Vi Bilägares forum

begbil-- vad ska man välja??

begbil-- vad ska man välja??

Jag har personligen inte så stor koll på bilar utan kör själv en saab 90 från 85 o känner att det nu är dax att skaffa ngt bättre, men har ingen aning om vad.
skulle vilja ha en bra begagnad bil som inte är äldre än 97:a och som är säker, pålitlig o relativt bensinsnål. den ska behöva klara av att köra långt då jag kommer att köra från skåne till västerbotten ett antal gånger. mer än 50 -6000 kr kan jag inte ge.
vet inte om jag har för omöjliga krav men lite tips skulle vara jätteuppskattat.

tack för er tid

sara

Uppdaterat: 2010-09-24 01:44

Kommentarer

Golf IV?

Uppdaterat: 2007-09-22 17:15

Detta är jättesvårt, för att säga omöjligt. Mitt bästa tips är att kolla blocket och liknande sajter om du vill köpa privat. På bytbil.com hittar du bilhandlarna i sverige. Sök på bilpriset. Skriv in max 70.000:- ( du ska ju pruta...) min 50.000:- och leta. Det dyker alltid upp erbjudanden. I den prisklassen är svenska, tyska och japanska bilar äldre och har gått många mil men står ofta för en högre kvalitet. Franska bilar är betydligt billigare men har ett lägre kvalitetsrykte. Men frågan är om man ska ha en utsliten kvalitetsbil eller en skapligt ny "sämre" bil..... En bil som är skön att åka i och som är iskall hos bilhandlarna är Citroen Xantia. Du kan köpa en -01 som gått 8000 mil för runt 55-60.000:- Köp en 1.8 och pruta stenhårt..... Om du söker på bytbil.com och får röda extrapriser så är det väldigt ofta så att de har gått långt, det är en snikmodell, eller en toppmodell med för stark motor eller att den bara är sunkig i största allmänhet...

Uppdaterat: 2007-09-22 19:26

Om du inte har planer på att sälja bilen så kan det vara en god idé att fundera på en större sedan. Lågt intresse från andrahandsmarknaden ger väldigt mycket bil för pengarna - i ditt prisintervall kan du hitta fina exemplar från -00 eller -01. Jag hittar till exempel 6 st Volvo S80 för under 60000 på blocket (dock inte känd för att vara bensinsnål). Opel Omega kanske? Eller Saab? Har själv nyligen införskaffat en Saab 9-3 som andrabil. Bilen är relativt "kall" på andrahandsmarknaden och det finns många att välja på. Du bör kunna hitta en -98 i bra skick för under 40000:-.

Uppdaterat: 2007-09-24 12:21

Golf IV (98 o nyare) är ok, liksom nämnda Xantia, 900 mm.
Volvo S/V40, inte min favorit, men fyller sin funktion.
VW Passat är skön att köra (för prisklassen)
BMW 316 Compact är trevlig, men gammal konstruktion.
Hur ofta kör du uppåt? Kanske köra mindre bil med lägre ägarkost hemma, och hyra stor o säker om du bara kör 2-3 ggr.
Då kan Polo, Corsa, 207, Fiesta eller liknande bilar vara bra.
På konsumentverkets hemsida kan du göra kalkyl på kostnaderna.
Ta god tid på dig och jämför för- och nackdelar på bilarna.
Och få bilar är felfria, det vet jag som f.d 307-ägare

Christian

Uppdaterat: 2007-09-25 01:24