Bilkrisen

15 inlägg 0 nya
Bilkrisen

Appropå bilkrisen nu har väl andrahandsvärdet för volvo och saab sjunkit ner till absoluta botten.
Kanske även ford? Vi åker nog något japanskt undervärk om några år? eller ?

Japanskt under-värk, säkert.
Passa på att köpa en ny Saab eller Volvo nu om priserna är så låga, det går väl knappast att hitta en bättre bil för pengarna.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saab och Volvo har ju aldrig varit billiga. Inte ens på den tiden det gick att köpa en bra ny bil under 10000:- gick det att köpa en motsvarande Saab 93 eller Volvo PV444 till detta pris.
Ska man nu tillverka bilar i t.ex. prisläge mellan 150000-200000:- krävs det så stora volymer att så små tillverkare som Saab och Volvo knappast har någon chans, lönsamheten är för liten och konkurrensen enorm.
Vad ska man pruta på?
Säkerhet? Den kostar, men det är ju den som många tillverkare har prutat på, även om många mindre bilar är förhållandevis säkra så når de ju ändå inte upp till Saab och Volvoklass.
Livslängd? Kanske, det är ju här som de har gjort fel, det finns ju massor av Saab och Volvo från 1980-talet som fortfarande rullar, medan de asiatiska tillverkarna har 10 år elller 25000mil som beräknad livslängd.
Under samma tidsperiod som Saab eller Volvo sålt en bil har japsen sålt två eller tre!

Men faktum är, att skulle jag köpa en bil för 150000:- i dag, så köpte jag hellre en beg Saab eller Volvo än en ny asiatisk småbil, man får absolut en bättre och säkrare bil även om den kanske tar lite mer bränsle, men som du skriver ,leifer, det ger ju inte tillverkarna några mer pengar.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Icke!
Så är det inte!
Jag kan garantera att en Volvo eller Saab som gått 10000 mil är bättre än många nya riskokare.
Har det varit några fel har de uppstått under milen fram till 10000, men det gäller att tänka sig för.
Och detta gäller inte enbart Saab och Volvo utan samma gäller många [i]europeiska[/i] märken.
Det gäller att komma ihåg att asiaterna inte tillverkar bilar för den lite speciella nordiska marknaden, den är alldeles för liten.

Det är alltid bättre att köpa en så ny bil som möjligt, alltså hellre en två år gammal bil som gått 10000mil, än en fem år gammal som gått 5000.
Ju nyare bil, ju färre kallstarter.
Som jag skrivit tidigare, en taxikille jag talade med bytte sina Saabar efter fem år och 80000 mil och ansåg att de var väldigt bra begköp.
Ok, det får stå för honom, men han menade att den som köpte en sådan bil fick en bil som var perfekt servad och som var garanterat felfri.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag kan bara hålla med om att tjänstebilarna i Sverige har tjänat SAAB och Volvo bra.
Dessa bilar är perfekta som begagnad-bil. Alltid servade när de skall på märkesvärkstäderna.
Alla fel åtgärdade och ofta lite extra utrustade.

Men problemet är att ägaren av tjänstebilen måste (i de flesta fallen) betala bränslet själv och den statliga milersättningen täcker inte kostnaderna för att köra i tjänsten. Så man kollar på snålare alternativ, dvs INTE Volvo V70 eller SAAB 9-5.
Man vill ha en snål etanol eller dieselbil, eventuellt en hybrid.
Då är det bilar från Toyota, Audi, VW och Ford som blir intressanta. Kommer sedan fler Japanska och Franska bilar in på tjänstebil-listan så kommer Volvo och SAAB få större problem.

Vad händer då på begagnadmarknaden om man köper färre SAAB och Volvo som tjänstebilar, jo utbudet minskar. Begagnade Toyota mfl blir fler och folk väljer dessa som sin beg. bil.
Altså ökar dessa företag sin serviceförsäljning etc etc.

Så om Volvo och SAAB vill behålla greppet ( i Sverige) måste de tillverka snålare bilar.

