Vi Bilägares forum

Automat, hur gammalt vågar man köpa?

Automat, hur gammalt vågar man köpa?

Hej,

Jag tillhör den där stora gruppen som insett bilens stora nytta men som aldrig satt sig in i delarna under huven.

Nu tittar jag på begagnad bil och är liten sugen på automat. Dock hör jag hela tiden "moderna automater är bra men man ska se upp för dom gamla". Men vad innebär "modernare" och "gamla"? Talar vi tidigt 90-tal, sent 90-tal, tidigt 2000-tal, sent 2000-tal? Är det stora skillnader mellan olika tillverkare och modeller? Är det något speciellt genombrott inom automaterna som gör att automater av typen X är bra, automater av typen Y bör du undvika?

Alltså, lite mera handfast, några exempel på modeller/årsmodeller som inte är så nya där automaten är bra och några exempel på modeller/årsmodeller som man bör se upp med eller rent av undvika?

En sista fråga, är det något mer än bränsleförbrukningen som är ett problem med lite äldre automater? Är de mindre tillförlitliga, rasar de oftare eller liknande?

Stort tack för hjälpen redan nu!

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

När jag syftar på "gamla automatlådor" så tänker jag på 80 tal. Mercedes kan automatlådor och har länge gjort bra automatlådor. Om automatlådor rasar eller inte beror på miltalet, hur bilen är körd och om dom är skötta som dom ska, dvs om man har bytt olja osv (många som inte tänker på det).

Uppdaterat: 2010-04-08 18:46

Ja givetvis borde jag tagit med typ av bil och prisklass.

Vi har en liten parvel på bara ett par månader så en mindre kombi/halvkombi/golfkombi så vi kan få plats med barnvagn. Prisklass runt 40-60 kkr.

Ett exempel på en bil vi trivts med i komfort och storlek va en Ford Focus -05 (halvkombi?) vi hyrde nyligen. Nu är det en lite för ny bil för att få för 40-60 kkr men det är i alla fall ett riktmärke för typ av bil.

Ålder är ~00 och framåt. Milantal är helt klart något jag borde ha bättre uppfattning om men 20000-30000 kanske, är väl en service vid 20000mil som vore skön om den va gjord (nu är jag på, för mig, djupt vatten)?

Uppdaterat: 2010-04-08 23:13

Leifer, det beror på vilken modell av Toyota du menar, LCn t.ex. har en ganska konventionell automatlåda.
Är väldigt snål vid landsvägskörning 0,7-0,75 trots sin 3-liters diesel.
Imponerar faktiskt på mig.

Uppdaterat: 2010-04-09 17:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Du kan köpa hur gammal som helst, avgörande är priset,
Men det är en fördel om den växlar som den ska och om oljan är bytt.
Kolla färgen, den bör vara röd.

Uppdaterat: 2010-04-11 19:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre