Blandtanka

19 inlägg 0 nya
Blandtanka

Nu har jag blandtankat en 9-5 några gånger.
Jag började med 30l E85 och 45 l bensin. Inga problem.
Nästa gång 40l E85 och 35l bensin: inga problem.
Med nuvarande svinaktiga bensinpris och det subventionerade priset på E85 kör jag, trots högre förbrukning, ca 2,50:- billigare per mil.
En bekant som också har en 9-5, men av äldre modell, kör med 60l E85 och påstår att han förutom lägre milkostnad också får betydligt högre effekt.
Jag tror det stämmer, men det gäller nog endast turbomotorer.
[url=http://www.etanol.nu/bland_forbrukning.php]http://www.etanol.nu/bland_fo...

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag blandtankade en gammal 9000, det gick inte lika bra. Bränslefiltret började läcka. Det visade sig vara helt upprostat och hade naturigtvis börjat läcka ändå, men genom hartserna i bensinen höll det tätt.
Ok, ingen stor affär att byta och bilen gick bra.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nja jag ställer mig lite tvekande till hans beräkningar. Han skriver att upp till 40% etanolinblandning minskar bränsleförbrukningen med i genomsnitt 10%.
Det stämmer inte alls med mina erfarenheter. All inblandning av etanol har höjt min förbrukning.
E37, dvs 30l E85+45l bensin höjde förbrukningen från 0,92 till 1,05l/mil.
Men det blir lönsamt ändå och speciellt om man har överladdning.
En arbetsbekant som sysslar med våldsam trimning kör på E100 för att få upp effekten. Han har skrämt upp Nissan, Volvo och håller just på med en Lotus Sevenkopia (som jag inte vet vad det sitter för maskin i, men jag vet att han talat om en stor Fordmotor) och en av hans polare har en Saab 9000 med över 500hk på drivhjulen!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det, är riktigt, leifer, det här trimmargänget hyvlar toppar och monterar högkompressionskolvar på sugmotorer så de kommer upp till 11 (12) till 1 i kompression, men sedankan de inte köra på bensin.
På turbomotorer höjer de laddtrycket eller byter kompressor, och de går också utmärkt på bensin.
Dessutom blir det ofta nya spridare och chips.
Men här är man ju inte ute efter att spara på bränslekostnader eller miljö, det handlar enbart om muskler.

Men här är typiska siffror på 9-5:an, 95B a´ 13,84:- 0,92/mil = 13,65:-/mil
E85 a` 8,14:- 1.20/mil = 9,77:-/mil
50% a` 11,12:- 1,10/mil= 12,00:-/mil

Nu kan man spara väldigt mycket på körsättet, jag har testat att aldrig låta nålen på laddtrycksmätaren lämna det vita fältet, det är svårt, bilen blir trög och tråkig som en Prius, men det betalar sig.
Jag har kommit ner till 0,74l/mil B95 med mycket last i bilen, men det var bara 90, 70 och 50 vägar och 90% landsväg.
Men det är med stora motorn och automatlåda. Temp. +24, alltså ACC på!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo enligt etanolputtarna blir det avsevärt mindre sot när man kör på E85.
Det lär inte lösa upp sotet men sotet ska visst förbrännas och åka ut i utblåset?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Efter att ha blandat E-85 och bensin i snart tre år och 8000 mil så kan jag med fog säga att blandningen [i]inte [/i]ökar förbrukningen! Familjen har två stycken 90-tals bilar och det som påverkar förbrukningen är utetemperaturen, antal kallstarter, hastighet och körstil. Jag är rabiat noga med att dokumentera varje droppe så det här rör sig inte om några uppskattningar

Nja symbolen, jag ställer mig tveksam till ditt påstående att blandningen inte ökar förbrukningen, det stämmer inte med mina erfarenheter.
Du skulle kanske jämföra med att köra på enbart bensin en gång, men det gäller ju att ha likartade körningar.
Men trots något ökad förbrukning lönar det sig ju att blandtanka med de hutlösa bensinpriser vi har.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Blandar sommartid 50/50 på båda bilarna, en Golf 1,8 och en Suzuki med 1,6 motor. Nja det är ju svårt att rent vetenskapligt hävda att förbrukningen inte påverkas av spritinblandningen men när jag läser i bilarnas körjournaler där allt skrivs in så [i]är [/i]det andra faktorer är blandningen som påverkar förbrukningen.. Hade tidgare en SAAB 900i som däremot inte tålde mer än c:a 30% E85 innan den började misstända..

Det är ju enkelt att kolla när man når gränsen för E85 inblandning.
Börja med 30% E85, jämför förbrukning och genomsnittspris, öka till 40%, 50%, 60% o.s.v.
Jag har en bekant som kör på 75% E85 i en gammal 9-5 (turbo, den har gått långt) och han kommer aldrig mer att köra på B95 om han inte blir tvungen.
Bilen går perfekt, han har nu kört flera tusen mil, ingen ojämn gång, ingen ökad oljeförbrukning (han byter olja var 1500/mil, enbart Mobil 1).