Jo det är ju riktigt att Volvos gamla femma blev ju en riktigt bra motor så småningom, trots sina gummisnoddsdrivna kammar.
Men den är ju på avskrivning nu, liksom Saabs gjutjärnskamin som ju var väldigt bra redan från början tills miljömupparna var inne och modifierade så att det tog flera år och många pengar innan den blev återställd.
Men det är ju helt klart att både Saab och Volvo har tekniska resurser att utveckla mindre effekteffektiva motorer i förhoppningsvis gjutjärn eller i SinterCast.
Gjutjärnet har ju fördelen att ge en viss dämpning av vissa resonanser och det ger också en stabilare struktur än aluminium.
Men finns de ekonomiska resurserna?
Och får man tillräckligt fria händer av ägarna?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag läste nyss att norska Think har en akut likviditetskris och att de har bett norska staten om hjälp.

Det är väl knappast förvånande, en citybil för ca 216000 Nkr och med en månadshyra för batterier på 200€, har nog en ganska liten kundkrets.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kan detta var ett alternativ till Saab och Volvo ?

[url=http://www.alltommotor.se/tester/bilar/trygg-toyota-avensis-mot-stenhard...

Precis som jag skrivit tidigare som svar angående Saab 9-5 och Toyota Avensis samma jämförelse och bedömning gör DNs skribent.

[url=http://www.alltommotor.se/artiklar/kronikor/en-provkorning-blottar-bilkr...

Provkörningsrapport från Norge av nya Avensis.

[url=http://www.dinside.no/motor/bil/nybillanseringer/toyota/toyota+avensis+p...

Avensis kan jämföras med 9-5, men den jobbar inte i samma klass. Den lastar mindre, den drar betydligt mindre släp och har ju inte alls samma prestanda (men det behövs ju ytterst sällan).
Det är kanske bättre att jämföra med 9-3, men vi får väl se när de nya modellerna kommer.
Hur nya 9-5 (om och när den kommer) är vet vi ju inte så mycket.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse.

Visst kan den jämföras. Den har bättre kvalitet, den har bättre säkerhet, driftsäkerhet, bättre andrahandsvärde och ekonomi. Desseutom är det ett märke som står stabilt på marknaden som man vet finns kvar. Och vet vad man får om man köper Toyota. Saab är ett uddamärke på marknaden i det stora hela.

9-5 kan vara allt från en Opel med Saab emblem tillverkad i Tyskland (vad gynnar det svenska arbetare) eller till en Kina bil i framtiden, vem vet ? Och det skapar osäkerhet om märket på marknaden. Jag själv skulle aldrig köpa ett sådant märke. Även om man kan göra ett fynd på en 9-5 kan den också bli en mardröm vilket jag har många exempel på.

Hej Leifer !

Nej tyvärr har jag inte testat den än. Den har väl inte kommit ut än på marknaden. Kommer väl i Januari om jag förstått det rätt. Kommer att testa nya Avensisen så fort den kommer ut i hallarna. Och den nya automaten är intressant helt klart då den inte ska ge någon mer förbrukning. Om vi tittar på Lexus IS250 automatlåda så är ju den snålare med automat än med manuell låda !

Tyvärr går det inte att få automatlåda till nya Avensis med största dieselmotorn som jag har i min Auris med den 2,2liters D-4D d-cat motorn på 177hk då denna motor finns till Avensis också. Däremot finns det en nedtrimmad version av denna dieselmotor på 150hk till nya Avensis med automatlåda. Är det pga hållbarhets synpunkt man gjort detta ? Skulle tro det då vridmomentet är på hela 400 n/m i 177hk versionen. Skulle själv vilja ha automat till våran Auris skulle vi valt det om det funnits då vi fick bilen 21 December 2007.

Även taxi näringen och kunder har ju skrikit sig hesa om en automat till gamla Avensis med denna 177hk motor även till Rav 4 och Corolla verso och Lexus IS 220d sitter ju denna motor. Och tycker det är märkligt att det inte kommit en automatlåda till framförallt Lexus IS 220d med denna motor, kanske det kommer och då bör den ju kunna fås även till nya Avensis med denna motor. Vi får hoppas att det kommer en sådan låda så småningom till största dieselmotorn, då man bör ha en till Lexus IS 220d med dieselmotor, och som sagt till nya Avensis med samma motor, men varför kom den inte nu direkt när den gick att få till den nedtrimmade 2,2liters diesel motorn på 150hk. Detta verkar lite märkligt.

