Vi Bilägares forum

Opel Astra Gtc 1,6T -12

Opel Astra Gtc 1,6T -12

Hej! Dags för bilinköp nr 2 i "familjen", min flickvän har tröttnat på att cykla till jobbet året om, hon har fastnat för en Opel Astra Gtc 1,6 180hk turbo en vacker 2dr Coupe med stora fina orginal 19tums hjul, all utr som Flexride och aditiva Led/Exnonljus m,m. 500 mil demokörd 2013 hos bilfirman efter den stått som nybil i hallen 2012. Bilen gick tyst och skönt men drog ytterst lite åt höger och jag tyckte att kopplingen har lite väl mjukt ingrepp inte så den slirar men känns inte som motsvarande nyare Golf vi har på jobbet, sen tycker jag att dom 180hk mer känns som ca140hk. Bilen var nyservad vid provturen (1års) men när jag drog på lite vid en omkörning så varnade infoskärmen om låg kylarnivå, stannade då på en mack och kollade med expansionskärlet visade mellan min-max, öppnade då locket och nivån ökade samt att det kom kraftigt med luftbubblor länge från den grövre slangen som ansluter ner till toppen (kokning?) , tempmätaren stod på mitt hela tiden 90 grader och kylfläkten fungerade hmm provade med att starta motorn när allt lugnat ner sig med kylarlocket av och varvade motorn lite men nivån låg stadigt strax under max dvs ingen blåst toppackning. finns det någon Opel Astra gen J ägare här på forumet som vet om det är falskvarningar på infoskärmen eller är Opels 1,6T en problem motor? kamremmen ska också bytas var 6år då service kostar 8500kr totalt. Synd då bilen är mycket trevlig att köra annars och känns nästan lite premium.

Uppdaterat: 2014-03-30 10:19

Kommentarer

inghus:
Den är ju snygg Opel Astra GTC men om det är något att ha är jag tveksam till. Den har en väldigt hög tjänstevikt vilket säkert bidrog till att du inte kände något drag i motorn när du drog på. Kamrem som ska bytas var 6:e år blir irriterande i längden. Exempelvis på VW Golf är det 30.000 mil och inget intervall med år. Har även läst av provtestningar att de tycker att ljudnivån är lite för hög i kupén. Vad skulle Opel ha för bilen ni provkörde? Är det ett ovanligt lågt pris så kan man ju stå ut med lite nackdelar som det innebär att äga en Opel i Sverige, vart märket mer eller mindre dött. Kollar man på blocket så säljes det Opel Astra OPC med 280 hk till kraftigt reducerades priser, likaså Opel Insignia OPC. Annars är väl det 5 års nybilsgaranti på Opel så de flesta felen kan man ju få fixat gratis och sedan sälja bilen vidare efter 5 år.

Uppdaterat: 2014-03-31 16:41
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

I Tyskland brukar Opel komma bra när de mäter statistik över antalet fel/icke fel för olika bilmärken. Min personliga erfarenhet är dock att det överlag bara är skräp. Tror en Astra har en tjänstevikt på cirka 1,5 ton!??! Kom igen, vad är den byggd av? Bly? Eller använder dem barlast i golvet som F1-bilar för att förbättra väghållningen [img]http://i.imgur.com/84TAm.gif[/img]

Uppdaterat: 2014-03-31 23:29

Ljudnivån och komfort är klart godkänt mycket tystare än Golf och framför allt Focus. Hon är sval för VW bilar och ser genom sitt jobb alla problem med Ford tjänstebilarna där. Just denna Opel sa det klick för henne. Nypris 263000kr och nu 169000kr 1 år i trafik med 490mil. Läste nu här på Vi Bilägare att deras långtest Astra J hade falsk varnat för låg kylvatten nivå bla men annars klarat sig fint.

Uppdaterat: 2014-04-01 02:40

Opel och Astra är tunga för att man prioriterade välbyggda och säkra karosser.
Jämförelsen med Golf blir tydlig.
Golf har helt enkelt betydligt mindre metall i karossen.

Golf är med all sannolikhet inte alls lika säker i en krock bakifrån eller vid en intryckning av taket eftersom det inte finns något som håller emot.

Den dubbla A-stolpen i Golf har endast som uppgift att hålla glasrutan, i Astra är det en stark balk som går ner i tröskeln och är en del av den övriga A-stolpen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-07-15 21:44
N-iklas skrev:

Opel och Astra är tunga för att man prioriterade välbyggda och säkra karosser.
Jämförelsen med Golf blir tydlig.
Golf har helt enkelt betydligt mindre metall i karossen.
Golf är med all sannolikhet inte alls lika säker i en krock bakifrån eller vid en intryckning av taket eftersom det inte finns något som håller emot.
Den dubbla A-stolpen i Golf har endast som uppgift att hålla glasrutan, i Astra är det en stark balk som går ner i tröskeln och är en del av den övriga A-stolpen.

Den är gamla "J" modellen men det är nya "K" modellen har sänkt 200 kg.
http://www.car-engineer.com/the-new-opel-astra-lightweight-design-200-kg-lighter-than-its-predecessor/

Uppdaterat: 2018-07-16 16:18
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html