Men det är ju upp till var och en, vi lever ju i ett demokratiskt samhälle, de som vill fortsätta att göda oljekomglomeraten ska naturligtvis få fortsätta med det om det är det de vill.
Vi andra kan ju fortsätta att blandtanka och blåsa shejkerna (även de nordiska) på så mycket som möjligt!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har några bekanta grabbar som kör race på ren etanol.
De blandar i lite tvåtaktsolja för att få smörjning.
Men det tror jag är onödigt när man blandtankar, men däremot om man kör på E85 kan det nog vara bra att göra det t.ex. var tredje tankning.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tror jag inte, det handlar ju bara om någon dl till en tank.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Usch för blandtanka. Det slutade jag med för längesedan då det blev för tråkigt att hålla på så.
Nu kör jag 100% E85 och har gjort så i många år.
Nuvarande setup är endast större spridare och en bredbandslambda. Den visar ett afr-värde som pendlar runt 14,9 så det får anses helt ok. Givetvis blir blandningen fetare när jag gasar på eller snålare då jag bara rullar.

Jag tror inte att ens de nyare bensinbilarna klarar att fullt ut köra på E85 så vill man konvertera får man höja bränsletrycket, byta spridare eller köpa ett piggy back.

Jag började min etanolbana genom att höja inblandningen till dess att jag körde på bara e85 men det var ingen bra idé. Grenrören blev så varma att färgen på fjäderbenstornen flagade.
Då höjde jag trycket till 4bar och satte i större spridare samt spände upp min luftmängdmätare. Det funkade fint och bilen gick bra även i kallt väder.

Nu har jag en annan motor i bilen från en nyare bil och därmed lite "smartare" styrsystem så nu räcker det med enbart större spridare. Det kan ju vara lite skonsamt mot pumpen bland annat.

Pumpen köptes förresten ny för tio elva år sedan och har nästan bara gått på e85 sedan dess, förutom i början.
Inga ledningar eller slangar är bytta och de håller tätt än. Bilen är 23 år gammal.
Jag bytte nyligen bränslefiltret också för det var ganska klent med flöde genom det efter tio år.

Vad jag vill säga med det här inlägget är att enligt mig så är alla domedagsprofeter som säger att "motorn kommer gå sönder", och "den kommer spruta bränsle överallt för etanolen fräter mycket mer" fel ute. Det har fungerat klockrent för mig och många andra samt att avgasvärdena är bättre än när bilen var ny.

Enda som hänt är att med originalmotorn så kletade ventilerna igen av nåt rött klet en sväng så jag blev utan kompression. Men det verkar vara relaterat till tanolproduktionen eftersom flera andra drabbades av samma sak vid samma tidpunkt.

It's a very good idea to leave a sinking ship

Johan, vad är det för bil och vilka motortyper?
Hur långt hade bilen, resp. motorerna gått?

Problem med etanol brukar vara att på äldre bilar löser etanolen vaxskikt i filter och ledningar.
Jag råkade ut för detta på en 9000 som gått 25000 mil med samma bränslefilter som då plötsligt började läcka, men det var ju enkelt att åtgärda.

Men det verkar som om de flesta som är emot E85 har bekymmer för att de inte kan köra 3000 mil mellan oljebyten!
Det skulle jag aldrig göra oavsett bränsle.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bilen är en BMW E30 320i från 89.
Motorn som satt i är en rak sexa med tvåventilsteknik på två liter (M20B20). Den hade gått runt 24000 mil.
Motorn som sitter i nu är en rak sexa på 2,5L med fyrventilsteknik (M50B25 med variabel kamaxel på insugssidan, vanos). Den har gått snart 34000 mil.
Jag bytte för att jag ville ha en modernare och starkare motor utan kamrem i bilen. Plus att den gamla inte var särskilt bränslesnål.
Bilen har nog rullat en bit över 40000 mil totalt.
Jag byter olja och filter varje säsong även om den inte ens gått 100 mil. Brukar dock köra 500-1000 mil mellan bytena och har gjort så även innan E85.

It's a very good idea to leave a sinking ship

Kul, det visar ju vad jag alltid ansett, att även en motor som gått långt kan fungera bra med E85 om den får lite modifieringar.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja jag tror inte att det är nåt konstigt med ett högt miltal. Har motorn bara blivit skött som den ska så ska det inte vara några problem. Ett bra objekt funkar bättre oavsett bränsle.
Den här modifieringen jag gjorde var ju dessutom väldigt enkel. Spridarna kommer från en M3E36 och de hade jag liggandes hemma sen tidigare så det kostade mig inte så mycket heller. :-)

It's a very good idea to leave a sinking ship

leifer: Det är Volvon du blandtankar va? Den har väl turbo om jag minns rätt.
Om du gillar att experimentera lite så är det ju en ypperlig bil för E85 om du vill köra på endast det och slippa blandtankningen. :-)

Ja det har blivit dyrt med E85. Jag tror att det kostade runt sex kronor när jag körde igång, kanske ändå mindre. Men det är väl som med gasen. De höjer priset när de ser att det blir populärt.

It's a very good idea to leave a sinking ship

Behöver inte bli så dyrt.
Kolla här
http://www.etanolbil.eu/bilar1.htm
Där finns ju också en adress till en kille som har en liknande bil som du kan kontakta.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Då får man ju värdera vad det är värt efter hur länge man tänker behålla bilen.
Saabåkare kan ju betala ca 8000:- till Maptun eller BSR och plocka ur ca 50hk extra.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.