Vi Bilägares forum

Dragläge med EGS automatlåda?

Dragläge med EGS automatlåda?

Problemet jag har med min nya bil är att i backar så rullar bilen så fort jag tar bort bromsen. Dvs sitter jag i kö eller parkerar i backe så rullar bilen åt fel håll. I uppförsbacke så glider bilen bakåt innan jag hinner till gasen och tvärt om i nerförsbacke. Detta gör det nästan omöjligt att fickparkera i backe. Jag är tvungen att ta till handbromsen då eller ha fötterna på både gas och broms (vilket man aldrig ska ha) och då försvinner finliret helt. Även när det är kö i backe så blir man tvungen att ta till handbromsen för att man inte ska åka in i bilen bakom när man ska iväg (om den står nära). På min tidigare automat som jag har haft så hade den automatiskt ett dragläge som gör att inte detta händer.

Är det något man kan göra något åt? Kanske finns någon inställning som går att ändra? Kan det bli bättre om man trimmar bilen (om det går?)
Jag har en liten Citroën C1 med EGS Automatlåda.

Uppdaterat: 2013-11-14 10:21

Kommentarer

Det är så med manuella lådor med automatisk koppling, och EGS är en sådan låda. Det är alltså ingen automat med momentomvandlare. Nu är visserligen EGS en enkelkopplingslåda, men det finns dubbelkopplingslådor som är samma. Kör den som en manuell låda med att dra i handbromsen i backar precis som du skulle göra med en manuell.

Uppdaterat: 2013-11-14 10:42

Men med en manuell så kan man justera med dragläget själv med kopplingen. Jag har ingen koppling. Det går inte att finlira med hastigheten på det sättet vid tex fickparkering i backe.
Finns det inget man kan göra?

Uppdaterat: 2013-11-14 11:25

Vad är problemet med att använda handbromsen? Den använder jag i uppförsbackar när jag fickparkerar och jag har en manuell. Är det tight så hinner ju bilen åka in i bilen bakom när jag letar dragläget på en manuell låda..

Uppdaterat: 2013-11-14 11:49

HAr aldrig upplevt detta problem med någon sådan låda utan precis tvärtom tycker jag att det fungerar lite bättre då man slipper att hålla reda på dragläget vilket är fallet med en manuell låda.
Bilen får ju inte motorstopp för att du trampar på bromsen.
I en nedförsbacke kan man därför justera hastigheten med bromsen då bilen ju rullar precis så fort som man vill även utan gas.

Då tycker jag däremot att lådan är jobbig i andra situationer då den kan "växla ur" eller hur man skall säga...("missuppfatta ens tankar" ) vid t.e.x stopp,köbildningar e.t.c
Men lådan är ju en kompromiss och för de som är vana vid en traditionell låda kan den därför bli väldigt jobbig.

Uppdaterat: 2013-11-14 12:06

Ingen Auto Hold/Hill Hold och allt vad det kallas?

Uppdaterat: 2013-11-14 12:34

Min bil åker bakåt nästan 1 meter om jag skyndar mig ifrån gas till broms och vist kan jag hålla in handbromsen så fort det är nått vilket är kanske 10-50 gånger varje vardag då jag åker bil i 2 timmar och köar kanske 80% av tiden, det är en hel del backar. Att slippa detta vore guld värt.
Med manuell bil kan man hitta dragläge innan man släpper handbromsen. med min EGS så är det svårt att få bilen att stå still eller bara krypa fram när jag släpper handbromsen. att överhuvudtaget få min att krypa fram i backe är svårt.
Är det någon av er som har en EGS låda på en sån liten bil med så liten motor som jag har? En bil med EGS som har större motor med mer driv i tror jag inte har samma problem.
Hur som helst så med facit i hand så skulle jag inte tagit en bil med EGS låda men det har jag gjort nu.
Om jag skulle trimma den får den då inte lite mer driv ifrån början när man startar i backe?

Uppdaterat: 2013-11-14 13:57

Mr.Wheeler ??

Uppdaterat: 2013-11-14 13:59

Auot Hold eller Hill Hold är en "automatisk handbroms" som aktiveras varje gång bilen står still. När du sedan gasar så lossas den automatiskt också. Denna funktion hade löst dina problem men av dina frågetecken förstår jag att du inte har Citroens motsvarighet.

Uppdaterat: 2013-11-14 14:47

Sådant finns inte på C1 "Mr.Wheeler" ...
Trist "Cali" att lådan skapar sådana problem och själv är jag inte heller kompis ens med den lådan som ligger i de större bilarna då det tar en hel del tid att vänja sig.
De flesta som jag känner har tvärratat dessa lådor vid en första provtur så det var synd att du inte märkte problemet redan då.
Att motorn är så svag som du beskriver låter ju dock oroväckande så jag förstår din irritation.

Uppdaterat: 2013-11-14 14:55

CVT har absolut inte det problemet, nej.

Uppdaterat: 2013-11-14 17:47

Mercedes E-klass har inte det problemet heller.

Uppdaterat: 2013-11-14 17:56

Ja det är ett problem men det är lite olika hur bilarna beter sig med en sådan låda.
Mitsubishi Colt har t.e.x samma problem som "Cali" nämner medan t.e.x Peugeot 308 är betydligt bättre då den har en "hill-holder" som håller bilen i 3 sekunder efter att man har släppt bromsen förutsatt att backen är brant nog.
Den lådan är också bättre på allt men har ändå sina sämre moment som inte så sällan uppstår i köbildning e.t.c

Uppdaterat: 2013-11-14 19:46