Vi Bilägares forum

Skärmbreddare och lister på Volvo XC70 2011 lossnar

Skärmbreddare och lister på Volvo XC70 2011 lossnar

Som ägare till en Volvo XC70 - 2011 vill jag göra er uppmärksamma på ett problem som troligtvis drabbat/drabbar alla Volvo XC70 2008 - 2014.

De svarta plastlisterna som sitter runt hjulhusen (skärmbreddare) och längst ned på dörrarna på XC70 2008 - 2014 är i överkant endast vidhäftade till bilen med en dubbelhäftande 5 mm bred tejp som släpper efter ett tag när man tvättat bilen några gånger t.ex. med avfettning. På min bil XC70 - 2011 har de hittills bytt ut alla 8 listerna två gånger på 3000 mils körning men nu har de lossnat igen och det kostar säkert mer än 15000 kr att åtgärda detta.

Titta på några begagnade XC70 2008 - 2014 och se hur listerna släpper upptill i framkant och bakkant på dörrarna och skärmbreddarna runt hjulhusen, bak och fram. Man måste ibland gå nära bilen och trycka listen mot plåten för att upptäcka att de släppt.

Anledningen till att listerna lossnar är enligt min och några fordonsteknikers mening ett konstruktionsfel när Volvo valt att enbart använda en smal dubbelhäftande tejp för att fästa listerna i överkant och samtidigt ett produktionsfel att använda ett lim som löses upp av alla de på marknaden idag förekommande avfettningsmedlen. För att vara ännu mera detaljerad så om ni tittar på insidan/baksidan av en list så ser ni hur kontaktytan minimerats genom att den i t.ex. dörrlistens ändar är räfflad vilket gör att avfettningsmedlet med lätthet kommer in och gör att listerna släpper och detta på en bil som kostar uppemot en halv miljon kronor, SKANDAL!

Kontrollera er bil och kommentera detta inlägg så att vi får veta om Volvo har rätt när de nu säger att detta inte är ett känt problem och det tydligen bara är min XC70 - 2011 som har detta problem.

Volvo XC70

Uppdaterat: 2014-04-25 10:53

Kommentarer

Volvo känner visst till detta, men de vill inte erkänna det.

En bekant hade samma problem på sin XC70 2009, listerna lossnade. Han kunde inte öppna bakdörren utan att öppna framdörren först, hur smidigt är det?

Han bytte bort bilen mot en i40, ett par veckor senare rasade servostyrningen på Volvon för den nya ägaren, vilket bilfirman fick bekosta med drygt 20.000... (plus listerna som de hade bytt)

Uppdaterat: 2014-04-25 11:04
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

På min Classic 2015 årsmodell har jag bytt samtliga lister på dörrarna.. samt skärmbräddare bak.
Och nu ska jag in igen och byta runt om. Otroligt dåligt av Volvo att inte erkänna problemet.. jag har skrivit till dom, men dom har inte svarat, därför kommer detta bli min sista Volvo.
Finns en hel del begagnade XC70 inne på bilaffärerna nu.. och går man och tittar så har nästan alla bilar lösa lister.
Jag har funderat på varför det inte skrivs mer om detta.. läste en artikel i en kvällstidning.. där lovade nån ansvarig från Volvo att dom åtgärdat felet och att det i framtiden inte kommer vara nåt problem.
Detta var början av 2015, jag har nu beställt tid för byte då det har lossnat igen.

Uppdaterat: 2017-09-10 13:10
Avg4ever

Tycker mig se detta fenomen på andra bilar också.
Stark avfettning och högtrycks tvättar är nog en bidragande orsak.
Tänk när svarta plast/ gummi skyddet släpper på Citroën kaktus.
Jag tror detta blir ett större problem på alla bilar med denna mode nyck när dom blir äldre.

Uppdaterat: 2017-09-10 13:17
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Om jag visste att avfettningsmedel skulle ställa till problem för min bil så skulle jag fokusera på det. Kanske tejpa över listerna innan tvätt t ex. Och använda en mildare variant av avfettning.

Uppdaterat: 2017-09-10 14:30
Mycket vatten har runnit under hjulen...