Ä i bilbytartagen och nu i semestertider är det ju ett gyllene tillfälle att åka runt och provköra bilar. Det är en ny bil som jag skall köpa, och det skall vara en kombi. I nuläget har jag till sist fastnat för 3 märken. Så jag vill helst inte ha förslag på andra märken, då dessa redan är bortsollade.
De märken/modeller jag fastnat för är:
Hyundai i40 kombi
Skoda Octavia kombi
Peugeot 508 SW
Det lutar mest åt Hyundai, men har ju läst en massa positiva omdömen om Skoda samt Peugeot med. Det som motiverar mest till att välja Hyundai är främst den snygga designen, utrymmet, säkerheten samt den rikliga utrustningslistan. Jag kommer nöja mig med "Select"-paketet för där ingick allt som jag skulle kunna tänkas behöva.
Det jag inte riktigt har bestämt mig för, förutom märket/modellen, är om man skall ha bensin eller diesel? Tydligen så var skatten inte alls så farlig som jag hade trott. Den låg endast på 806 kr/år, jämfört med bensin som låg på 1300 kr/år.
Bensin eller diesel?
En ny bensin 1,6 med Select-paketet ligger på 214 000, medans en diesel 1,7 ligger på ca 229 000 kr. Det är ju en del pengar, men om man kan motivera prisskillnaden kan jag nog tänka mig en diesel. Jag kör ca 1000 mil per år, mest fram och tillbaka till jobbet som ligger ca 3 mil en väg hemifrån. Handlar gör man 1 gång/vecka, samt lite utflykter på helger/lediga dagar/semester. En tur till Stockholm har det blivit, samt Hultsfred 1 gång och Strömstad ca 1-2 ggr/år.
Hur skall man tänka/välja?
Kommentarer om Skoda och Peugeot?
Prova alla tre hos bilhandlare så märker du vilken du kanske trivs bäst med. Funkar inte bra att här tala om vilken du skall köpa eftersom många här är märkesfixerade.