Vi Bilägares forum

V8 Supercars

V8 Supercars

Idag blev det klart att Viasat skaffat rättigheterna till V8 Supercars! Äntligen kan vi motorintresserade följa denna spektakulära racingserie, i år kryddat med ett svenskt deltagande i form av Volvo och Polestar. Längtar redan efter Bathurst!

Uppdaterat: 2015-09-16 15:23
Formely known as Rustan Werling

Kommentarer

Bathurst är nog den fränaste banan i Racingvärlden, näst efter kungen (Ringen) men före SPA
Ser också fram mot detta!

Uppdaterat: 2014-02-25 08:51
*Robban

Jag kollade ett race som visades på TV, tror att det var MotorsTV och det var Bathurst, tror att de kör ganska länge, minns inte exakt hur länge det var, fast det var bara Falcon (Ford) & Holden (GM) som tävlade i denna serie nere i Australien. Minns att förra världsmästaren i 500 cc (nuvarande Moto GP) Wayne Gardner tävlade för Holden.

Nu vet jag inte om det är detta mästerskap som är V8 Supercars? Kul att Volvo är med och tävlar i mästerskapet. Är det någon som vet vad som har med Brittiska BTCC? Ser inte längre några race därifrån. Tycker WTCC som visas på Eurosport är skittråkigt.

Uppdaterat: 2014-02-26 14:26
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Jag var på plats vid ett par tävlingar Downunder, Calder och klassiska Phillip Island. Det var minst sagt en upplevelse att se och höra 25-30 5-liters V8:or komma rusande! Härligt!

Uppdaterat: 2014-02-26 16:42
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Nu består ju V8 serien inte bara av Bathurst. Första tre loppen gick nu i helgen i Adilaide i SA. Det gick bra för Volvo i lopp 2 där man lyckades få in en bil på andra plats. T.o.m Mercedes lyckades komma i mål!

Uppdaterat: 2014-03-03 13:03

Kollade på kval 2 och en vit Holden tog poleposition före en Red Bull sponsrad Holden, Volvo var på 10:e plats för föraren gjorde ett misstag på kvalet. De ser tuffa ut V8 Supercars, dessvärre missade jag loppet.

Uppdaterat: 2014-03-03 15:32
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Det som är fränast med V8 Supercars är att det är så mycket effekt(650 hk) och lite downforce. Jämför med DTM som får mer och mer downforce varje säsong. Lite downforce gör att bilarna kan åka riktigt tätt bakom varandra även i kurvorna och då blir det mycket tätare och häftigare racing.

DTM har ju riktigt häftiga bilar men loppen är rena sömnpillren.

Uppdaterat: 2014-03-03 17:41
Formely known as Rustan Werling

Volvo har ju tydligen gjort ett fantastiskt jobb med att få ordning på bilen redan från början. De har ju varit på pallen alla 3 helgerna genom Scott mcLaughlin, 1:a nu senast i Melbourne. Robban Dahlgren en liten besvikelse dock, trodde han skulle kunna göra lite bättre ifrån sig, men det kommer väl.

// Krister

Uppdaterat: 2014-03-16 19:05
// Krister

Nästa lopp går nu i helgen i Symmons Plains på Tasmanien. Det skal bli mycket intressant att se om Scott McLauglin och Volvo kan etablera sig som ett hot mot Holden och Ford. Nissan har tydligen mycket bättre bilar i år enligt ett reportage på TV.

Uppdaterat: 2014-03-28 09:04