Vi Bilägares forum

Hur få bort färg från dörruppslag

Hur få bort färg från dörruppslag

Har en svartmetallic bil, och för ett tag sedan (i höstas) öppnade någon med en röd bil sin dörr in i min bakdörr.
Det blev ingen buckla men väl färgskav. Röd färg som verkar sitta väldigt hårt. Hur får jag bort denna färg? Ser lite trist ut.

Uppdaterat: 2013-04-13 09:07

Kommentarer

Du hade ju tur som inte fick en buckla, det brukar vara det vanligaste och de är besvärligare att få bort.
När det gäller färgfläckar så kan du prova med vanlig cellulosaförtunning (thinner), det skadar inte din lack, men bör lösa färgfläcken.
Sedan måste du lägga på vax på det stället du tvättat med thinner.
Går det inte att tvätta bort återstår bara slipning.
Börja med polish, räcker inte det måste du gå över till rubbing och därefter polish+vax.
Lycka till.

Uppdaterat: 2013-04-13 09:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Prova gärna med lite Autosol på en trasa. Med lite försiktigt gnuggande försvinner lacken men som saabnisse skriver så måste du även här lägga på vax efteråt.

Uppdaterat: 2013-04-13 17:12
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Börja med med det snällare alternativet först nämligen lacknafta. Fungerar inte det så tycker jag i nästa steg T--Röd. hjälper inte det. så prova thinner. men låt det inte ligga för länge bara. Autosol på en trasa rekommenderar dock inte jag för det blir svagt repigt av det, och syns väldigt lätt på en svart bil. Sista och dyraste alternativet är en rekonditioneringsfirma dom brukar kunna trolla bort det mesta.

Uppdaterat: 2013-04-15 08:18
Ben Sin

Det är ingen risk att thinner skulle lösa billacken, men det tar effektivt bort all vax.
Det är just svårigheten att lösa härdad lack som gör att det kanske inte räcker med thinnertvätt och då återstår polering.
Det är en myt att thinner skulle skada lacken och den har sin grund från den tid man använde lösningmedelsbaserade cellulosalacker, men det är åtskilliga decennier sedan.
Efter det kom syntetiska alkydlacker som gav en yta som en apelsin, även dessa lösningsmedelsbaserade.
Numera används vattenburna härdlacker och de är väldigt svårlösliga.

Uppdaterat: 2013-04-15 08:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack saabnisse! Man lär sig.

Uppdaterat: 2013-04-15 13:08
Ben Sin

Det som förvånar mig är att det blev en färgfläck!
Lacken är ju så hård att det normalt blir en buckla -utan färg
Men det kan vara färg från en bättrad dörr och då är den lösningsmedelsbaserad och bör inte vara svår att få bort med thinner.
Kom gärna igen danne och berätta hur det gick.

Uppdaterat: 2013-04-15 13:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Provade med lacknafta, men det fungerade inte. Det släppte inte det minsta. Verkar sitta som satan... vet inte om jag vågar testa andra alternativ. Kanske får be verkstaden försöka fixa det vid nästa service.
Till min förtvivlan såg jag att jag nu fått ett uppslag även på den andra dörren, där blev lacken lite bortskrapad (ser vitt ut) och även en buckla där som syns i en viss vinkel.

Tur att man inte har en dyrare/finare bil...

Uppdaterat: 2013-05-03 21:28

Naturligtvis går det inte med lacknafta, det löser inte billack.
Varför provar du inte med thinner?

Uppdaterat: 2013-05-03 22:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag använder den finkornigaste sorten av Cut & Polish. Det funkar för det mesta.

Uppdaterat: 2013-05-04 08:11

När enbart lösningsmedel inte hjälper.
http://m.youtube.com/watch?feature=related&v=uNBDFfHkN8g

Uppdaterat: 2013-05-04 09:59
Elbil2

danne1981:

Jag tycker att du ska testa silverfärgad scratch remover finns att köpa på Biltema. Fick dörruppslag av en vit bil och en rejäl buckla på högerbakdörr men fick bort den vita färgen från den andra bilen med blå scratch remover.
Finns i flera färger: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Exterior-rengoring/Scratch-remover-36654/
Därefter fick jag anlita Dentmaster som riktade ut bucklan.

Uppdaterat: 2013-05-04 21:02
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Det är klart att det ofta går utmärkt att slipa bort repor som "Okey" gör i PREVIAS klipp, men det är ju ofta en idiotisk metod eftersom man slipar bort upp till 90% av lackskiktet, har man otur blir det 100%.
Det är ju den sista metod man bör tillgripa.
Man börjar med thinner (cellulosaförtunning).
Räcker det inte får man fortsätta med polish.
Efterdet blir det rubbing.

"Okeys" video är som att jaga mygg med hagelgevär.

Uppdaterat: 2013-05-05 12:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kan återkoppla med att färgen nu är helt borta, men jag överlämnade det till verkstaden som polerade bort färgen. Blev hur bra som helst, inte ett spår av färgen kvar.

Uppdaterat: 2013-06-01 10:49