Vi Bilägares forum

Ni med erfarenhet - vilken cab för fyra personer är vettigast att lägga pengarna på?

Ni med erfarenhet - vilken cab för fyra personer är vettigast att lägga pengarna på?

Är sugen på att införskaffa en äldre cab som sommarbil - mest för att det är trevligt att köra taklöst då och då samtidigt som det blir en annan typ av körning. Däremot behöver jag kunna ta med barnen (i bilstolsålder), annars blir det helt poänglöst. Helst också någon känns lite okej rent säkerhets- och utseendemässigt, även om den är lite äldre.

Vill inte lägga ut några större summor, runt 85-115' (eller mindre). Som jag ser det så finns det i praktiken Audi A4, BMW 3-serie, MB CLK resp E-klass (W124-karossen) samt Saab 900/9-3 att välja på? Volvo C70 går bort från början och plåtcabbar är ointressanta.

Ni som har eller haft någon av dessa - vad är för- resp nackdelarna? Saker att se upp med? Får bilstol rum i baksätet övht (vi har en bakåtvänd och en framåtvänd)?

Tacksam för alla insikter.

Uppdaterat: 2013-08-04 11:19
P-O Audi A6 Avant 3.0 TFSI Quattro S-tronic

Kommentarer

Ingen som har/haft en fyrapersoners cab?

Uppdaterat: 2013-08-11 14:59
P-O Audi A6 Avant 3.0 TFSI Quattro S-tronic

Det enda jag skulle vilja tillägga är att det är ingen bra idé med små barn i en cab. Antingen blir det för varmt när det är soligt eller så blir det för mycket vinddrag för barnet. Själv skulle jag aldrig ha små barn i en cab p.g.a. detta + att man är mer utsatt i en cab vid en eventuell olycka.
Jag hade en Pontiac Firebird cab en gång och det gick fint att sitta 2 bak i den och det var förstås många bekanta som ville åka med när man skulle ut en sväng.

Uppdaterat: 2013-08-11 17:45
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag gjorde samma reflektion som Hacken. Med en bakåtvänd barnbilstol är väl barnet inte så gammalt. I en cab blir det utsatt på det sätt Hacken beskriver. Jag skulle aldrig utsätta ett barn i den åldern för detta.

Uppdaterat: 2013-08-11 19:14
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Nja, det är väl inte så att jag hade tänkt köra nedcabbat Sthlm-Gbg med barnen där bak, den typen av resor görs naturligtvis med vanliga bilen.

Snarare handlar det om kortare turer i Sthlm och körning "väl på plats" vid dagsutflykter och motsv - alltså mest 50-vägar. Uppcabbat så kvarstår säkerhetsfrågan, men det är också ett skäl till att jag är ute efter de mer moderna cabbarna som har skydd vid voltning etc.

Men jag läser vad ni skriver.

Uppdaterat: 2013-08-11 19:30
P-O Audi A6 Avant 3.0 TFSI Quattro S-tronic