Vi Bilägares forum

Reseskildring Marrakech

Reseskildring Marrakech

Nyss hemkommen från ett lite udda resmål, Marrakech i Marocko, tänkte jag bibringa er lite bilder på bilar och annat.

Marocko är en gammal fransk koloni (självständiga först på 50-talet) och därför är språket antingen en arabisk variant eller franska. Även bilparken är starkt präglad av franska märken. Staden i sig präglas mycket lite av det franska; här är det araber, berber, tuareger och afrikanska folk från områden söder om staden som har satt sin prägel. En majoritet av stadens invånare är att betrakta som fattiga. En hel del är faktiskt bottenlöst fattiga.

Vid ankomst till flygplatsen och det sedvanliga köandet i passkontrollen, var det dags att fixa en taxi. Efter en liten prutning från ca 250 svenska kronor till 200, blev vi körda till hotellet med en Mercedes W123. Jag vet inte hur många varv runt jorden den gått, men det var åtskilliga. De Mercedes som gick som taxi där, var antingen W123 eller S-klass från samma tidsålder (W116) och alla i samma kulör som tyska taxi. Det förfaller således att efter att tyska taxibilar är utrangerade, så exporteras de till bl.a. Marocko.

Den absolut vanligaste bilen i Marrakech var f.ö. Dacia i lite olika varianter och Logan i synnerhet. De var totalt överrepresenterade som taxibilar. Jag fick även syn på en Geely av lite äldre snitt. Tyvärr hann jag bara skjuta från höften, så fotot visar bara halva bilen. Rent generellt så är en absolut majoritet av bilarna sedaner. Kombi ser man bara som Toyota Land Cruiser och liknande. Skicket på bilparken är som väntat högst varierande, det finns rena vrak och det finns välskötta lyxbilar - och allt däremellan.

Man kan med intresse betrakta bilden där en framhjulsdriven Suzuki bärgas med bakänden först, vilket är lite udda, om man uttrycker sig försiktigt. Observera järnbalken som sitter monterad över den bogserande bilens tak. Konstruktionen är, vad jag kan förstå, till för att man ska kunna lyfta upp en bil i en talja i den bakre delen av balken. Udda men fungerande.

En bild visar den berömda nattmarknaden på torget i Marrakech. Den går faktiskt inte att beskriva. Den måste nämligen upplevas.

Till Marrakech flyger man billigt med Norwegian från Köpenhamn för ca 3.000:-. Flygtid ca 4 timmar. Kostnadsläget i landet är mycket varierande, men rent generellt är det ganska billigt. Alkohol finns bara på vissa restauranger och på de större hotellen.

Uppdaterat: 2015-09-16 15:24
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kommentarer

Fler bilder.

Uppdaterat: 2014-03-16 17:49
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Tack, det är alltid kul att få lite inblick i det man själv inte varit med om och vanligtvis handlar ju bara resereportage om turistfällor som brukar kosta skjortan att besöka. Här har du visat lite annat. Återkom gärna med mer.

Uppdaterat: 2014-03-16 18:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack saabnisse. Jag kommer att i alla fall försöka fixa lite info under min kommande resa till Kina. Vi får se hur det går.

I övrigt vill jag uppmana andra att skriva och beskriva sina resor till andra resmål.

Edit; Toyota Cressidan som syns här ovan och uppenbarligen är en bruksbil i fint skick, gjorde att jag dreglade lite extra.

Uppdaterat: 2014-03-16 19:49
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

I min ungdom var jag på en semester hyfsat närliggande Agadir. Vi tog en utflykt till Marrakech och vilken underbar upplevelse detta var. Precis som Audi säger så måste nattmarknaden upplevas!

Uppdaterat: 2014-03-17 21:08
Formely known as Rustan Werling

Även en av våra ohängda döttrar har nyligen varit i Marocko. Hon tyckte dock att Fez var mycket trevligare än både Marrakech och Cassablanca. I Cassablanca finns det ett enda kaffee i hela stan som serverar kvinnor och då måste hon vara i manligt sällskap. Det fixade sig. Hon och kompisen gick tillbaka till hotellet och kidnappade en tysk kille som dom med milt våld släpade med sig till fiket. Samma sak hände när hon ville köpa en matta. Samma tysk fick ställa upp den gången också.

Uppdaterat: 2014-03-25 11:09

Kul om fler kunde ta tempen på trafiklivet under sina resor. Själv ska jag ju till Kina om en månad (som jag skrev i en annan tråd här) och hoppas då kunna bidra med lite exotisk information om bilar och trafik där. Jag har ju varit där några gånger förut, så förhoppningsvis blir det tid över för mer fokus på bilar och annat. Vi får se.

Uppdaterat: 2014-03-25 19:13
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.