Bilmodell med framstolar med bra stöd för låren sökes!

9 inlägg 0 nya
Bilmodell med framstolar med bra stöd för låren sökes!

Hej,

Jag letar efter en bil med framstolar som passar mig och min längd (188 cm). I många bilar har jag på grund av mina långa ben en sittställning som gör att jag inte får något bra stöd av sittdynans främre del.

Jag vet att Audi och BMW erbjuder ("sport")stolar med "utdragbar" framdel, vilket ger ett uppskattat extra stöd (finns det fler bilmärken som gör det?). En annan sak som fungerar mycket bra är att ändra vinkeln på sitsen, så att låren för ett bättre stöd; dessvärre har de flesta bilar bara höj- och sänkbara stolar.

Nu till själva frågan. Så vitt jag har sett så är det bara på bilar som har elektriskt justerbara framstolar som man kan ändra vinkeln på sitsen. Finns det någon bil där man kan ändra sittdynans vinkel (manuellt alltså) utan att beställa (den ofta dyra) extrautrustningen elektriskt justerbara stolar?

I Sverige hör man ibland att Volvo har världens bästa sitsar; i vilka bimodeller upplever ni som är lite längre att ni får ett bra stöd för låren, om vi alltså bortser från bilar utrustade med elektriskt justerbara stolar där man kan justera vinkeln på sitsen?

Generellt kan man väl säga att ju större (och dyrare) bil, desto större (och bekvämare) stolar; tips på lite "mindre" (och därför billigare) bilmodeller (storlek runt golfklassen) mottages tacksamt!

HippHipp.

Jag provade nya Saab 9-5 Aero med utdragbart lårstöd som ger bra stöd. Men prislappen är nog inte vad du tänkt dig ca 550kkr ;o) Ett alldeles för högt pris enligt mig för denna bilen enligt mig. Jag själv är 183cm lång,men jag har långa ben som dig. Jag vet inte vilken bil till vettigt pris jag skulle rekommendera.

Själv åker vi frugan och jag Toyota Auris med läderklädda säten som faktiskt ger bra komfort,bara att testa för dig. Sedan har vi en V70, Bmw 5-serie, samt en Lexus GS 300 som ger bäst komfort av dessa bilar och som kanske kan vara ett alternativ för dig? Man kan köpa dessa Lexus för ganska vettiga priser idag förhållandevis,jämför med priset på nya Saab 9-5........

Shogun, du kan inte jämföra med 9-5 Aero.
Jämför i stället med en 9-5 för 311´.

Jag kan hålla med om att det också är mycket pengar, men det är mycket bil också.
men blandar man in bilar i Golfklassen som Auris är man snett ute.
Lexusen är väl ok när det gäller komfort, men jag tycker att det är en riktig gubbrollator.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse.

Det är vad HippHipp efterfrågar en bil som Auris/Golf. Men jag tvivlar att bilar i den storleksklassen har utdragbart lårstöd!? Tvivlar på att du har det i Saab 9-5 för 311000kr då får du nog lägga på en heldel pengar. Självklart jämför jag inte Auris/Golf med 9-5. Men en begagnad Lexus Gs kan man få för rimliga pengar idag. Inte för att jag tror att HippHipp är ute efter en bil som Lexus Gs. Men kostnadsmässigt i inköp om han jämför en ny Golf med en begagnad Lexus så får han mycket bil för pengarna i Lexusen. Dock högre bränslekostnad mot Golfen och högre milkostnad totalt. Men komforten går inte att jämföra. Men en Golf GTI kan man nog beställa utdragbart lårstöd till, men då blir den nog bra dyr bil iallafall. Jämför kostnaden med en begagnad Lexus Gs från 2006-2007 i inköp med en ny Golf/Auris. Visst kan man tycka att Lexus är en gubbrollator om man vill, men en j----gt bekväm sådan. Och om man sedan tar kvaliten och jämför med andra....så är valet givet ;o)

Är själv 195cm och har förmånen att köra tjänstebil och kan konstatera följande:
SAAB 9-5 (Gamla) och 9-3 har bra säten. Går att sänka tillräckligt samt ger bra stöd. Dock dålig kvalitet.
Audi A4 och A6 med sportstolar, troligtvis de bästa på marknaden, helt perfekta.
VW Passat (Nya) med sportstolar. Mycket bra. Går att sänka tillräckligt och ger mycket bra stöd.
Volvo V70. Går ej att sänka tillräckligt så att man får plats. Finns en R-line med sportstolar som kommer i närheten av de tyska motsvarigheterna.

