Vi Bilägares forum

Saab Safari

Saab Safari

Är det någon här som kommer ihåg den här:
http://www.saabsafari.com/
Jag kom ihåg den efter en artikel i senaste Classic motor.

Vad hade hänt om inte Saabledningen varit så stockkonservativt negativt inställda till kombibilar.
Man kan ju jämföra med vilken succé Volvo 245 blev och hur mycket den sålde jämfört med sedanmodellen.
Trots att man hade facit lät man det ändå gå två år innan 9-5 kom som kombi och det betydde att 80% som såldes i Sverige var kombi och sedan gör man om samma misstag en tredje gång när man skjuter på introduktionen av 9-3 som kombi.
Då hade man ändå bytt ledning ett par gånger men fegheten och tveksamheten gick i arv.

Uppdaterat: 2014-02-20 11:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

Efter ha sett bilderna på Saab 900 Safari så måste jag säga att inte är den vacker. Ser ut som en eftertanke som den också var. Jag tror faktiskt inte att den hade blivit någon storsäljare utom möjligen i Storbrittanien.

Uppdaterat: 2014-02-20 12:57

Du tänker lite fel Peter, jämför den med Volvo 245, bilarna var så här, lite kantiga.
Och i motsatts till 245 var den ju rundare invändigt :o).
Jag tror säkert att det kunnat bli en succé den här också om man vågat låta den gå till produktion.
Man måste ju komma ihåg att det var ett koncept.

Jag önskar att det fanns möjligheter för Saabmuseet att kunna införskaffa den här.

Uppdaterat: 2014-02-20 14:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

OK, det är en prototyp men jag tycker ändå att den är otroligt ful. Undrar hur den hamnade i Holland?

Uppdaterat: 2014-02-21 10:31