Vi Bilägares forum

Lexus under skalet

Lexus under skalet

Jag är mycket intresserad av hur bilar ser ut under skalet, alltså t.ex. hjulupphängningar, karossstrukturer m.m. Eftersom Lexus fått så mycket beröm för sin hållbarhet på detta forum så kollade jag lite på Lexus RX 450h. Det pratas ju ofta om transparens här på forumet, dvs man vill veta vad man får för pengarna. Därför kan det ju vara intressant och se vad man får för pengarna på en Lexus RX 450h.

Drivlina:

Här måste man ju säga att bilen är påkostad. Man får en 3.3 liters bensinsexa kopplad till en elmotor på framaxeln och en extra elmotor på bakaxeln. Drivlinan är helt ryckfri och mycket smidig. Dock inte lätt att köra på el. Vid minsta lilla gaspådrag så hoppar bensinmotorn igång. Problemet som jag ser det är fyrhjulsdriften i en såpass dyr bil. Den enda fyrhjulsdrift man får är en elmotor på bakaxeln som bara ger 68 hk. Totaleffekten för systemet är 299 hk vilket ger minst 230 hk på framaxeln, eller en kraftfördelning på c:a 80/20 fram och bak. Dessutom räcker, vad jag förstår, inte batteriet som driver elmotorn bak särsklit länge så bilen är i det närmaste att betrakta som framhjulsdriven. Jämför det med t.ex Volkswagen Touareg och Mercedes ML som har riktiga permanenta mekaniska fyrhjulsdriftsystem.

Chassi/hjulupphängning:

Lexus RX har tvärställd motor, med McPherson-ben fram och en multilänkbakaxel av "control blade" typ. Samma typ av hjulupphängning som finns i t.ex. VW Golf/Passat/Tiguan m.fl, Ford Focus/Mondeo/S-max,Volvos modeller förutom XC90 och en uppsjö av andra bilmodeller. Problemet med denna typ av bakaxel är att en av länkarmarna sitter direkt i karossen och alltså inte i en hjälpram vilket tenderar att ge mer vibrationer. Hjulupphängingarna i Mercedes GLK/ML, BMW X3/X5 och Audi Q5/Q7 är betydligt mer påkostade. Grejen är att man faktiskt har ett avancerat chassi med "riktigt" fyrhjulsdrift i koncernen. Lexus LS 600h har fyrlänkad framvagn som Audi:s modeller och femlänkad bakvagn som t.ex Mercedes och BMW 3-serie. Dessutom är den fyrhjulsdriven med en Torsen differential. Varför har man inte baserat RX:en på denna plattform istället? Med den prislappen skulle man kunna förvänta sig det tycker jag.

Krocksäkerhet:

Även här så är man lite fundersam över den höga prislappen. Tittar man på IIHS krockprover och jämför inträngning i kupén med exempelvis Volvo XC60 så är inte resultaten direkt imponerande:

Lexus: Volvo Xc60
Footwell intrusion Footwell intrusion
Footrest (cm) 10 Footrest (cm) 3
Left (cm) 8 Left (cm) 4
Center (cm) 7 Center (cm) 4
Right (cm) 6 Right (cm) 7
Brake pedal (cm) 2 Brake pedal (cm) 3

Resultaten för takstyrka är inte heller så imponerande i jämförelse:
Volvo XC60
Curb weight 4,172 lbs
Peak force 21,828 lbs

Lexus
Strength-to-weight ratio 5.23
Curb weight 4,367 lbs
Peak force 18,634 lbs
Strength-to-weight ratio 4.27

Dessutom ska man säga att Volvo XC60 klarade IIHS nya krockprov "small overlap" på första försöket, medan Toyota/Lexus fortfarande inte har en enda modell som klarat detta prov.

Utrustning:

Här är väl där Lexus utmärker sig med flertalet lyxdetaljer som t.ex. ratt som åker undan automatiskt när man kliver in i bilen m.m. Dessutom har man mycket utrustning som standard.

Sammanfattningsvis så kan jag tycka att Lexus RX 450h kostar lite väl mycket i förhållande till vad man får för pengarna. Den har ett jämförelsevis ganska primitivt chassi, halvdan fyrhjulsdrift och utmärker sig inte direkt när det gäller krocksäkerhet. Visst den långsiktiga kvalitén på de ingående komponenterna är troligtvis bättre än konkurrenterna men man ska inte tro att man får en likvärdig bil heller. Hade jag pengarna så skulle jag hellre lägga dem på en välutrustad BMW X3 eller MB GLK istället. Känns som de är bättre på de mesta utom kanske just den långsiktiga hållbarheten. Eller så sparar man pengar och köper en Ford Kuga, så får man ett likvärdigt chassi och bättre fyrhjulsdrift. De pengar man sparar kan man ju lägga på att reparera bilen om den nu skulle gå sönder.

Uppdaterat: 2013-11-06 13:58

Kommentarer

Kan tillägga att jag kört bilen och blev inte speciellt imponerad. Den är inte överdrivet bekväm i fjädringen utan har ganska mycket karossrörelser över ojämnheter, samtidigt som den inte känns speciellt alert i styrningen heller. Dock är ljudnivån låg, men det är den i en XC60 också...
Läste på lite också, Lexus GS finns med permanent fyrhjulsdrift med mittdifferential i t.ex USA. Varför har man inte baserat RX:en på denna plattform istället.

Uppdaterat: 2013-11-06 14:16