Vi Bilägares forum

Dieselpriset

Dieselpriset

Kan någon förklara för mig varför Sverige är det enda landet i Europa som dieselpriset är högre än bensinpriset?
Beror detta på bensinbolagens kartellbildning och att man har sålt så många fler dieselbilar?
Eller att man idag säljer mindre bensin än tidigare?
Vore tacksam om det finns någon som har något svar på detta.

Uppdaterat: 2015-09-16 15:51

Kommentarer

Eftersom jag inte hör till dieselfreaken tycker jag inte att det gör något om dieselpriset för privatbilister blir något högre.
Det är väl faktiskt så att det f.n. finns betydligt mer bensin än diesel?

Uppdaterat: 2013-10-15 22:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

3900 i årsskatt? Det var inte mycket, det finns bilar som har runt 10.000 i årsskatt, och detta även om de för det mesta står stilla. Jag fattar inte logiken i det. En bil som står stilla sliter inte på väg eller miljö....

Alltså är det smartare att köpa en törstig bensinare än en snålare diesel om man kör lite. Ex. Range Rover diesel 9337kr/år, bensin 4980. 4357 kr skillnad i skatt!
Men, vad gör det i en sådan trevlig bil...? ;-)

Dieselpriset åker lite upp och ner i förhållande till bensinen, ibland under, ibland över. Är faktiskt lite märkligt då båda görs väl av samma råolja?

För övrigt noterar jag bilden på den egensinniga och otroligt bekväma C6, läcker bil! Synd att de inte görs längre.

Uppdaterat: 2013-10-16 13:21
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Här i Australien är skatten den samma på bensin och diesel. Dock är diesel 5-10c dyrare vid pumpen. Bensinbolagen motiverar det med att distributionskostnaderna är högre då endast 20% av det sålda drivmedlet är diesel.

Uppdaterat: 2013-10-20 11:48