 2009-02-12]

macallan, du har totalt missuppfattat mig.
Ursäkta om jag var otydlig, men den här typen av tillsattsoljor har funnits sedan 1920-talet och de var nästan, jag skriver nästan och återkommer till detta, lika onödiga som nu.

På den tiden fanns inga oljefilter, oljorna var av väldigt skiftande kvalite´, motorernas kvalite´ skiftade också väldigt mycket, också mellan samma bilmärke och modell.
Det hände att man hade en oljeförbrukning på flera dl per mil redan efter några tusen mils drift.
Deta medförde att man redan då frestades att fylla på begagnad olja, spillolja, för att hålla ner kostnaderna.
Då uppstod en marknad för dessa undermedel som oftast inte gjorde någon nytta alls, men i värsta fall löste upp avlagringar som forsade runt i oljan. En del av dessa avlagringar satt sig faktiskt på ställen där oljan läckte ut och tätade så att man fick en temporär sänkt oljeförbrukning som i värsta fall resulterade i lagerhaveri och liknande.

Idag har vi motorer med betydligt högre kvalite´, även om effektuttaget är flera gånger högre än förr, så håller de avsevärt längre utan reparationer. Det beror inte enbart på bättre konstruktioner och bättre material.
Den största förbättringen beror på tillkomsten av effektiva oljefilter och moderna motoroljor.

Med en modern helsyntetisk kvalitetsolja (inte nödvändigtvis Mobil 1) uppnås bättre resultat än med hokuspokus-tillsatser av olika fabrikat.
Och glöm alla dessa påståenden om att man inte kan använda syntetoljor i en gammal motor, det är bara myter.
Det är ytterst få motorer som inte klarar syntetoljor, jag har kompisar med 30-talbilar som kör på helsyntet.
Men har man en gammal motor som gått på skräpolja och om man byter till helsyntet får man byta olja och filter efter ca 500 mil eftersom syntetoljan kan ha gjort som hokuspokus-oljan, nämligen löst gamla avlagringar.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse, 1920 talet i all ära, men nu är vi på 2000 talet på gott eller ont. Du får nog krypa upp ur källaren och
ta reda på fakta innan du tar till för stora ord. Jag är nog ganska övertygad om att Wynn´s var en av dom alldra
första tillverkare av olje och bränsletillsatser, då man startade tillverkningen 1939 i USA, och man har i dag
fabriker spridda över hela världen. Tro du att det funnits en enda fabrik kvar 70 år senare, om dessa produkter
varit hokus pokus. Svar nej! Du skriver att motorerna var dåliga förr. Hur ser det ut i dag? Jo katastrof i många
fall. Hur många biltillverkare har inte haft problem med skurna motorer, nerslitna kamaxlar, lagerhaveri mm.
Jag skulle kunna räkna upp ett tiotal bilmärke med i de flesta fall oljerelaterade fel till bilägarnas förtvivlan och stora hål i plånboken om inte garantin gällt.Svt har vid bl.a flera tillfällen tagit upp dessa problem eftersom
de varit så omfattande. Hög oljeförbrukning är ju hellre inget ovanligt, te.x Audis 2.4 l motor slafsar i sig hela
10 l på 3000 mil, alltså 1 l på 300 mil, enl . ägare . Jag vet ägare som skurit motorn för att den var tom på olja.
Jag ska inte säga att Friction Proofing hade löst alla dessa problem, men jag tror nog att problemen hade varit
avsevärt färre om tillverkare föreskrivit denna tillsats, så bra är den. Jag har själv sett tester i en belastnings-
maskin , där man använde en helsyntetisk motorolja med och uta Friction Proofing. Man ökade gradvis belastni-
ngen tills lagret skar. Med Friction Proofing tillsatt kunde belastningen ökas med 80 % innan där ens blev märke i lagret , vilket visar på en enormt smörjande och skyddande effekt. Jag har själv kunnat konstatera detta
då jag tävlingskört på bana i många år. Dom konkurenter som resonerade som du (hokus pokus) dom stod där
med skurna ram o vevlager efter fyra tävlingar medan jag glatt kunde köra vidare i flera säsonger innan jag lyfte
motorn för kontroll, bara för att konstatera att slitaget var ytterst minimalt trots nära nog rödglögdad motor vid
flertalet tillfällen.Och där kan jag garantera att ALLA kör med den absolut bästa oljan som finns.Nog snackat.

Ja du sparbössan, du kan vara lycklig i din tro, men det här är skräp som absolut inte behövs.
Det är lika effektivt som att springa runt en mossig sten vid fullmåne, springer man bara rätt antal varv så minskar bränsleförbrukningen.
Att det existerar den här typen av tillsatsoljor beror på att det fortfarande finns lättlurade individer som tror på dem.
Alla oljebolag har redan tillsatser i sina oljor, ju högre kvalite´ på oljan ju dyrare tillsatser.
Om ditt mumbo-jumbo skulle ha någon effekt överhuvudtaget så är det redan tillsatt i oljan från början.
Eller tror du att oljebolagen lierar sig med fordonsindustrin för att ta fram usla oljor så att det ska säljas fler fordon?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Du Saabnisse, din tro får du hålla för dej själv, jag går uteslutande på verklig fakta. Om det nu är som du säger, hur kan det då bli en
förändring när jag tillsätter den här mumbo-jumbo dyngan, eftersom jag redan kör med högklassig helsyntetolja som där redan finns dessa tillsatser i enligt dig. Jag har genom åren använt olika sorters oljor , både semisyntet och helsyntet och alltid fått samma resultat, mindre bränsleförbrukning. Jag har många i min bekantskapskrets som använder produkten och alla säger samma
sak. En av dem har haft samma bil i 11 år och alltid kört med Mobil 1 helsyntet och resonerade ungefä som du. Men efter en del
övertalning köpte han en burk Friction Proofing och tillsatte sin Mobil 1, förmodligen bara för att motbevisa mina argument.
Efter ca 5 veckor ringde han och sa att han var helt förbluffad över vad som hänt med bilen, den går tystare, den går mycket lättare
och den tar 1 dl mindre bensin per mil. Och det är precis vad drygt 500 miljoner bilägare över hela världen också konstaterat,så
du är i stark minoritet.

Det verkar som om du är en marknadsförare för det här jippot.
Vi får hoppas att det inte är några som läser det här som går på de här dumheterna.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo Leif, men då är vi ju där igen, att springa runt en mossig sten vid fullmåne.
Det är ju ett bättre sätt att spara bränsle för det är ju gratis, förutsatt att man har en mossig sten och en fullmåne.
Förresten där fick jag en ide, man kanske skulle börja sälja mossiga springstenar, men hur sjutton gör man för att kunna sälja fullmånar?
Det vore väl ett bra alternativ till mumbo-jumbo-oljan.
Kan de, så borde väl jag också kunna göra pengar på de som tror på att det fungerar.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har efter ett antal år som maskinentreprenör testat de flesta produkter som finns på den svenska marknaden då jag tycker det är intressant men tyvärr har inga riktigt funkat som de skulle eller ganska lite .Men nu har jag hittat ett preparat som finns i usa o vips så blev det skillnad.Importören kommer börja sälja det ngn ggn i höst.så visst finns det saker som fungerar.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.