Vi Bilägares forum

Den optimalaste motorplaceringen?

Den optimalaste motorplaceringen?

Jag tycker att den bästa placering av en motor i en bil är på tvären -och vågrätt baktill, antingen bakom -eller framför bakaxeln. Detta för tvärställningens bättre verkningsgrad vid drivaxlarna med kugghjul mot dito, jämfört med en längsgåendes motors vinkelväxel, och för att bilen får en låg tyngdpunkt och det blir plats för ett bagageutrymme. Med denna motorplacering finns även möjligheten att ytterligare förstärka krockskyddet i fronten på bilen. För att eliminera de värsta "bakvagnssläppen" utrustar man fordonet med antispin/sladdsystem.

Uppdaterat: 2014-03-15 14:45

Kommentarer

Det lär inte vara optimalt med avséende på viktfördelning att göra så. Eller vill du kompensera med att ha tanken fram? Hur ska baksätespassagerarna sitta? Allt bagage fram? Antar att bilen blir bakhjulsdriven också.
Känns ganska mycket bubbla över det tänket tycker jag.

Uppdaterat: 2014-03-18 04:27
It's a very good idea to leave a sinking ship

plusminus, har du någon erfarenhet av de bilar som fanns på 1950-60 talet som hade just det du tror på?
Har du kört någon sådan?
Och hur tror du det skulle sett ut idag när det gäller olycksstatistik?
Den typen av bilar kräver verkligen aktiva förare.

Uppdaterat: 2014-03-18 20:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Myt? Jag tycker nog mer det är sunt förnuft. Nog beter sig en bil med t.ex. 90% av vikten bak annorlunda jämfört med en med 90% av vikten fram. Visst spelar bak-/framvagnsdesignen roll också men att det inte spelar roll var vikten läggs det köper jag inte.

Uppdaterat: 2014-03-19 06:11
It's a very good idea to leave a sinking ship