Vi Bilägares forum

Hastighet vid 1000v/min på högsta växeln

Hastighet vid 1000v/min på högsta växeln

Kör man på motorväg så vill man kanske att motorn skall jobba med ett inte alltför högt varvtal. Därför när man väljer bil så kan det vara bra i förväg att veta vilken utväxling tillverkaren har valt för slutväxeln. Tyvärr ser man denna information alltför sällan i biltesterna eller i tillverkarens specifikation.
Det var därför mycket glädjande att i ViB nr 12 2013 se dessa uppgifter i testet "Kombirejs med nya fejs"
Tack för detta och hoppas att ViB fortsätter på den inslagna linjen

Uppdaterat: 2013-10-09 08:52

Kommentarer

Alltid bra att få veta sådana siffror. Sen kan man kanske filosofera runt hur bra det är att ha en sån utväxling att det blir väldigt låga varv vid t ex 100 km/t. Det brukar då innebära att man måste växla betydligt oftare än med mera "konventionella" utväxlingar. M a o - den typen av utväxling kräver egentligen automatlådor för att bli rimligt bekväm att köra - det är i alla fall min personliga åsikt.

Uppdaterat: 2013-10-09 09:22

Visst är det skönt med en hög utväxling på högsta växeln, och många motorer drar ju det, men ibland kan man bli förvånad.
T.ex. Golf GTI med sin 1,8 turbo, som varvar 3000 i 100 km/h, man undrar ju varför? Det blir bara surrigt.

Uppdaterat: 2013-10-09 10:53
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Sen är ju inte varvtalet på den högsta växeln på automatik att jämställa med en låg förbrukning rakt av.
Det är fler faktorer som spelar in för förbrukningen.
Om bilen orkar att hålla ett lågt varvtal så kan det ju vara bra men det är inte samma sak som att bilen går billigare.
Min bil är 6 växlad och manuell (Diesel) och bilen vill få in den högsta växeln vid tidigast 90km/t.
Upplever ofta att detta är för tidigt och avvaktar därför till något högre hastighet. Bilen orkar förstås men rullar inte alltid billigare. En släkting vill gärna lägga i 6:an långt tidigare men i min bil är det tydligt att motorn då förbrukar mer.

En del bilar är växlade för att vara snåla i Eu-cyklen vilket tydligt märks på motorvägen,...allt över 100km/t och bilen drar mycket mer o.s.v
En stor motor kan mycket väl rulla väldigt billigt i kanske 120-130Km/t men blir dyr att köra i lägre hastigheter .... o.s.v

"Jes" : Din bil är ingen bil utan ett monster så dina varvtal blir lite udda mot andras. Minns att en Bmw 750 höll 90Km/t vid 1500 varv men det var länge sedan .... Min lilla motor ligger på ca 1900 varv i 100Km/t.

Uppdaterat: 2013-10-11 11:05

Min varvar 1550 vid 100 km/h i "äkta fart", så den ligger inte så långt efter Jes_ monster;-) Men hans växlar upp vid 1100 varv. Min kräver drygt 1500 varv, så där skiljer det "lite".

Mistro har säkert rätt i sak, men min bil trivs mest med låga varv, om den ska dra lite. Det märks ganska tydligt en skillnad om man kör på 6:an eller 7:an i 80 km/h.

Uppdaterat: 2013-10-11 12:27
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Med CVT blir det lite annorlunda, min bil ligger på 950 varv från 30-60km/h i stadskörning och ca 2100 varv i 110km/h (enligt mätaren).
Extremt bränslesnålt går det att köra, upp till 1dl/mil mindre än vad tillverkaren uppger vid landsvägskörning är möjligt.

Uppdaterat: 2013-10-11 23:46

En fördel med stor motor, min LS 400 har ett tomgångsvarv på 500 varv i minuten och 1000 varv vid 100. Varvräknarnålen rör sig i alla fall något.
Men man skulle förstås ha en V-12 med 400 N·m vid 1200 varv per minut så att man slapp rusa motorn när man kör iväg.

Uppdaterat: 2013-10-12 20:27
Elbil2

Sant att bräsleförbrukningen inte behöver vara proportionell mot varvtalet men jag har också saknat siffran som en jämförelse. Särskilt på mindre bilar där bristande hästkrafter brukar kompenseras med utväxling som gör bilen "surrig"

Värdet sågs ofta i biltester förr. 50km/h vid 1000v/min var ett normalt värde för 5-växlade bilar på 80- och 90-talet.
Blev därför paff när jag provkörde min första 6-växlade bil, en Honda Civic Type-R -00 som gjorde 38km/h vid 1000v/min på sexan..
Bilar av denna typ hade gott kunna ha en sista "overdrive" och fem tätstegade växlar att leka med.
Min första Civic, -96:a VTEC-E (economy) gick köra på 0,45l/milen men krävde 3:an för att klara en omkörning på motorvägen.
En Mercedes 190E jag hade gick inte använda femman på i lägre hastigheter än 100km/h, men de är väl optimerade för att marscha gott i 160!
Alla japps jag haft Mazda 626/6, Honda Accord - där följer varvräknaren med hastighetsmätaren - 3250v/min = 100km/h - 6500v/min = 200Km/h, inte kul över 140km/h!
Men visst är det gott med stora motorer som orkar luffa runt på tomgång, en Corvette ZR-1 med 6-växlad manuell har utväxlingen 1:1 på fyran, 0,75:1 på femman och 0,5:1 på sexan, jfr en "normal" bil där femman brukar ligga runt 0,95:1!

Uppdaterat: 2013-10-16 07:13