Vi Bilägares forum

Polistråden.

Polistråden.

Gör en tråd vi kan spåna i när polisen gjort nått värt att prata om.

För ett tag sen hade en pensionerad polis ute hos oss skickat en insändare till lokalblaskan om att det är förbjudet att använda dimljus tillsammans med halvljus, då denna kombination är mycket vanlig utmed vår väg, företrädesvis är det kvinnor i SUVar som använder det, vi har gott om sådana här i Sveriges hästtätaste kommun.
För ett tag sen fick vi även en egen polisstation, eller rättare sagt en som oftast är bemannad, tidigare var det bara en expedition öppet nån timme, och själva poliserna kom från Solna.
Men våra nu egna poliser är riktigt på hugget, det är fartkontroller nära nog dagligen, så mycket annat finns väl inte att göra här ute.
I kväll stod dom och smög med fartkameran vid vår livligaste korsning ( på den ö jag bor på)det är sista utposten innan den riktiga landsbyggden tar över, där finns affären, skolan, dagiset, busshållplats och övergångsställe, nybyggt med trafiksignaler som inte är inkopplade än.
Vid korsningen som är trång och livlig saktar nära nog alla ner, dom flesta mer än tillåtna 50, oftare 30-40, men få saktar ner direkt vid 50 skyltarna som står flera hundra meter bort, dom flesta släpper gasen där så man har lämplig fart där det är befogat. Men vad gör polisen, jo man står och skjuter med lasern på bilar när dom passerar skyltarna. Jag var in och tankade vid affärn, och där stod 5 personer och diskuterade livligt, 3 av dom hade just fått böter för 58-65 km vid skyltarna, vanligt folk som var mycket irriterade, det var vid 5 tiden och rusning, alla följer strömmen, alla kör typ lika fort, dom bötfällda hade bara otur att just dom blev invinkade.
När jag tankat klart stod jag några minuter och kollade på spektaklet, ingen körde fort nog under den tiden för att bli invinkad, det var en jämn lugnt rullande kö som tidigare saktats upp av en traktor, men 9 bilar med dim och halvljus tänt sammtidigt passerade utan åtgärd.

Uppdaterat: 2012-12-19 20:32

Kommentarer

Inte för att man ser så värst mycket polisbilar nu för tiden, men de är lika slarviga på att använda blinkers som de flesta andra.
Skulle svänga vänster i en trafikljusreglerad korsning. Mitt emot mig har jag en polisbil som ligger i körfältet för att svänga sitt höger. Jag väntar alltså lite för att släppa dem först - vi ska ju åt samma håll, så jag börjar haka på. Polisbilen hinner inte mer än påbörja svängen när föraren plötsligt ändrar sig och istället kör rakt fram. Jag måste alltså tvärnita.
Jag har ibland funderat på vad som hänt om det smällt. De var två i bilen och jag ensam.
Nu har väl de flesta kamera i sin telefon, och i det här fallet skulle en bild visat deras märkliga placering, inte minst med tanke på att deras körfält endast var avsett för högersvängande.

Uppdaterat: 2012-12-20 00:33
Roy J

För ett par år sen åkte även polisen här ute med dimljusen på, och det var inget tillfälligt, jag mötte bilen nästan dagligen då dom morgon o kväll alltid åkte till samma adress (en polis bostad)
Jag ringde till polisstationen i solna och undrade om inte polisen skulle föregå med gott exempel, men det ärendet la dom nog ner direkt.

Uppdaterat: 2012-12-20 09:30

Jag har nära noll i förtroende för polisen efter att de konfiskerat en dator som en knarkare stal från oss. De behöll den av "utredningsskäl" närmare ett år och vi ringde och frågade efter datorn med jämna mellanrum men fick inte den. Efter ett tag fick vi reda på att de lämnat ut den till den som stal datorn och då ville vi ha ersättning för datorn och turerna var igång igen. Ett år höll vi på med ersättningsärendet men till slut sa de bara, det blir ingen ersättning. Vi hade såklart papper på datorn, kvitto på betalning och så vidare med det hjälpte inte. Polisen tyckte att de inte gjort fel. Så där gick de 7000 datorn kostade åt helvete.
Blir förbannad bara jag tänker på det.
Ok detta har inget med trafik att göra men det heter ju polistråden.

Uppdaterat: 2012-12-20 09:59
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Blir också förbannad när jag läser det du skriver "Hacken"... Tycker inte Polisen gör många rätt, ta folk som går mot rött är nog det enda dom klarar av, sen också att ta fortkörare som kör 100 på 90 väg, fast dom själv kastar sten i glashus för dom kör ALLTID för fort.
Ta tag i riktiga brott och gör någon nytta för en gångs skull.

Uppdaterat: 2012-12-20 10:12
Pär

Polisen i Jönköping gick 4-timmarskurs i hur man använder blinkers i rondell, hur svårt kan det vara att förstå meningen:
Du ska blinka när du kör ur rondellen....?

Tydligen fastnade det där inte hos polisen (heller), för inte f-n blinkar dom!

Hackenbushs berättelse är bara så tragisk, tydligen är polisen lika enväldig som Trafikverket.

Uppdaterat: 2012-12-20 15:25
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Polaren råkade ut för nått liknande, en morgon var stereo slutsteg och CDskivor borta ur bilen, misstanken gick direkt till pundarkvarten i huset mittemot, polisen kom, polaren följde med upp, prylarna stod i en snygg trave innanför dörren i hallen. Men att polaren skulle få ta sina prylar var inte att tänka på, dom skulle med till polisen för utredning, var dom sen tog vägen är det ingen som vet, polaren fick ut försäkringspengar som minus självrisk var halva värdet av det stulna.
Inte ens försäkringsbolaget var intresserade när polaren berättade hur det gick till.

Uppdaterat: 2012-12-20 17:03

När jag var i Sverige 10 dagar i maj så såg jag inte en enda polisbil varken i Stockholm eller ute på vägarna. Mycket märkligt tyckte jag då. Här kryllar det av poliser utom när men behöver en. Då är de som uppslukade av jorden.

Uppdaterat: 2012-12-31 06:53