Vi Bilägares forum

Prius med motor problem?

Prius med motor problem?

Ni som har priusar, är följande normalt?
(Det gäller modellen som kom 2009, jag har ingen stor erfarenhet av dessa bilar måste jag medge, men har fastnat för dem och står inför ett köp.
Har sammanlagt kört 3 olika priusar av modellen som kom 2009 och endast tänkt på detta i den senast testade (körde runt 8-9 mil under några timmars tid)).
Det känns med ett litet ryck/skak när bensinmotorn går in, det snarare känns än hörs alltså, vilket jag inte kännt/reflekterat över i de tidigare 2 exemplaren jag testat. Ungefär som när en normal automatväxlad bil med några år på nacken växlar.
Observerade även då jag stod stilla en längre tid (läste instruktionsböckerna bil samt navi av olika anledningar) att då motorn startade för att höja temp (några minus grader vid tillfället), eller för att ladda, så gungade hela bilen till och det är antagligen det jag känner även under drift.

Så frågan är: Är detta normalt på alla priusar? (bara jag som inte tänkt på det i tidigare ex)
Eller är det något tok på gång?

Att döma av det jag läst, så brukar det ju alltid stå saker som "silkeslen övergång till bensindrift" och liknande. Exemplaret är en executive hos en större märkeshandlare (dock ej Toyota) och i övrigt intressant, men nu är det ju inte ont om priusar så det känns ju onödigt att köpa på sig ett potentiellt problem.

Uppdaterat: 2014-03-22 09:39

Kommentarer

leifer:
Vet du hur länge batteriet räcker i en Toyota Prius och hur mycket det kostar att byta?

Uppdaterat: 2014-03-22 14:03
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

leifer:

Det kändes absolut inte farligt, eller väldigt mycket, hade det varit lika (om jag nu inte helt enkelt missade det tidigare) i de andra exemplaren hade jag inte tänkt på det alls, nu fick jag dock känslan att denna bil betedde sig lite annorlunda då jag reflekterade över detta, inte att den skulle vara svårstartad eller så, snarare att det fick mig att tänka att någon motorkudde var dålig och att inte bensinmotorn satt helt fast...lite "slakig" just vid start eftersom det känns, ljudet från motorn är det inget konstigt med.

Jodå, testade alla 4 driftlägen, och kände en klar skillnad i "power", i övrigt kändes den snarlik som jag körde.

Noterade även att motorn i detta ex (en executive) verkade starta oftare och gå mer, än i den senast testade som var i grund utförande, slitet batteri eller den extra utrustningen som vill ha sitt? Även en ca 10 % högre förbrukning i executiven (iof blött ute, jmf med torr väg vid test av standard modellen). Men då jag tittade en hel del på stapeln som indikerar momentanförbrukning så var den mycket oftare i topp (även längre perioder i motsvarande körning) samt oftast lite över halv stapel vid låg belastning då standard modellen oftast låg under halv vid liknande förhållande.

Standard modellen hade gått ca 4500 mil mindre.

Xenon och backkamera samt autoläget på lyset är väl det jag skulle sakna från executive modellen, i övrigt rätt nöjd med standard, nu är det ju lägre pris på executiven, men högre mil och slitage på inredning, samt en befogad/befogad oro över fenomenet ovan kring bensin motorn.

Uppdaterat: 2014-03-22 14:47

Oron berör ju just det enskilda objektet, priset och executiveutförandet lockar däremot, men det väger ju inte upp om det nu skulle tyda på ett allvarligt fel, vilket var lite vad jag efterlyste, alltså om någon känner igen att det är symptom på att det är något dyrt på gång.

Jasså, LED, hur står sig lyset mot xenon på dessa då? Ljusmängden tänker jag på. Vad jag kommit fram till så har ingen av bilarna någon Bluetooth streaming, var det tillvall/finns ej eller årsmodellrelaterat? Telefonfunktionen finns ju i executiven, men den funktionen är underordnad streamingfunktionen i vår familj.

Uppdaterat: 2014-03-22 15:15

Även om det inte tillför nåt i tråden så kan jag säga att jag provsatt en Prius Plugin idag och blev minst sagt negativt överraskad av det till synes billiga utförandet av plastpanelerna på instrumentpanelen. Silvrig plast modell 90-tal var inte riktigt det man skulle önska på en bil med ett listpris på närmare 400.000 kr. Är det lika illa på den "vanliga" Priusen ? Visst - det betyder inget för funktionen men lite stil på inredningen skulle göra mig som tänkt ägare bra mycket gladare. Golfens panel ser ju oerhört mycket snyggare ut i jämförelse så Prius Plugin får nog en svår match när motsvarande Golf kommer i handeln.

Uppdaterat: 2014-03-22 16:00

Frågan är väl även hur Golfen matchar driftsäkerheten, men visst inte är vanliga priusen något under av design, men måste erkänna att den trots allt tilltalar mig ganska mycket på insidan. Modellen 2009 och senare alltså, modellen innan känns lite som att titta på någon futuristisk skapelse från 70-80-talet om hur man tror framtiden ska se ut.

Nu är det ju just den omtalade driftsäkerheten och att man får en "automat" i en snål bil som fått mig att bestämma sig för just en prius, den är trevlig att köra faktiskt, inte ett dugg rolig, inte sportigt alls, inget fartvidunder eller kurvmonster, men trevlig smidig och rätt stabil. Därför vore det ju tråkigt, om man just får tag på ett exemplar som är på väg att ge upp, där av frågan, som sagt är det kanske helt normalt det jag känt som en avvikelse och det är ju lite det jag hoppas på, så att jag lugnt kan genomföra affären. Men man vill ju kolla upp så mycket som möjligt innan man slår till, brukar inte köpa grisen i säcken.

Gör man en dålig affär har man främst sig själv att skylla tycker jag. Samma sak om man blir lurad, givetvis har man något med saken att göra, det är sunt att vara lite skeptisk till "bra dealar".

Uppdaterat: 2014-03-22 16:52

Leifer - det är nog lite för tidigt att säga att nya pluginhybrid-Golfen inte alls kan matcha driftsäkerheten i en motsvarande Prius.
Sen kan jag säga att känslan var så långt ifrån premium som man kan komma (nåja...) när jag provsatt denna alldeles nya Prius plugin-hybrid idag. "Matt silvrig" är det närmaste jag kan komma när det gäller beskrivningen av plast-blafforna på panelen. Lite synd eftersom jag så smått börjat vänja mig vid de yttre formerna på den vanliga Priusen...:)

Uppdaterat: 2014-03-22 17:25

Leifer:
Jag upptäckte att det fanns en hårddisk, kan tycka att ett USB-uttag hade varit att föredra, kanske vi tänkte annorlunda 2009 och att HD kändes hett, men nu känns det mest besvärligt jmf med bluetooth och ett enkelt USB-uttag där man själv kan stoppa en sticka eller tele.

Toyotaverkstaden hade uppgifter på ett par skador som var lagade, en dörr bla innan den byttes in (fd tjänstebil), men tyvärr inte uppgifter om alla mellanservicar (vilka kan vara gjorda på annat håll), så det stökar ju till det lite för maskinskadan hos folksam, även miltalen diffade, den hade enligt toyota gått längre när de fixade skadorna på dörren än i annonsen hos handlaren nu (troligen bara skrivfel), så troligen har den gått drygt 13500 mil så det är inte mycket kvar att hoppas på från folksam iaf (förutom på hybriddelarna).

Du verkar ha fått ett bra pris, själv behöver jag ju dubbdäck och motorvärmare + kupéuttag så det begränsar urvalet, då det kostar en slant att lägga till själv. Av naturliga skäl så har de bilarna jag testat denna utrustning. Toyota handlare kan kringgå att alla servicar är gjorda och ändå kunna lämna sin garanti bara de säljer bilen och de gjort de senaste servicarna enligt säljaren. Skulle gärna köpa en privatägd prius om det varit en ägare och som följt servicen, men iaf här uppe är det i princip ingen som köpt prius privat. Det är tjänste/hyrbilar.

Tråkigt nog har executiven den ljusa inredningen och ser inte särskilt tipp topp ut.

Olja i växellådan, hur fungerar denna låda? Hade fått för mig att det var någon form av rem, eller är det kedja? Något bytesintervall på vad det nu är?

Uppdaterat: 2014-03-22 19:06

Där har vi en gammal bekant:)

Uppdaterat: 2014-03-22 20:40
Minimats1 skrev:

leifer:
Vet du hur länge batteriet räcker i en Toyota Prius och hur mycket det kostar att byta?

Så här står det om en Prius som rullat mer än 30 000 mil och Priusen som kom 2004 har ett bättre batteri.
http://www.consumerreports.org/cro/news/2011/02/the-200-000-mile-question-how-does-the-toyota-prius-hold-up/index.htm
Så här ser det ut på skroten.
http://www.bildelsbasen.se/?link=list&searchmode=1&vc1=198&pc1=109&vc%5B0%5D=198130100&vcx=4546&pc%5B0%5D=109100100
När man läser om hur långt bilarna gått som lämnat batterierna på skroten ser man att även bilar med rätt många mil på mätaren inte är något att oroa sig över vid köp av begagnad bil.

