"Axelrätt" vs "märkesrätt" ??

5 inlägg 0 nya
"Axelrätt" vs "märkesrätt" ??

Bytte däck idag på en bil, från vinter- till sommarditon alltså.
Visade sig vara 2 däck av vardera 2 olika fabrikat och något av dem var felmonterat m a p rotationsriktning.
Frågan är alltså vilket anser ni som viktigast:

- att jag monterar däcken så att alla får rätt rotationsriktining (då hamnar ett fabrikat på vä sida av bilen och ett annat på höger sida, (olika fabr på vä resp hö sida av resp fram/bakaxel)
eller
- att jag monterar dem "lika fabr på samma axel" och då roterar ett däck "fel". (Ett fabr på framhjulen, ett annat på bakhjulen)

- eller ska jag göda gummigubben med 250spänn och låta honom vända på ett däck..??

(Blir det nån diskussion i ämnet kommer jag senare att avslöja vad jag valde...)

Skulle nog köpa 4 nya däck om dom är halv dåliga...

Pär

Fixa så du får lika däck på samma axel Och rätt rotationsriktning

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull. (W.C. Fields) - Ibland skojar jag på skoj - men ibland skojar jag på fullt allvar (Jes_)

Fabrikat på samma axel, det med fel riktning bak.

Troligtvis skulle du inte märka om du körde med fel rotationsriktning en hel livstid, om du inte viste om det.

Jes_ wrote:
Fixa så du får lika däck på samma axel Och rätt rotationsriktning

OK, nuvarande däck har rullat tre år, inga klagomål från ägaren. minst 50% kvar.
Och, jag valde märkesrätt/axel, dvs lika slitage hö-vä.
Tänker inte vända på ett däck!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.