Vi Bilägares forum

Hobbybil

Hobbybil

Funderar på att köpa en gammal tvåsitsig cab att ha som hobbybil (boys toys). För ca. 80000:- spänn kan jag få en Mazda MX-5, Mercedes SLK eller MG TF som är lite drygt 10 år gammal och som gått mellan 13000 - 16000 mil i som det verkar mycket bra skick. Jag lutade åt en SLK men kompisarna påstår att det är bil för hårfrisörkor. Vad bör man köpa?

Uppdaterat: 2013-04-27 11:24

Kommentarer

Peter, köp en Morgan.
Du får visserligen pynta mer, men du får garanterat mer hobby, mer upplevelse och en bil som inte minskar i värde.

Uppdaterat: 2013-04-28 12:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag skulle köpa Mazdan, man vill inte bara meka utan kunna åka en sväng emellanåt med hobbybilen.

Uppdaterat: 2013-04-28 13:22
Elbil2

Ja, Mazdan är som sagt en typisk hemmafrubil, den går bort direkt. Då kan du lika väl köpa en Micra cab.

MG TF är en väldigt trevlig bil, ligger perfekt på vägen med sin mittmotor.
MB SLK är säkert också en vettig bil, även om jag personligen inte gillar designen. En plåtcab har förstås sina fördelar.

saabnisses förslag är intressant, en Morgan är ju kult! Visst kostar den, men bilen är unik och lär aldrig förfalla till att bli frissans bil...

Uppdaterat: 2013-04-29 13:52
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Hårfrisörskebilar allihop, ta en Audi TT när du ändå håller på...

Nä Ford Mustang, Chevrolet Corvette eller Camaro ska det vara.

Uppdaterat: 2013-04-29 19:15
hultarn skrev:

Ja, Mazdan är som sagt en typisk hemmafrubil, den går bort direkt. Då kan du lika väl köpa en Micra cab.MG TF är en väldigt trevlig bil, ligger perfekt på vägen med sin mittmotor.
MB SLK är säkert också en vettig bil, även om jag personligen inte gillar designen. En plåtcab har förstås sina fördelar.saabnisses förslag är intressant, en Morgan är ju kult! Visst kostar den, men bilen är unik och lär aldrig förfalla till att bli frissans bil...

Varför är Miatan en hårfrisörkebil? Kom ihåg att chassiet till den inte alls baseras på någon annan bil från märket, till skillnad från MG TF vars bakvagn är tagen från MG Metro (?). Enligt tester var Miatan väl så rolig att köra som MG:n.

Jag har en MGF, och om jag är ärlig avråder jag från att köpa MG TF, mycket på grund av att motorn är skräp. Mellan Miatan och MG:n hade jag tagit Miatan, om man möjligen inte föredrar designen på MG:n.

Mersan är nog en bekvämare allrounder, men den är nog inte lika rolig som de två tidigare nämda. Andra alternativ till öppna bilar med måttlig motor är Fiat Barchetta och Toyota MR2.

Uppdaterat: 2013-04-29 19:43

junkers, kalla inte Morgan för en hårfrisörskebil, då vet du inget om Morgan.
Det är mer en bil för de som klär i skinnhuva.

Uppdaterat: 2013-04-29 21:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Sorry, Morgan skulle inte vara med där...
MG, SLK, MX5, Audi TT är hårfrisörskebilar. Även Porsche Boxter klassar in där.

Uppdaterat: 2013-04-30 10:51

Saabnisse, en Morgan är det man skulle vilja ha men tyvärr är de mycket dyra. Långt över min budget. Toyota MR2 är ett bra föslag som ligger i rimlig prisklass. Jag kan även få en BMW Z3 för samma pengar. Det billigaste alternativet är vår inhemska stolthet gamla Ford Capri. Bilen på bilden är en -91 som är till salu för ca. 30.000:- spänn. Fast man blir nog utskrattad om man visar sig i en Capri.

Uppdaterat: 2013-04-30 12:51

Peter, ta på dig en röd clownnäsa och peruk med flätor så blir du utskrattad vad du än väljer och då är det ju bara att åka! :o)
Men Miata går väl att få tag på till vettigt pris om du bara kan komma i och ur den utan skohorn, själv hade jag ett förfärligt problem att få den av mig.
MR2 är väl inte så tokig, där finns en hel del att välja på, här hemma kan man få den med turbo till bra pris t.o.m. uppskrämda till väldiga effekter.
Z3 är något som jag aldrig skulle reflektera över, det är väl bara allvarliga småflinande farbröder i mörk kostym och fluga som kör den.
Men hur är det med Seven, här har den ju byggts i åtskilliga exemplar ända sedan Lotustiden och beroende på motor ger den ju lika mycket körglädje som en Morgan.

Uppdaterat: 2013-04-30 13:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Volvo 240 Turbo 81-82 i orgskick om det finns någon att hitta enorm värdestegring på en sådan!
V8 är dock trevligt som hobbybil, varför inte en Iroc Z28 86-90 går att få en fin för 50-60papp ser riktigt fin ut
i modellen för att vara en USA bil efter-72. Skall man ha en japs kanske en Supra 83-86 lite lam motor men fin modell.
Opel Kadett 2,0E-78 el GTE-75B roliga men dyra idag, varför inte en Manta B mkt bil som är på väg upp i värde!!

Uppdaterat: 2013-05-07 21:19

Varför inte en SAAB 900 cabriolet från 80-talet?
Eller en vräkig gammal amerikanare, bensinen är väl inte så dyr där nere :-)

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Soppan kostar ca. 9 spänn/liter nu för tiden. Det lutar allt mer åt en Honda S2000 fast en Saab cab kan ju kanske vara kul. Jänkare är inte så vanliga här då inte många finns med högerstyrning. Chryslerkoncernen är de enda som tillverkar högerstyrda bilar.

Uppdaterat: 2013-05-09 12:01

Jag kan faktiskt få en Nissan 350Z cab. Jag har hittat en 2004 som har gått 16000 mil för 18000 dollar (SEK 126000:-). Det finns gott om Chrysler Crossfire på marknaden. Det är i princip samma bil som Mercedes SLK fast snyggare i mitt tycke.

Uppdaterat: 2013-05-11 14:54