Vi Bilägares forum

Mercedez-Benz B 180

Mercedez-Benz B 180

Någon mekaniker eller ägare till denna modell som kan berätta vad man skall titta på vid köp?
Brister och fördelar,gäller nya modellen beg bil på 2000-3500mil .
MVH Magnus.

Uppdaterat: 2013-10-24 07:58

Kommentarer

Servicekostnaden skulle ju helt klart vara intressant och veta bla.
Verkar inte som så många som läser vi bilägare kör mercedez.

Uppdaterat: 2013-10-25 07:48

Kanske är så att bilen är för ny.
Har kollat testen men skulle gärna veta mer från de som verkligen har en sådan bil.
Bilhandlare litar jag inte på enligt dem så är alla bilar de själva säljer bäst oavsett vilket märke eller modell.

Nu vet jag att mercedes inte är problemfria men vilken bil är det,så länge det finns rörliga delar och dyl.
så kan allt gå sönder.

Uppdaterat: 2013-10-25 10:25

Så nu har man provkört den lilla dieslen finns inget att klaga på,den räcker gott till som vår familj använder bilen.
Frågade om servicekostnader och detta var inte hos mercedez .
Premiummärken är cirka 20% dyrare att serva än typ volvo allra dyrast upplevde försäljaren att audi var.

Uppdaterat: 2013-10-28 07:21

leifer, "om den då är värd dom extra pengarna jämfört med billigare märken"!
Vilka jämför du med då?

Uppdaterat: 2013-10-28 16:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kan det vara så att den ena är svensksåld och den andra en "business plus" ?

Uppdaterat: 2013-10-28 22:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Den första är den gamla modellen kolla linjerna på sidan av bilen en rak linje gamla modellen,böjd nya modellen.

Uppdaterat: 2013-10-29 07:19

Tyvärr så fick den gamla modellen dålig kritik,vet inte riktigt varför men den nya ska ju vara så mycket bättre på allt.
Men man kan köpa en beg golf 80-90 000 billigare det tål att tänka på.

Uppdaterat: 2013-10-29 08:43

Automat har vi på en av bilarna som vi har i dag det är underbart att köra med det.
Men har en son som håller på att ta körkort så den bil som skall bytas bort är den manuella volvon s60.
Så manuellt får det bli.
Kollat på golf plus också det är absolut ett alternativ det också.

Uppdaterat: 2013-10-29 11:45

Håller helt med leifer!

Uppdaterat: 2013-10-29 17:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Där har du säkert rätt, det borde inte vara omöjligt att åstadkomma bromskraftåtervinning med en konventionell momentomvandlarlåda.
Jag tycker att just den lådan är helt överlägsen dubbelkopplingslådan när det gäller komfort.

Uppdaterat: 2013-11-03 16:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tänkte börja med att bifalla leifers kommentar om automatkörkort. Min fru tog det för två år sedan och det gick så mycket lättare än manuellt körkort. Ser egentligen inga nackdelar alls med automatkörkort. Kan möjligtvis vara svårt att få tag på hyrbilar med automat i vissa länder, men på de flesta ställen brukar det finnas. Tog själv körkort sent (var 30 år) och hade nog sparat mycket tid och pengar på att slippa nöta dragläge och start i backe. Som jag sagt förut växling är bara en kompensation för förbränningsmotorns tillkortakommanden och sköts med fördel automatiskt.
Sen vet jag inte riktigt heller vad B-klassen kan så mycket bättre än t.ex Golf Plus eller för den delen Ford C-max. Den är då sannerligen inte bekvämare. Har kört den och chassit är rätt så hårt satt. Dock fick den riktigt bra betyg i Euro-ncap med 97 % för vuxenskydd och där slår den i alla fall Forden. Dessutom verkar chassit och antisladden vara bra eftersom jag vill minnas att den rann igenom älgtestet i över 70 km/h utan problem. Är ärligt talat inte så imponerad av modellen. Rätt så mycket hårdplast i inredningen, hjulupphängingarna är inte speciellt avancerade, de är av samma typ som sitter i Golf Plus och Ford C-max, dock med vissa länkarmar i aluminium. Skulle jag köpa en Mercedes i den prisklassen skulle jag hellre satsa på en begagnad C-klass, då får man ju dock bakhjulsdrift vilken kan vara besvärligt på vintern beroende på var man bor.

Uppdaterat: 2013-11-06 11:06