Vi Bilägares forum

ABS-bromsar

ABS-bromsar

Efter sjutusen mil tändes plötsligt alla lampor bland instrumenten, hoppsan det var ju ABS, ESP och även motorindikeringslampan.
Ok, bilen gick som vanligt, förutom farthållaren (återkommer) och eftersom det inte var någon risk för snö och halka kontaktade jag helt lugnt min ordinarie serviceverkstad.
På verkstaden konstaterade man att tandskivan på vänster framnav var skadad och genom diagnosdatorn även sensorn till ABS.
Det reparerades relativt enkelt och billigt, eftersom det är en allbilsverkstad.
Man talade om att de vanligaste bilar med detta fel var japanska, oftast Mazda och Mitshubishi, väldigt sällan Saab och Volvo.
Volvo har dock den fördelen av att ha lösa utbytbara tandskivor, vilket gör det betydligt billigare att åtgärda felet.

När jag skrev att bilen gick som vanligt stämmer det inte riktigt, några mil innan det akuta felet uppstod märktes det att bilen liksom gasade, bromsade, gasade, bromsade o.s.v. ständigt då farthållaren (eller som Saab föredrar att kalla den "konstantfarthållningsautomatiken"!) var inkopplad.
Detta skedde med väldigt små variationer och givetvis var det bara jag som märkte de små fartskillnader som uppstod.
Den s.k.bättre hälften märkte givetvis ingenting.
Man talade på verkstaden om att just vänster framhjuls tandskiva styr hastighetsmätaren och även farthållaren.
Nu klarade jag mig med en utgift på ca 3000:- eftersom man bara utför det arbete som behöver göras, mot ca 8000:- på en Saabverkstad som gör det arbete som anses måste göras.
Båda verkstäderna har givetvis garanti på utfört arbete men vad får man för de extra 5000:- som betalas till Saabvekstaden?

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

Hur gamal är bilen ?? Kollade du med SAAB om det inte gick på goodvill ??

Gamla Huyndai Santa hade samma problem, men dom byttes gratis.

Att problemet skulle vara vanligt på Mitsubishi verkar taget ur luften, jag har jobbat på Mitsubishi verkstad och aldrig råkat på en trasig krans.

Uppdaterat: 2009-05-01 03:24

Jovisst, det hade kanske gått att få drivknuten som goodwill, men den kostade ju runt 2500:-, medan arbetet för byte skulle gå på ca 5000:-,
så några besparade pengar hade det inte blivit.

Uppdaterat: 2009-05-04 10:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre