Vi Bilägares forum

Prishöjning på besiktning

Prishöjning på besiktning

Nu börjar prishöjningarna och nasandet inom besiktningsbranschen, det var ju bara en tidsfråga.
http://besikta.se/tjanster/#row-1
Inte nog med priset på ordinarie besiktning höjs med 75 spänn, nu ska dom även pracka på oss en massa ytteliggare kontroller mot saftig betalning. Givetvis kommer personalen nu att utbildas i säljtekniker och hur man lurar på folk kontroller man inte vill ha. Säkerligen blir det interna bonussystem med belöningar till de som säljer bäst.

Man kan ju bara föreställa sig hur trevlig besiktningen blir när man tackat nej till alla fantastiska erbjudanden kontrollanten ska pracka på en.

Uppdaterat: 2013-08-28 06:51

Kommentarer

Använd Bilprovningen istället: http://bilprovningen.se/bp/main.nsf/content.xsp/Bilprovningen/Privat/Kontrollbesiktning/Priser/C/7FF6FECFE48779FBC12578CE0047FF9D

Uppdaterat: 2013-08-28 08:53

I min stad är det Opus som sköter besiktningen. Det är bara en tidsfråga innan alla företag i branschen har "justerat" sina priser.

Uppdaterat: 2013-08-28 09:50

Har alla tre att välja på hemmavid. Det roliga (?) är ju att man hittar Besikta under bilprovningen.se, och där hittar man även Opus. Deras bokningssidor är exakt likadana, sånär på namnet, men tyvärr är de inte kopplade till varandra.
Har har besökt båda nyligen (Opus senast i lördags) , men däremot har jag inte besökt Carspect, som är dyrare och har sämre öppettider.
Jag frågade killen på Opus om det blivit någon skillnad sedan delningen, men han tyckte det var som innan.
Vågar jag tillägga att min gamla Citroen gick igenom med blanka papper? ;-)

Uppdaterat: 2013-08-28 10:06
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Vi har bilprovningen i den lila byn som vi bor i och det fungerar bra.
Ser därför ingen anledning till att åka till någon annan och särskilt inte nu när det dessutom är lätt att få tag på en tid som passar.
Nu kör jag numera bara nyare bilar så det blir inte många besiktningstillfällen över 5 år.

Uppdaterat: 2013-08-28 10:23

Ja - visst finns det flera anläggningar att välja bland numera men jag har ärligt talat inte lidit tidigare heller när SBP hade monopol på besiktningar. Så detta är nog ytterligare ett exempel på en privatisering som huvudsakligen medfört högre besiktningspriser - och som över tiden säkert kommer att innebära sämre service för landsorten.

Uppdaterat: 2013-08-28 11:45

Det verkar i mitt område ha blivit bättre service för landsbygden pga att nya aktörer satt upp nya stationer på lite mindre orter.
Däremot kan vi ju räkna med att det blir dyrare.
Vi kan knappast lita på besiktningarna heller, det kommer att bli mycket fusk framöver...

Uppdaterat: 2013-08-29 22:22

Det jag främst vänder mig emot är förutom prishöjningen att kontrollanterna blir säljare som ska pracka på oss massa extrakontroller. Det är samma onaturliga känsla när banktjänstemannen börjar sälja in bankens fonder efter att man varit inne på banken och lagt om lånen.

Vart är utvecklingen på väg, ska polisen börja sälja villalarm i samband med trafikkontroller och brandmännen kanske skulle erbjuda kampanjpriser på brandvarnare vid utryckningar?

Uppdaterat: 2013-08-30 06:37

Rustan: Kul det där med extra bromsprov! Kör man bilen en gång till i bromsprovaren då? Vad får man veta mer som man inte får reda på vid ordinarie bromsprov?

Uppdaterat: 2013-08-30 21:17

Haha....vilken grej! Kan man få 3 bromsprov till priset av 2 kanske?

Uppdaterat: 2013-08-30 23:24