Vi Bilägares forum

Någon som kan tipsa om ett bilschampo som är bra på smuts, salt och fett?

Någon som kan tipsa om ett bilschampo som är bra på smuts, salt och fett?

Jag har en bil med ömtålig lack så jag vill inte använda för mycket avfettning. Jag använder DWG Dri Wash´n Guard som gör lacken hårdare och väldigt glatt, så skiten får lite svårare att sätta sig. När jag tvättade bilen senast så var det bara runt nyckel hålen där det var lite fett nedanför, pg. av att jag smöjrt låsen, och så var det lite mer korningt ovanför listerna på dörrarna. För övrigt var bilen fortfarande glatt och mycket blanki lacken efter höstens behandling. Nu kör jag inte så mycket med bilen på vintern för jag är rädd om den. Nedanför list så har jag målat med Isotrol och Isoguard pansar som skydd för salt och annat och så har jag målat lite med förbättrings färg där lackens färg förvunnit, Varje år får jag gå igenom bilen och måla i där jag fått stenskott och förslitnings skador. Förra våren när jag avfettade bilen inför nästa behandling så åkte lite färg av. Ska försöka undvika det i år. Det finns en oändlig uppsjö av olika schampon och avfettningar och jag vill gärna veta vilka produkter som passar en bil som min. Ska kolla upp senare med försäljaren som sålde DWG produkten till mig vad han tycker. Obs! Förardörren är omlackad och listen har jag fått sätta dit igen efter 2 år, för den lossnat pg. av att avfettning fått list tejpen att lösas upp.

Uppdaterat: 2013-02-05 10:29

Kommentarer

Det jag har läst om är att man skall absolut aldrig skall använda diskmedel typ Yes.
Är en annan formula i det som är anpassad att ta bort fett och matrester.
Inte så snällt mot bilvaxet.
Sök på nätet finns många tips om bra bilschampon.
Skickar en länk motormännens "Tvättskola", de som är intresserade kan "klicka" på den.

http://www.motormannen.se/bilen/kora-aga/tvattskolan/

Uppdaterat: 2013-02-06 07:08
Leif skrev:

Det jag har läst om är att man skall absolut aldrig skall använda diskmedel typ Yes.
Är en annan formula i det som är anpassad att ta bort fett och matrester.
Inte så snällt mot bilvaxet.
Sök på nätet finns många tips om bra bilschampon.
Skickar en länk motormännens "Tvättskola", de som är intresserade kan "klicka" på den.http://www.motormannen.se/bilen/kora-aga/tvattskolan/

Japp! jag vet att man inte ska använda Yes ;) Har du någon erfarenhet av Turtle supertvätt? Den ska visst ta bort även fett, salt och asfaltsfläckar. Kan den vara något att använda istället för ren avfettning? Lacken på min bil blir bara tunnare och tunnare och när jag använde grön avfettning förra våren så följde en massa påbättrings färg med. Jag har kollat igenom DWG:s instruktioner ute på nätet och vet att man kan lägga det medlet på gurisg bil, men det tar inte bort salt, fett och asfalts fläckar. Fläckarna bryr jag mig inte om för bilen har en massa skavanker redan, jag vill bara inte få bort rostkydds färgen jag målat på.

Uppdaterat: 2013-02-06 23:26