Vi Bilägares forum

Årsmodell

Årsmodell

Jag beställde en Toyota avensis 060610 fick min bil 061116 .Enligt försäjare bilen var 07 års modell men bilen var tillverkade 2006.

Är min bil 06 års modell eller 07 års modell, när jag vardera min bil nätet (bil priset) står det 07 års modell, nu tänkte jag byta till en mindre bil,ska jag uppge bilen 06 års modell eller 07 års modell . Hoppas nån kan ge info om detta. Tack

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Vad jag vet så är det registreringsåret som gäller, dvs din bil blir en 2006.
Detta kan också slå i "fel" riktning, kolla alltid upp tillverkningsår också.
En överbliven 2005 som säljs och registreras 2006 räknas också som en -06, mao du kan hitta tre "årsmodeller" som en.

Vissa bilmärken skriver 2006-2 vilket innebär att det är höstens, nästa års modell.

Uppdaterat: 2009-06-30 12:21

Fordonsår är det året bilen tillverkades, om det saknas är det första registrering.

Min bil är en -04, bilen registrerades första gången den 28/9-05.

Uppdaterat: 2009-07-02 22:47

Läste inläggen i tråden och har genom lite surfning bara blivit mer förvirrad då det verkar skilja mellan tillverkare och tillverkare, mellan handlare... Dem flesta handlare verkar gå uteslutande på typ "modellår", medans jag som konsument trodde att det vad tillverkningsåret som låg till grund för årsmodellerna. Aldrig kommit på tanken att bry mig i detta, fram tills i går då jag fick reda på att min kommande "fabriksnya" Honda CR-V hade lite olika datum på bilregistret och TS, ända från augusti 2011 (typgodkännandedatum) samt oktober 2011 (fordonsstatus, avställd).

Så min fråga är egentligen, när klassas bilen som en regelrätt 2012.

Man vill ju dels inte betala för nästa års modell om den redan är 6 månader gammal, dels inte missa små uppdateringar som görs (som kanske inte ens specificeras i kataloger, t.ex. byte av dörrlister för ljudisolering etc) och framför allt vill man inte riskera att nästa handlare ska klassa den som 2011 pga chassinummer/tillverkningsår.

Snälla, hjälp mig att komma till rätta med lite sakkunnighet!?

Uppdaterat: 2012-01-14 13:58

Det är en bedömningsfråga men Toyota brukar gå på tillverkningsdatum vid inbyte.

Uppdaterat: 2012-01-14 16:31

Givetvis vill handlarna få dig att tro att den bil du köper är en 2012a, men när du en dag ska byta in den kommer dom klassa den som en 2011.
Det man sak kolla noga är garantiernas datum när dom slutar gälla, normalt är nya bilar registrerade på generalagenten (förregistrerade) men ibland har generalagenterna tidsbegränsade kampanjer, då hände det att handlarna skriver över bilarna på sig själva för att utnytja rabatterna, och då börjar garantierna att ticka.

Uppdaterat: 2012-01-14 16:36

Handlarna går ju ofta in på Kvarndammens sajt för att ha något att utgå från vid inbytesdiskussioner. Där har jag sett att man tydligen utgår från "modellår" eller vad vi skall kalla det. Alltså kan det bli ett nytt modellår mitt under det normala året i o m att tillverkaren gör lite justeringar/facelift. T ex verkar VW byta runt halvårsskiftet och det framgår av att en bokstav i serienumret ändras. Så på Kvarndammen kan det stå en årsmodell, hos Trafikverket en annan. Så enkelt har det inte blivit - det är vi nog alla överens om.

Uppdaterat: 2012-01-14 17:20

Så det finns inget lagstadgat i landet med annars tydliga regler för allt? Heller inga tumregler att använda sig av, t.ex. "alla bilar tillverkade vinterhalvåret innan årsskiftet får säljas som kommande årsmodell"?

Om man bortser i från nybilsgarantin, som jag förutsätter är t.ex. 3 år och inte en dag kortare... var ska man få korrekt uppgift på bilens årgång? Är det Transportstyrelsen, Vägverket eller Bilregistrets uppgift som gäller - för det är ju knappas säljaren ;-)

Om bilen klassas som en 2011 (med tillverkningmånad augusti 2011) trots att den säljs som en 2012 nu i jan-feb, så bör det ju vara läge för ytterligare prutning på priset...eller?

Uppdaterat: 2012-01-14 18:02

Årsmodell = registreringsår
Modellår = tillverkarens årsangivelse av modellen

Uppdaterat: 2012-01-14 18:21