Vi Bilägares forum

Bilfärger

Bilfärger

Det har i en annan motortidning varit en del åsikter om bilfärger.
Tyvärr är det många fjortisar i deras forum och därför vore det roligt att få några seriösa omdömen här.
Det blir givetvis en fråga om tycke och smak och detta är ju individuellt och var och en har naturligtvis rätt till sin åsikt.

Att jag tar upp det här beror på att det från många tillverkare verkar gå mot allt mer blaskiga, murriga och dystra bilfärger.
Är detta en spegling av den förväntade lågkonjunkturen?
Borde det i så fall inte vara tvärtom, d.v.s. glada uppåtfärger, för att ge lite optimistkänsla?

Personligen känner jag obehag för alla grå och bruna kulörer för att inte nämna alla uttjatade silvermetallic-nyanser.

Nu stack jag ut hakan. [b]:-)[/b]

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

När jag skulle beställa min förra tjänstebil så tänkte jag att jag skulle ta en udda och ny färg på bilen, så jag beställde en silvermetallic Passat.
Snacka om fel, gick man ut på en allmänn parkering så stog där ju 20 likadana silverfärjade bilar.

Nä silver, grått, brunt går bort.

Nuvarande bil är mörkblå, vilket passar den bilen bra.

Skulle vilja ha den oranga färgen som Ford har på sin Focus ST, den är häftig och udda. (Samt den syns ju).

Volvo hade när 850 kom en massa metalmetallic-färger som ex. koppar, varför slutade man med dessa. För att inte tala om T-Röd, T-Gul och T-Blå.

Tycker dock Volvos nya drive med C30 är kul, snacka om dekal-trimmade. Varför inte göra detta på övriga modeller, en zebra-randig XC90, flames på en T5R.

Uppdaterat: 2008-10-24 12:07

Jag har en peugeot i en färg dom kallar för "gul persepolis" (guld/gul metallic), den va jag jäkligt skeptisk till ibörjan men nu tycker jag den är helt kanon. Peugeot hör förövrigt en de kallar för "Röd Lucifer" den är inte fel den heller.

Det bor en i krokarna med en nyare Honda Civic med en orange metallic, "Tangerine orange metallic" heter den visst på Honda språk...Det kan nog vara den snyggaste förgen jag sett på en bil på länge, när den är nytvättad och vaxad så ger den ett jäkliga djup.

Vanlig silvermetallic köper väl folk för att skiten skall synas mindre och då slipper man ta fram hink o tvättsvamp så ofta ;)

Uppdaterat: 2008-10-24 22:48

fan vad jag stavar illa....sorry !

Uppdaterat: 2008-10-24 22:50

Jag skrev en hel del tidigare i dag om det här, men beroende på det korkade program som ViB använder sig av så försvann det.
Men jag tror ni förstår vad jag menar från början, Saab, Volvo, Volkswagen och även Toyota kör med fega utslätade blaskiga färger,
de som vågar vara lite tuffare är koreaner och fransmän, givetvis även italienare.
Vad det är som det handlar om, är att somliga är så fega att de inte vågar visa sina bilar i en säker, synlig färg?
Som dessutom är vacker?
Är det meningen att alla ska åka i medelsvensson-silvermetallic, den tråkigaste, fulaste och fegaste färg som finns?
"Jag vill inte sticka ut, bäst att ta silvermetallic"!

Uppdaterat: 2008-10-25 01:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har själv en chiliröd (!) metallic Saab. Snygg när den är ren, men det är den sällan. Vatje litet lerstänk syns direkt och den kräver verkligen täta tvättar vintertid.

Uppdaterat: 2008-10-25 12:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre