Vi Bilägares forum

BMW 318 touring 2003

BMW 318 touring 2003

Funderingar ! bmw 318 touring -03 6000 mil kostnader, bakhjulsdrift, vanliga fel, någon som äger eller har ägt som kan ge en bild av bilen med tillhörande kostnader och ev problem. mvh crylen

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Bmw-s kvalitetsjöjning började 96 med dåvarande 5-serien sedan dess har ingen kommit ikapp de,därmed inte sagt att de inte drabbas av diverse småfel, men en bmw ägare ser inte detta som ett stort problem han-hon njuterav körglädjen varje gång. Tro mig jag har haft 22 bilar sedan 1988 varav 5 st bmw i böran av 90 talet, nu harjag en 3-serie touring diesel inköpt i maj 07 redan avverkat 2000mil inte ett enda fel, på de milen troligitvis har jag haft en jädrans tur. BMW -forever

Uppdaterat: 2007-10-14 10:10

Jag har mycket erfarenhet från BMW då jag ägt diverse olika modeller och kört dem relativt långt. De är inte speciellt problemfria, men mycket trevliga bilar.
På 318 och hela e46 serien som kom 1998 bör man kolla länkarmarna så att de inte glappar. Man byter inte bara spindelled, utan hela armen och det är inte billigast direkt. Jag skulle försöka hitta en 320 istället och få sex cylindrar. De motorerna håller mycket högre kvalitet än 4cyl. Om det är automatlåda (tvivlar på det på 318) så skall man kolla automatlådekylaren för den brukar rosta sönder. Bromsskivor som är skeva är vanligt också.
Airbag sensor-matta sitter i bägge framstolarna, se till så att ingen airbag-lampa lyser då kan det bli dyrt.

Rosten brukar inte vara något problem, men det skall man ändå undersöka på vad man än köper. E46 modellen är mycket trevlig om man hittar ett fint exemplar.

Vad jag kommit fram till kvalitetsmässigt så har jag inte hittat något som överträffar Subaru. BMW håller också hög kvalitet jämfört med många andra, men de är inte bäst just nu :)

Uppdaterat: 2007-10-14 23:02

Tackar för svaren, De ska ju inte bara vara trevligt att äga ett visst märke men det underlättar ju , va jag menar med frågan i första inlägget och som jag fått svar på är just såna typfel för just 318 modellen. Kör just nu en vectra som jag är mycket nöjd med och har även ägt en vectra utrustad med en sexa som jag körde 16000 mil utan några större problem. Bmw har ju liksom opel ett godkänt rostskydd vilket jag uppskattar då jag ofta kör i salt indränkta vägar. Men det är ju också så att vissa ägare har svårt att se fel och brister på det egna märket. De här med utbytta dörrar pga rost var nytt för mig. Hade tänkt mig 318 med fyran istället 320 modellen för att hålla nere kostnaderna service försäkring osv.

Uppdaterat: 2007-10-15 00:30

Vi ska inte glömma att Subaru gör verkligen fina kvalitetsbilar,men utbudet är inte så stort snarare ett av de allra minsta impreza, legacy, tribeca på den svenska marknaden,Klart man kan håll högre kvalitet med färre komponenter, Bmw försöker hålla kvaliten genom hela ledet men som ni har fattat det är som att gemföra päron o äpplen.david mot goliat ju större desto mer fel Bmw forever

Uppdaterat: 2007-10-21 23:55