Det är inte lätt att hitta en bil med bra säten, men generellt fungerar de tyska bilmärkena bra. Man får lägga till lite så man får sportstolarna, men det är det värt.
Tyvärr kan jag konstatera att de svenska SAAB och Volvo inte är byggda för långa personer som de var en gång.

Ja,då har man då provkört nya Volvo S-60. Åhh vad kan man säga om det
då? Jo det var ganska angenämt. Man sitter faktiskt mycket bra i Volvon
med tillräckligt med lårstöd då stolen går att vicka upp i framkant
mycket generöst. Jag provade den större D5 motorn, själv var jag
intresserad av den mindre D3 motorn med automatlåda. Priset då? Tja,med
summum paketet så hamnade priset på 332Kkr vanvettigt med pengar för en
bil i denna storlek anser jag. Med momentum paket 318KKr. Med Kinetic
paket blir priset 304KKr, detta är ju förstås förmycket pengar anser
jag. Men speciellt rymlig kan jag inte påstå att den är. Om jag sätter
mig bakom mig själv i baksätet så har jag mer plats i våran Toyota
Auris. Dock tror jag mig kunna påstå att jag får mer stöd för låren i Volvon då
stolen kan vinklas upp mycket generöst.
Men som sagt speciellt rymlig är inte bilen. Jag provade också Peugeot 3008 idag. Och det var en positiv upplevelse måste jag säga. Bilen kostade med panoramatak,automatlåda 1,6hdi motorn och med vettig utrustning 260Kkr, jämför detta med Volvon!
Det jag ställer mig tveksam till det är när man öppnar motorhuven och tittar på elektriska komponenter och kablar etc. Det ser kortsagt risigt och klent ut inte speciellt påkostat som i japanska bilar, man frågar sig hur länge håller det ihop? En annan sak som man undrar hur länge det håller ihop är handbromsen som är elektrisk och släpper automatiskt när du kör iväg?! Men släpper den när bilen passerar 10000mil? Hur fungerar det då? Annars var bilen mycket trevlig annars.

Tyska bilar som tidigare nämnt är ofta bra för oss som är lite längre men jag måste ha "korta" ben eller så anser vi att olika saker är olika bra... har tidigare idag varit och provsuttit Volvo v70 -02 samt Citroen C5 -04 (inga sportstollar eller extra tillägg) och jag måste säga att jag satt väldigt bra i båda dom.
vad gäller bilar med vinklingsbar sits så vet jag inte hur det är idag men äldre modeller av bla volvo (som min 854 -95) går att "tippa" fram och bakkant på sitsen.

Shogun, jag har haft många franska bilar och det har varit både positivt och negativt.
Det negativa har främst gällt rosten, trots extra behandling blev det fransar!
Det positiva var att ,trots krångliga konstruktionslösningar och vissa synbart klent dimensionerade delar, så höll det förvånansvärt bra och jag har mest positiva erfarenheter av det mekaniska och det elektriska.
Men jag vet att det finns de som inte håller med.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Naturligtvis är det bättre med automatlåda och farthållare.
Automaten har man ju inte så mycket nytta av på landväg och farthållaren går ju sällan att använda i tätort, men jag vill inte vara utan någon av dem.

Men jag sitter väldigt bra i Saab och de flesta Volvomodeller, men körställningen i just 940 och föregångaren 740 tycker jag är förskräcklig, främst p.g.a. det du skriver, avståndet mellan pedaler och ratt är för stort, (motsatsen var i sönernas Alfetta och Giulietta) dessutom är det den enda bil jag kört som haft pedalstället förflyttat åt vänster (bromspedalen sitter ju där kopplingspedalen är placerad på de flesta andra bilar).

Jag har svårt för de tyska träbänkarna, de franska och italienska korta stolsitsarna som också finns på vissa japanska bilar.

En bil som säkert passar de flesta när det gäller sittkomfort är Toyota LC.
Den har dock ett par fel för många, den är för dyr och för stor.
Men den är bekväm!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.