Däremot verkar ju automatlådan till dieselmotorn till nya Avensis ge en merförbrukning enligt DNs provkörning, men den är ju ingen multimode låda
däremot ger väl i sig dieselmotorn en lägre förbrukning än en bensinmotor.

Vad jag hört om VWs DSG låda är att den kan vara svag för starka motorer och man får hoppas att lådan även håller i längden så att det inte blir några problem då. Har hört lite rykten att så ska vara fallet på vissa Golf med DSG låda, man får hoppas att detta inte är en acilleshäl vad gäller VWs DSG lådor, alltså hållbarheten i längden. Kan det vara därför som Toyota varit så sena med att lancera dessa lådor och då bara till de svagare bensin motorerna då diesel motorerna som är betydligt kraftfullare och med högre vridmoment än bensinmotorerna har vanliga automatlådor som verkar tåla högre kraft och vridmoment som dieseln utvecklar. Blir intressant att följa VWs DSG lådors livslängd i framtiden och om det kommer att uppstå problem.

Har idag också haft ett intressant samtal med Vibilägares medarbetare Boo Wennerberg angående Toyotas rostskydd och även rostskydd på bilar generellt. Och även om Toyotas ställning på marknaden där det kom fram intressanta synpunkter i förhållande till andra märken. Tycker Vib satsning på webb-TV är en bra satsning som kommer att utvecklas ännu mer framöver säkerligen vad gäller kontroll av rostskydd m.m

Själv tycker jag att det skulle ligga i Toyotas intresse att spruta sina bilar med rostskyddsmedel så det syns att det är en "kletig" massa i hålutrymmen så det syns. Detta skulle de göra när de anländer till Sverige som man gjorde tidigare, även om man har ett rostskydd som man anser är bra som är en genomskinnlig hinna som man använder nu som både Honda och Toyota använder sig av, men inte lyckats att övertyga Vibilägare att så är fallet så skulle det ju få tyst på Vibilägares kritik mot rostskyddet. Det skulle ju också göra att man som Toyota ägare kännde sig mer till freds och ge ännu högre betyg i tex Autoindex. Något att tänka på för Toyota Sweden !!

Leifer.

Tyvärr kan jag inte svara dig på det heller om man får en högre skatt på automat än manuell, men det är ju inte otroligt staten vill väl gärna ha pengar. Men varför är det är så ? Vikten ökar, kan det vara ett skäl ? Sedan är jag överaskad av att jag har såpass hög skatt på våran Auris då den ska vara bland den renaste dieselmotorn i världen med D-cat katalysatorn, varför är det så varför premieras inte det mer ?

Visst är det så Leifer att många japanska bilar byts ut pga skatte regler och att det blir dyrt att äga en gammal bil i förhållande till en nyare, då du är tvingad att byta vissa delar på bilen fast det inte är något fel ! Och det blir som sagt dyrare än att köpa en ny, så då gör japanen det. Men är det miljövänligt riktigt ? Kanske för att det kommer ut nyare bilar som är bättre mot miljön, men ändå ! Tillverkningsmässigt är det inte miljövänligt. Men man håller ju igång sin industri.

Men dessa begbilar i Japan brukar exporteras till Australien och andra asiatiska länder så alla skrotas inte. Min chef bodde i Japan i 12år och var chef för en fabrik där, han plockade med sig en bil som jag senare köpte av honom. En Toyota Mark II Grande av 1984års modell. Bilen hade redan då katalysator som fungerade perfekt vid besiktning. Och all utrustning som finns nu på moderna bilar. Bla en digital instrumentering som jag kallar Tokyo by night ! Dörrar utan ramar för fönstern typ Subaru har. Mycket påkostad plych klädsel, Ställbara stötdämpare, ABS bromsar, ventilerade skivor runt om, acc, elfönster naturligtvis, farthållare, automatlåda, multilink upphängning av bakaxeln. Rak sexcylindrig Twin Cam 24V motor m.m m.m. Bilen togs hem som flyttgods. Han försökte att sälja den men blev erbjuden 7000kr för den då 1991 i Japan då han flyttade hem till Sverige då vi öppnade en ny fabrik här i Sverige. Beg bilar i Japan är inte värda någonting, då han bestämde sig för att ta med bägge bilarna familjen hade. En Honda Accord också med pop up strålkastare på, ovanlig modell det också. Men Toyotan var bilen jag var intresserad av.

Denna bil köpte jag 1998 då bilen blev stående hos min chef till ingen nytta från 1991-98 bara ut för att besiktas en gång om året. Och inte en rostfläck någonstans under bilen, då jag monterade ner den i molekyler så långt det är möjligt. För att rostskydda den och för att sedan plocka ihop den igen, kul nöje ;o)
Tyvärr har jag inte kvar denna bil då jag mer eller mindre blev avlurad denna bil......man tror man kan lita på folk, men men så är det ibland och inget att göra åt. Men man skull haft kvar den tillsammans med den Supra jag har till eftervärlden. Då det bara fanns 2 st i hela Europa då det var en Japansk inhemsk modell, men reservdelar kunnde jag köpa här i Sverige på Toyota ! Så som bromsbelägg etc det är ju det som går åt ;o)
Men bilen finns kvar i trakten och används året runt dock inte av samma person som övertog bilen efter mig....men bilen vore värd ett bättre öde kan jag lungt säga.....

Detta var bara en parentes i våra diskutioner men jag tyckte att det passade in när vi kom in på Japan och hur det är att äga bilar i Japan. Jo, en sak till kom jag på som är ganska intressant som jag också tänkt på en del. I Japan får du böter på om din bil läcker olja ! Alltså från motor etc. Kan detta ha att göra med att japanska motor m.m är så täta att de inte läcker olja !!? Se tex på en japansk motorcykel, den läcker sällan olja, det samma gäller även bilar enligt min erfarenhet. Och att man är tvungen att ha en parkeringsplats för att köpa bil, men det vet väl alla redan.

Leifer och shogun:
Många bensin-DSG som VW har är av den senaste generationen. 7-växlade om mindre mängd olja. Begränsningen i dessa är att de bara klara 250nm.
Strörre bensinare och dieslar använder de 6-växlade lådorna som har ett par år på nacken, de dra lite mer än de 7-växlade och klarar högre vridmoment (350nm).
Riktigt stora dieslar har inte DSG utan traditionell aut.

/Pär

[Edited on 2008-12-19]

McTar

Shogun, det var synd att du gjorde dig av med din Mark 11 Grande, det hade ju verkligen varit något åt eftervärlden!
Sådana bilar ska man vara rädd om och inte låta Svensson ta hand om, de bör ingå i Classic Cars!
Jag är fortfarande vrång på min son som lät sin Alfa Giulietta 2,0 förfalla, det var en väldigt rolig och hypersnabb bil och fortfarande i bra skick när han ställde av den.
Och det lär bara ha regats 84 ex av den.
Sedan när det gäller oljeläckage.
Man såg i England väldigt skeptiskt på japanska mc på 1950-60-talet. Eftersom det inte fanns något oljespill under cykeln trodde man inte att den fick ordentlig smörjning,
Det var en av de saker som krossade den engelska mc-industrin.
Ursäkta, detta var ytterligare en utvikning. [b]:-)[/b]

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse.

Du behöver inte ursäkta dig, det är trevliga utvikningar ;o) Visst skulle jag haft kvar bilen, så var också meningen från början åt eftervärlden alltså. Jag vet att tyvärr är inredningen sönderbiten av en hund, äh jag blir bara ledsen över det när jag tänker på det. Bilen hade varit värd ett bättre öde som sagt. Bäst vore det om bilen försvunnit här ifrån så jag slapp att se missären.....varför !?

Visst är det trevligt med Alfa, brukar väl ha lite träffar lite då och då Alfa klubben. Roligt att gå runt och se på bilarna, trevligt nöje en del är skitfina ! *L*
U

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.