Uppdaterat: 2014-03-22 23:01
Elbil2

Tyckte att den här var prisvärd:

http://www.blocket.se/helsingborg/Toyota_Auris__RESERVERAD__52518010.htm?ca=23_15&w=1&last=1

Uppdaterat: 2014-03-23 00:04

Jag hoppas det blir en bil, blir det inte nu så blir det senare, kommer ju ut fler och fler exemplar. Den du länkade är ju just den senast testade och det blir ju intressant att höra hur det ligger till med det faktiska miltalet + en handfull fel som inte tagits upp.

Fjärrkontrollerna förresten, hur snabbt behöver man byta batteri och är det vanligt att de "dör", en var i vilket fall stendöd, vilket känns mindre roligt med tanke på keylessfunktionen, vad händer om man får igång bilen, men batteriet/fjärren dör under färd? Går bilen att starta med en död fjärr? Dörren går ju att låsa upp manuellt, men hur är det med start/stopp-funktionen?

Uppdaterat: 2014-03-23 16:31

Det låter ju logiskt att det endast behövs ett "OK" för start, men bedrövelsen lär inte veta några gränser om man nu ignorerat batterilarm eller bytt bil med frun på stan som tar sin "nyckel" utan fungerande batteri...en listig lösning hade ju varit om man kunde bypassa startlogiken och ge tillåtelse för start med den manuella nyckeln i något undangömt startlås. Typ en och/eller-krets där det är OK för start med en fungerande fjärr, eller en nyckel i ett startvred (tex under armstödet) alternativt både och om det nu skulle glädja någon.

Måste i alla fall kolla upp om det räcker med batteribyte i den döda fjärren, antar att det kostar en rejäl slant att fixa ny fjärr och programmera ihop den med bilen.

Någon koll på vad det går på att få bromsskivor och belägg bytta fram? De såg nämligen ut att ha varit med på förlorar sidan i ett krig...funktionen var dock rätt OK, men påpekande fanns på senaste serviceprotokollet för drygt 2000 mil sedan att beläggen var undermåliga vilket nu även skivorna var, med marginal.

Uppdaterat: 2014-03-23 18:25

leifer
Nyttjar du läge "B" någonting? Kom mig aldrig för att testa det under provkörningen.

Uppdaterat: 2014-03-23 20:51

OK, den ger alltså snarare mindre laddeffekt? Då hade jag fattat det lite fel, trodde att om man motorbromsade lite extra med läge B så laddade man batteriet aningen extra, men då lär det mao inte bli en särskilt använd "finess".

Uppdaterat: 2014-03-24 06:27

När jag provkörde Auris HSD så råkade jag få in B-läget oavsiktligt och det resulterade i att farthållaren inte fungerade så vill man använda den så är det att undvika B-läget. Det är liiite för enkelt att aktivera detta enligt min mening...
På VW E-Up kan man välja denna "bromseffekt" i flera steg och där är det såvitt jag förstått så att högre bromseffekt innebär högre "bromskraftåtervinning" - alltså återladdning av batteriet såvitt jag förstått.
Hittade f ö denna förklaring till Prius B-läge - http://prius.ecrostech.com/QandA/BMode.htm

Uppdaterat: 2014-03-24 10:22

Jag använder B för att hålla 30 då jag har väldigt lätt för att köra för fort där. Även vid köer tycker jag att B gör det lättare att slippa bromsa hela tiden.

Uppdaterat: 2014-03-24 11:02

På första modellen av Prius räcker det med att sätta ACC på fullt då går bensinmotorn hela tiden.
Här står det om återladdning av batteriet i Prius.
http://phys.userweb.mwn.de/measure.htm

Uppdaterat: 2014-03-24 16:42
Elbil2

Har vi nu alltså ett problem med att få Prius till att gå på bensinmotorn? En bil som kanske på sin höjd kan rulla 2 km på el? ... Har nog själv då missförstått vitsen med bilar som kan rulla längre på el .....

Uppdaterat: 2014-03-25 08:00

Tanken var väl snarast en funktion för att spärra bensinmotorn i läge "på" under perioder då man kör kring gående för att göra dem uppmärksamma på att det finns en bil nära, iaf som jag tolkat diskussionen ovan.

Uppdaterat: 2014-03-25 10:32

Ungefär som jag känner inför VAGs hela flotta då, Porsche undantaget, tur vi är olika...

Uppdaterat: 2014-03-26 06:17