Vi Bilägares forum

VW buss som blivit svag

VW buss som blivit svag

Min svåger har en VW buss från 1997 FAT 542 som blivit svag på senare tid (lågt vridmoment). En VW montör har bytt bränslefilter, turbo tryckgivare från insugningsröret och ett relä (som brukar vara en felkälla). Vestgate ventilen är inte felaktig enligt montören. Men tydligen får motorn för lite bränsle. Därmed blir också turbotrycket lågt. Om det beror på för lite luft eller för lite bränsle beror på hönan eller ägget. Diagnosinstrumentet visar inget fel.

Är det någon som har förslag på lämplig åtgärd. T.ex. kan man på ett enkelt sätt justera pump eller rökbegränsning så att den ger mer bränsle, bara som ett prov för att se om den då börjar röka p.g.a. för lite luft. I dag finns ingen rök.

Uppdaterat: 2013-05-11 15:17

Kommentarer

Hej! Är inställningen av diesel pumpen kollad + rem dito, diesel pumpen är elektroniskt reglerad, vilket innebär att du inte kan reglera varken bränsle mängd eller rökgas. Pumpens inst. ska ligga i mitten av ett min-max område (regler område).
Då kan pumpen reglera både upp och ner. Dessutom EGR-ventilen, funkar den? håller tätt? Prova med att tillpassa en metall bit, som monteras istället för tätningen på avg.röret från ventil-grenrör= pluggning av röret, blir det ngn skillnad då?

Uppdaterat: 2013-05-12 20:03
Rolf

Tack Bilmek och Jes, har missat Era svar denna vecka. Luftmassemätaren provade vi att byta i går men det blev ingen skillnad så vi bytte tillbaka. Turbotrycket kom upp till 0,4 bar som högst vilket inte låter så dåligt, eller?
Kommer Du ihåg vad det var för fel Jes på det som verkar bekant.
Bilmeks förslag är inte provade.

Uppdaterat: 2013-05-18 13:10

Bilmek @ Skulle inte motorn röka p.g.a. syrebrist om EGR- ventilen är helt öppen så att avgaserna går tillbaka till insuget?
Finns det märkning på remskivorna så att man kan se om insprutningspumpen är rätt timead?
Samma sak med kamaxeln. Hur kan man se om dieselpumpen ligger mellan max- min- reglerområde?

Uppdaterat: 2013-05-19 19:26