Vi Bilägares forum

bil för pendlig 4,5 mil per dag - runt 100.000

bil för pendlig 4,5 mil per dag - runt 100.000

Hej!
Med vårt fjärde barn på ingång har vi köpt en finfin Opel Zafira som vi är helnöjda med. Min fru kommer att ha den under sin mammaledighet varför jag behöver en småbil att pendla med. Jag har 2,2 mil per väg så någon diesel blir det inte tal om. Vi var igår och provkörde Toyota Aygo och Ford Ka. Jag fastnade för den senare även om den bara finns i 3-dörrarsvariant. Ford har ju bra ränta på sina lån också (2,95% i tre år). Tre dörrar är förstås inte så praktisk med barn men Ka är ändå inte utesluten.
Nu sitter jag och surfar runt och märker att det finns massor av småbilar för runt 100.000:- och vet inte var jag ska börja.
Det viktiga är förstås att den är bensinsnål, gärna billig i inköp, trevlig att köra men jag kanske inte kan begära att den är lika säker som en större bil.
Vad har ni för tips? Skulle ni köpa ny eller begagnad? Har ni koll på några bra erbjudanden?hälsningar/Q

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Jag har just Opel Corsa 1.3 CDTI som Leifer pratar om, och jag är jättenöjd med min i alla fall. Använder den till 6 mils pendling per dag och den går snålt och är billig att äga. Skatten är på ynka 800 kr per år och just nu drar den 0.5 liter per mil, men det är för den knappt är inkörd. Bara rullat 300 mil nu. Enligt ViBilägare har den finfint rostskydd och säkerheten ligger på topp (fem stjärnor i EuroNcap).

Uppdaterat: 2009-01-21 17:37

Tack för tipsen. Tyvärr tror jag att 130.000 är lite för mycket för vår del. Vi var idag och provkörde en Nissan Micra och tyckte att den kändes ok. Den kostade 100.000 inklusive vinterdäck, ac, bluetooth-mojäng etc. Vi har råd med den, dessutom finns det tre platser i baksätet. Vad tror ni om den?

Uppdaterat: 2009-01-21 18:46

Bra tips om testet! Jag har nu skrivit till säljaren och frågat om det kan ingå en rostskyddsbehandling. 

Uppdaterat: 2009-01-21 19:12

Jag håller i stort med leifer, men jag skulle hellre köpa en beg riktig bil för 100000:- än en ny fjuttbil.
Med de prissänkningar som varit den senaste tiden på t.ex. Saab och Volvo (och flera andra märken) kan man få en väldigt bra bil för den här penningen.
Det finns ingen anledning att åka omkring i en liten bil bara för att spara några cl bränsle. [u]En större beg bil är alltid säkrare[/u] (och avsevärt komfortablare) än en liten ny även om den har några år på nacken.
Kom ihåg att en liten bil som fått fem stjärnor i säkerhetstest inte behöver vara säkrare än en större som fått tre!

Uppdaterat: 2009-01-21 21:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hade jag valt bara utifrån känsla hade jag köpt en 9-3 sportsedan. Tycker verkligen att Saab gör fantastiskt trevliga bilar. Vi hade en 9-5 aero tills i våras. Vi har också haft en V70 med läderklädda sportsäten och en massa annat lullull. Den var kanske inte så sportig men jäkligt trevlig att långköra med. Nu är det dock viktigt att bilen blir riktigt billig, både att köpa och att äga. 
Nissan Micran kostade 100.000 utan ESP och 114.900 med ESP. Nu ringde säljaren och sänkte priset med 4.900 för att jag själv skulle kunna fixa rostskyddet. Vet inte om de pengarna räcker men jag slog till i alla fall.

Uppdaterat: 2009-01-22 11:04

Tack! Jag återkommer definitivt med synpunkter.
hälsningar
//Q

P.S. Vi köpta alltså modellen med ESP, vågar inget annat. D.S.

Uppdaterat: 2009-01-22 12:39

Det var ju tur det.
Jag har en granne som vågade annat! Tyvärr!
Grattis och det ska bli kul att höra om rostskyddsbehandlingen.

Uppdaterat: 2009-01-22 14:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nästa gång någon undrar över bilval så kan jag tipsa om denna sida:
[url=http://www.bilradgivning.se]www.bilradgivning.se[/url]

Mvh

E

Uppdaterat: 2009-02-02 13:02

Jag tror det är ganska olönsamt att utnyttja dem.
Jag tror man kan få köpråd på betydligt billigare sätt.

Uppdaterat: 2009-02-10 17:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre