Vi Bilägares forum

Bilar med retrokänsla

Bilar med retrokänsla

Finns det någon bil idag där de har satsat på retrokänsla? I många andra sammanhang har retromodeller fått ett uppsving. Det finns både inom foto, intredning, friluftsliv etc, men jag har inte sett något inom bilbranschen. Så det verkar inte vara något som marknadsförs särskilt mycket i alla fall.
Vad jag skulle vilja ha är en modern bil i fråga om miljö- och säkerhet, men retro i fråga om linjer, mekaniska lösningar istället för digitala, inga larm som tjuter, så lite automatik som möjligt. Finns en sådan bil?
De som jag närmast tänker på är Defender, Dacia, Lada...etc. men jag vet inte om de uppfyller kriterierna för säkerhet och miljö, precis...? En del små pick-upper (Golf, Fiat, Skoda) verkar ha en ganska lagom utrustningsnivå, synd bara att de är tvåsitsiga.

Några tankar om detta?

Uppdaterat: 2012-08-21 08:42

Kommentarer

Här är en bil med retrokänsla.
http://www.youtube.com/watch?v=uN6egzfrZpc&feature=youtube_gdata_player
 
En till.
http://www.youtube.com/watch?v=_5x_Pd3f0kI&feature=youtube_gdata_player

Uppdaterat: 2012-08-21 10:03
Elbil2

Ja, det är lite roliga bilar. Tänk vad kul om SAAB hade börjat nytillverka SAAB 92.
Men för min del är de lite för små, tror jag. Jag behöver kunna lasta periodvis, och så har jag en familj på fyra som med packning ska in på bilsemestern.
Men jag gillar idén med bilarna, även om jag tror att de inte är så "enkla" i konstruktionen.

Uppdaterat: 2012-08-22 08:47

Du får väl satsa på en beg Volvo 740/940.
Mer retrokänsla kan du knappast få.
De härstammar från 1930-talet och det märks väl, den största skillnaden förutom utseendet är att de inte kräver rundsmörjning, annars vore det bättre att satsa på en amerikansk bil från slutet av 1930-talet, de är oftast bekvämare, men något törstigare.

Fördelarna är att de är väldigt tåliga, de slits inte särskilt och om de går sönder är de enkla och billiga att reparera.

Nackdelarna är allt övrigt.

Uppdaterat: 2012-08-22 10:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo, man kan ju alltid köpa begangnat. Men då missar man modern säkerhet och miljöstandard.

Uppdaterat: 2012-08-22 11:29

Rätt tänkt, men då blir det svårt.
En hel del av säkerheten ligger i elektroniken.

Uppdaterat: 2012-08-22 12:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Den uppenbara succen är Mini.

Mini (BMW) har lyckats bevara karaktären både exteriört och interiört, samtidigt som man lyckats behålla körglädje och ge komfort och säkerhet enligt dagens krav.

Om du skall lasta kan du ju köpa "stationsvagnsmodellen" - jag har glömt vad den heter.

Uppdaterat: 2012-08-22 14:17

Ja, nog är Mini en succé, till skillnad mot Beetle som är en omförstörd Golf.
Mini är lika kul att köra som originalet, men förstås uptodate-säker.

Fast, du syftade väl på moderna bilar fast utan en massa finesser? Ja, då är ju Dacia och liknande självskrivna. Nya Dacia är ju hyfsat säker, och basic, och billig.
Och det är många som tänker: nej, bilen ska vara enkel, inte en massa jox som pajar, den ska bara förflytta mig. Det är billigast i längden.

Uppdaterat: 2012-08-22 15:27
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Leifer:
Fel, det där är 4-dörrarsmodellen som heter Countryman.
Kombin heter Clubman:
http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-mini-cooper-clubman-16-d-12674
En oväntat ful variant av nya Mini.

Namnen är förvirrande, då originalMinin som kombi hette Countryman (eller Traveller beroende på om det var Morris eller Austin).
Clubman var en variant på den vanliga Minin, fast med längre och fyrkantigare nos.

Uppdaterat: 2012-08-23 11:40
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

"Vad jag skulle vilja ha är en modern bil i fråga om miljö- och säkerhet, men retro i fråga om linjer, mekaniska lösningar istället för digitala, inga larm som tjuter, så lite automatik som möjlig".

Mini uppfyller ju enbart retrokravet när det gäller linjer, men inget övrigt.

Då är ju Dacia närmare.
Eller den här:
http://www.bytbil.com/bilar/sokresultat/A0ABUDIAAY0RehAAAA__!?gclid=CKCtt6WE_rECFe4vmAodX28AEQ
En garanterat enkel bil som ändå fungerar.
Inte världens säkraste eller mest komfortabla, men den tar sig fram där många andra knäar.

Uppdaterat: 2012-08-23 17:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Precis!! Min favorit och någon gång ska jag nog ha en, hoppas jag :-). Men som familjebil har den några svagheter. Vet inte om resten av familjen vill åka med en sån upp till Hälsningland på semester t.ex. Och så har den inga nackstöd i baksätet! Men det borde väl inte vara så svårt att sätta in, eller?

Uppdaterat: 2012-08-24 08:41

Där har du helt rätt i dina funderingar markusf,
Niva är förskräcklig att åka långt i, om det inte gäller terräng, förstås.

Uppdaterat: 2012-08-24 10:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre