Vi Bilägares forum

Bilkrisen

Bilkrisen

Appropå bilkrisen nu har väl andrahandsvärdet för volvo och saab sjunkit ner till absoluta botten.
Kanske även ford? Vi åker nog något japanskt undervärk om några år? eller ?

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Japanskt under-värk, säkert.
Passa på att köpa en ny Saab eller Volvo nu om priserna är så låga, det går väl knappast att hitta en bättre bil för pengarna.

Uppdaterat: 2008-12-09 20:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saab och Volvo har ju aldrig varit billiga. Inte ens på den tiden det gick att köpa en bra ny bil under 10000:- gick det att köpa en motsvarande Saab 93 eller Volvo PV444 till detta pris.
Ska man nu tillverka bilar i t.ex. prisläge mellan 150000-200000:- krävs det så stora volymer att så små tillverkare som Saab och Volvo knappast har någon chans, lönsamheten är för liten och konkurrensen enorm.
Vad ska man pruta på?
Säkerhet? Den kostar, men det är ju den som många tillverkare har prutat på, även om många mindre bilar är förhållandevis säkra så når de ju ändå inte upp till Saab och Volvoklass.
Livslängd? Kanske, det är ju här som de har gjort fel, det finns ju massor av Saab och Volvo från 1980-talet som fortfarande rullar, medan de asiatiska tillverkarna har 10 år elller 25000mil som beräknad livslängd.
Under samma tidsperiod som Saab eller Volvo sålt en bil har japsen sålt två eller tre!

Men faktum är, att skulle jag köpa en bil för 150000:- i dag, så köpte jag hellre en beg Saab eller Volvo än en ny asiatisk småbil, man får absolut en bättre och säkrare bil även om den kanske tar lite mer bränsle, men som du skriver ,leifer, det ger ju inte tillverkarna några mer pengar.

Uppdaterat: 2008-12-10 10:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Icke!
Så är det inte!
Jag kan garantera att en Volvo eller Saab som gått 10000 mil är bättre än många nya riskokare.
Har det varit några fel har de uppstått under milen fram till 10000, men det gäller att tänka sig för.
Och detta gäller inte enbart Saab och Volvo utan samma gäller många [i]europeiska[/i] märken.
Det gäller att komma ihåg att asiaterna inte tillverkar bilar för den lite speciella nordiska marknaden, den är alldeles för liten.

Det är alltid bättre att köpa en så ny bil som möjligt, alltså hellre en två år gammal bil som gått 10000mil, än en fem år gammal som gått 5000.
Ju nyare bil, ju färre kallstarter.
Som jag skrivit tidigare, en taxikille jag talade med bytte sina Saabar efter fem år och 80000 mil och ansåg att de var väldigt bra begköp.
Ok, det får stå för honom, men han menade att den som köpte en sådan bil fick en bil som var perfekt servad och som var garanterat felfri.

Uppdaterat: 2008-12-10 19:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag kan bara hålla med om att tjänstebilarna i Sverige har tjänat SAAB och Volvo bra.
Dessa bilar är perfekta som begagnad-bil. Alltid servade när de skall på märkesvärkstäderna.
Alla fel åtgärdade och ofta lite extra utrustade.

Men problemet är att ägaren av tjänstebilen måste (i de flesta fallen) betala bränslet själv och den statliga milersättningen täcker inte kostnaderna för att köra i tjänsten. Så man kollar på snålare alternativ, dvs INTE Volvo V70 eller SAAB 9-5.
Man vill ha en snål etanol eller dieselbil, eventuellt en hybrid.
Då är det bilar från Toyota, Audi, VW och Ford som blir intressanta. Kommer sedan fler Japanska och Franska bilar in på tjänstebil-listan så kommer Volvo och SAAB få större problem.

Vad händer då på begagnadmarknaden om man köper färre SAAB och Volvo som tjänstebilar, jo utbudet minskar. Begagnade Toyota mfl blir fler och folk väljer dessa som sin beg. bil.
Altså ökar dessa företag sin serviceförsäljning etc etc.

Så om Volvo och SAAB vill behålla greppet ( i Sverige) måste de tillverka snålare bilar.

Uppdaterat: 2008-12-11 10:25

Jo det är ju riktigt att Volvos gamla femma blev ju en riktigt bra motor så småningom, trots sina gummisnoddsdrivna kammar.
Men den är ju på avskrivning nu, liksom Saabs gjutjärnskamin som ju var väldigt bra redan från början tills miljömupparna var inne och modifierade så att det tog flera år och många pengar innan den blev återställd.
Men det är ju helt klart att både Saab och Volvo har tekniska resurser att utveckla mindre effekteffektiva motorer i förhoppningsvis gjutjärn eller i SinterCast.
Gjutjärnet har ju fördelen att ge en viss dämpning av vissa resonanser och det ger också en stabilare struktur än aluminium.
Men finns de ekonomiska resurserna?
Och får man tillräckligt fria händer av ägarna?

Uppdaterat: 2008-12-11 21:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag läste nyss att norska Think har en akut likviditetskris och att de har bett norska staten om hjälp.

Det är väl knappast förvånande, en citybil för ca 216000 Nkr och med en månadshyra för batterier på 200€, har nog en ganska liten kundkrets.

Uppdaterat: 2008-12-15 10:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Avensis kan jämföras med 9-5, men den jobbar inte i samma klass. Den lastar mindre, den drar betydligt mindre släp och har ju inte alls samma prestanda (men det behövs ju ytterst sällan).
Det är kanske bättre att jämföra med 9-3, men vi får väl se när de nya modellerna kommer.
Hur nya 9-5 (om och när den kommer) är vet vi ju inte så mycket.

Uppdaterat: 2008-12-17 09:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Leifer och shogun:
Många bensin-DSG som VW har är av den senaste generationen. 7-växlade om mindre mängd olja. Begränsningen i dessa är att de bara klara 250nm.
Strörre bensinare och dieslar använder de 6-växlade lådorna som har ett par år på nacken, de dra lite mer än de 7-växlade och klarar högre vridmoment (350nm).
Riktigt stora dieslar har inte DSG utan traditionell aut.

/Pär

[Edited on 2008-12-19]

Uppdaterat: 2008-12-19 20:58
McTar

Shogun, det var synd att du gjorde dig av med din Mark 11 Grande, det hade ju verkligen varit något åt eftervärlden!
Sådana bilar ska man vara rädd om och inte låta Svensson ta hand om, de bör ingå i Classic Cars!
Jag är fortfarande vrång på min son som lät sin Alfa Giulietta 2,0 förfalla, det var en väldigt rolig och hypersnabb bil och fortfarande i bra skick när han ställde av den.
Och det lär bara ha regats 84 ex av den.
Sedan när det gäller oljeläckage.
Man såg i England väldigt skeptiskt på japanska mc på 1950-60-talet. Eftersom det inte fanns något oljespill under cykeln trodde man inte att den fick ordentlig smörjning,
Det var en av de saker som krossade den engelska mc-industrin.
Ursäkta, detta var ytterligare en utvikning. [b]:-)[/b]

Uppdaterat: 2009-01-07 19:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre