Vi Bilägares forum

Automatlådor -00 -> Vilka är bra/dåliga??

Automatlådor -00 -> Vilka är bra/dåliga??

Jag är ute efter en automatare till mina föräldrar och kollat runt på en del olika modeller och undrar därför lite om automatlådor och kvalité på olika tillverkare/bilmodeller.

Hörde nån som klaga på Volkswagens lådor och funderar just på Golf IV Variant -04 med automatlåda till föräldrarna och undrar om nån har bra/dåliga erfarenheter av dessa?

Vet att Ford Mondeo/Scorpio´s lådor ska vara riktigt kassa, finns det fler att se upp med?

Mycket tacksam för svar.

Sebastian Magnusson

Uppdaterat: 2010-09-24 01:44

Kommentarer

VAGs sk. Tiptronic låda är ok, dock skall du akta dig för de tidigare VAG lådorna (de utan möjlighet till manuella växlingar). På en Golf -04 kan jag inte tänka mig annat än att det är en tiptronic låda i.

Uppdaterat: 2007-09-28 00:43

Jag minns en artikel i Vi Bilägare om en man som dragit husvagnar över 80.000mil med sin Subaru automat, och bara standard-service. Det borde ju betyda en del :)

BMW och MB har alltid haft bra lådor, men svårt att hitta på mindre bilar. Deras automatlåde-kylare klarar vägsalt dåligt och rostar, men själva lådan håller hos bägge.

Själv skulle jag akta mig för Volvo, Opel och Peugeot då det gäller bilar överhuvudtaget om kvaliteten är viktig :)

Uppdaterat: 2007-09-28 10:54

Jag har 10 års erfarenhet av Opels gamla låda, sitter i min f.d. (numera sonens) Opel Astra Combi -95. Har gått närmare 280.000 km utan problem. Sedan köpte jag en ny Renault Megane Touring 1,6 -05 med elektronisk låda (automat/sekventiell manuell). Där fick man byta kontrollsystem efter 26.000 km, eftersom den inte växlade till 4:an. Bilen är nu körd drygt 61.000 km och har fungerat klanderfritt sedan reparationen. F.ö. en väldigt lättkörd, bekväm, tyst och rymlig bil som drar ca 7 l /100 km i Storstockholmstrafik. För min del bidrar ACC och farthållare till komforten. Jag jämförde med Volvo V50 vid köpet, den kostade 50.000 kr mer och drar 15-20% mer bränsle (måste ha 2-litersmotor för automatlåda). Den har dessutom mycket mindre lastkapacitet.

Uppdaterat: 2007-10-31 23:06