AC-problem

10 inlägg 0 nya
AC-problem

På Wolksvagen koncernens alla modeller, samt flertal Mercedes, är numera ac-systemen heltokigt konstruerade. Man har slopat magnetkopplingen och kompressorn snurrar alltid. Regleringen av kyleffekt styrs av en i komprssorn inbyggd reglerventil. Smörjningen fungerar som dimsmörjning på så sätt att oljan och gasen är blandad i systemet. Förr eller senare läcker gasen ut, oljan ligger då kvar ute i systemet och kompressorn skär ihop. Ett brytbleck i remskivan brister för att remmen inte skall gå av. Systemet är därmed förorenat av metallspånor som omedelbart havererar en ny kompressor om det inte är 100% rengjort innan, vilket få verkstäder vill, eller ens försöker eller klarar. Detta skrivet som en varning till alla som är berörda.
Detta orsakar mycket höga reparationskostnader. Om systemet inte är fullständigt tätt uppstår snart ett nytt kompressorhaveri och allt upprepas.
I ett normalt konstruerat system med magnetkoppling så känner en tryckvakt av om gastrycket saknas och kompressorn går ej.

Intressant att veta, man har väl spart några kronor på kopplingen och lagt över kostnaden på kunderna när det ska repareras.

Det finns ett annat stort problem också.

Kondensorns placering.

På praktiskt taget alla bilar är kondensorn placerad främst, framför kylaren. vilket medför att den vintertid är utsatt för allt slask och saltsprut.
Eftersom den är tillverkad av aluminium och utan någon som helst ytbehandling kan den lösas upp och börja läcka gas redan efter tre-fyra år.
Det här är ju ett typiskt nordiskt problem och därför är det väl inga tillverkare av de importerade bilarna som bryr sig, men de svensktillverkade!
Det borde gå att hitta en lämpligare placering (på bussar sitter kondensorn oftast på taket) alternativt hitta en korrosionsskyddande ytbehandling som inte nedsätter funktionen alltför mycket.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ett råd till de som kör mycket på saltade vägar är att så ofta som möjligt spola rent vatten direkt på kondensorn.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Verkligheten �r att KIA och Hyundai som byggs av samma tillverkare och p� samma fabriker har stor frekvens av l�ckande kondensorer. Tur att garantierna �r gener�sa. Lyckligtvis har dessa bilar kompressorer med magnetkoppling.

Sparivern har väl gjort kondesatorerna tunnare, dom har ju suttit i fronten på bilar i alla tider precis som kylaren, man kan hitta gamla jänkare från 60 där AC anläggningen fortfarande funkar.
Och kondensorn borde vara hållbarare än en kylare, då den är ett rör med kylceller runt sig, en kylare är betydligt skörare uppbyggd.

Nej, kondensorn håller betydligt sämre än kylaren.
Det är främst saltet vintertid som ställer till det.
Till skillnad från kylaren är inte kondensorn varm vintertid, inte mer än av det spillvärme som kan stråla från kylaren vid lägre fart eller stillastående och detta är enbart en nackdel som påskyndar korrosionen.
Saltsprutet ligger kvar i vått tillstånd i åtskilliga timmar även efter det att bilen parkerats och under denna tid pågår nerbrytningen av aluminiumet.

Det finns fyra sätt att undvika problemet:
1. Aldrig köra på vintern eller på saltade vägar,
2. Strunta i problemet och köra som man gjorde förr i tiden, d.v.s. utan AC.
3. Spola rent kondensorn med renvatten efter varje körning i salt och helst värma den genom att köra ACn på max kyla (kan vara svårt med automatiska klimatanläggningar vid låg temperatur).
4. Spraya ett lager rostskyddsolja, tunn Dinitrol el. likv., på väl rengjord och torr kondensor, på hösten, innan man räknar med att köra i saltsmörjan. Men man bör se till att tvätta bort rostskyddsvätskan på våren för att inte minska kondensorns funktion

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kör punkt 3 och 4 så har du ändå gjort något för att gardera dig så gott det går.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Leifer

Givetvis är det så.

Jag var inne på Peugeot i Sthlm och där var det en ac-kompressor som hade skurit, för att byta den fick man bla ta ut hela inredningen, lyfta ut motorn ja ni kan ju tänka er själva vad det kan kosta - 60 000 kr tror jag han sa men för kunden endast självrisk.

Man ska komma ihåg att det trots saltet är en liten del av alla tillverkade bilar som drabbas.
Saltet finns ju bara i Norden och inte ens här blir alla bilar drabbade. Många bilar körs ju inte på saltade vägar eller körs väldigt lite.
Men jag tror att problemet kommer att öka.

Men biltillverkarna har inga stora kostnader. Klimatanläggningarna går sällan sönder under garantitiden (även om jag råkade ut för ett fel på utetempgivaren som medförde max kyla så att jag föll på att förfrysa innan jag stängde av) och efter garantitiden blir det ju maskinförsäkringen som får gå in.
Men försäkringsbolagen har inga merkostnader, de kompenserar sig alltid med höjda premier.
Det är som vanligt vi konsumenter som drabbas ekonomiskt.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.