Vi Bilägares forum

Hur är det med Opel?

Hur är det med Opel?

Har snokat runt här lite ett tag nu och läste nånstans att någon trodde det skulle gå för Opel som det gjorde för Saab, ett märke i nedgång? Fast därmed förstås inte sagt att bilarna är dåliga :) Såg på nån topp 20-lista att både Opel Corsa och Astra låg med där. Vet iofs inte vilken årsmodell det var, men hur är Opel som märke? Förhoppningsvis har jag körkort nästa fredag och hoppas på att kunna köpa bil ganska snart. Såg att förra varianten av Astran (ca, vad kan det va... -05 och framåt??) ligger på en bra prislapp för mig.

Har vi några objektiva som kan svara på detta? Vet att det ofta blir lite "heta" diskussioner. Ska sen ut och provåka bilar som en tok så då slipper ni mina frågor om alla olika märken :D

Uppdaterat: 2012-11-20 16:34

Kommentarer

Det finns en blogg: http://bestsellingcarsblog.com/ som berättar hur många bilar som säljs på olika marknader, ska ta och kolla där:

Tittar man på olika fabrikat sålt under perioden januari till september 2012 så ligger Opel på en stabil 3:e plats efter VW och Ford. Dock sjunker alla fabrikat utom Audi och Mercedes jämfört med förra året.
Under samma period så ligger Corsa på 6.e plats ( 3:a i enbart september) och Astra på 7:e ( 6.a enbart september) sett på alla enskilda modeller som säljs i Europa.

Så, baserat på det så är det nog ingen större fara på taket. Bilar som säljer bra lär inte vara så dåliga, det säger förnuftet.

Nu tänker jag inte nämna några undersökningar som berättar att Opel tycks ha klättrat uppåt i kvalitet, för då blir det heta diskussioner... ;-)

Hoppas du fick svar på dina funderingar.

Uppdaterat: 2012-11-20 17:46
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Varför skriver folk till mig om Uno? Är han lika dålig som jag på bilar eller vad?

Uppdaterat: 2012-11-22 16:17

Är du "crossdresser" Uno?

Uppdaterat: 2012-11-22 16:24
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.