Vi Bilägares forum

Använda blinkers i trafiken

Använda blinkers i trafiken

Varför är svenska förare (både privata och yrkesförare) så extremt dåliga på att använda blinkers vid filbyten och i korsningar/rondeller?
Och vad gör polisen åt detta? Jag kör rätt många mil per år och har hitils aldrig sätt polisen göra denna typ av trafikkontroller. Jag anser att detta börjar bli en trafikfara när förare bara byter fil utan att blinka först eller svänga i en korsning. Det är nu hög tid att detta otyg stävjas helt enkelt.
Jag har faktiskt frågat på ett vänligt sätt några av dessa förare vid några tillfällen varför dom inte använder blinkersen. Och har fått till svar " att det angår inte dig" ska du ha stryk din jävel.

Björn

Uppdaterat: 2014-01-24 10:26

Kommentarer

Håller med dig till minst 100 %, Björn ! Klart att det angår även mig eftersom vi färdas på samma väg. Och frånsett farorna det framkallar så innebär det också att man t ex står och väntar "i onödan" på att få köra ut i en korsning eftersom den som visade sig skulle svänga in inte blinkade före. Sen kan du lägga till beteendet att sniffa framförvarande bil i baken vilket jag som framförvarande tycker är mycket obehagligt - missar han en inbromsning så är det min nacke som tar stryk.

Uppdaterat: 2014-01-24 10:54

[irony mode] Mäh... Hur skall man kunna blinka, spaken sitter ju på vänster sida om ratten och då kommer jag inte åt den för min vänsterhand är upptagen av min mobiltelefon...

Suck, åter igen ett problem som handsfree skulle hjälpa att minska, men men... Nä visst ja, handsfree ökar ju ingen säkerhet... [/irony mode]

Ja, just nu ironiserar jag över alla tomtar där ute som tror sig veta att jag självklart fattar vad de tänker ta vägen, i korsningar, rondeller eller för all del vid filbyten. Kolla så kommer ni se att flera av dessa sitter med mobben i vänsterhanden. Såg två sådana i morse på vägen till jobbet, som bara plötsligt hoppade in framför mig med ett filbyte på motorvägen...

Trist utveckling. Jag brukar runt sådana vara övertydlig med mitt blinkersanvändande, fast egentligen spelar det ingen betydelse eftersom tomtarna i alla fall inte ser något som händer runt om dem.

Uppdaterat: 2014-01-24 13:26
*Robban

Yhey, , EnannanRobban, du har så rätt. När ska de DJÄVLARNA lära sig att det går inte att prata i mobilen samtidigt de behöver en hand att blinka med.

Uppdaterat: 2014-01-24 20:48
Lås inga trådar.

Jag har blinkat sönder LED-blinkersen i backspegeln på höger sida vilket är den blinkers man använder mest med tanke på rondeller. Denna enkla led-blinker kostade 315:- hos Bilcentrum och då monterar jag den själv.
Denna kostar väl inte ens en tiondel i tillverkning.

Uppdaterat: 2014-01-24 21:42
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Polisen i Oskarshamn hade en kontroll på E22 1977. Man hade gömt sig bakom en stor kabeltrumma och stoppade alla som inte blinkade när de svängde till vänster mot Oskarshamn. Jag trodde att inte blinka var en stockholmssjuka.

Uppdaterat: 2014-01-25 12:36

Jag har sagt det förut och säger det igen: jag har blivit så luttrad att om framförvarande inte blinkar så förutsätter jag att hen skall svänga i nästa korsning. Här i Jönköping blinkar man inte i onödan, och skulle man mot förmodan göra det så synkronisar man det med rattvridningen. Det är så dags att pinka för kvällen när halva natten är gången!

//Krister

Uppdaterat: 2014-01-25 18:16

Rondellkörning är rena rama gissningsleken - vissa blinkar enligt gamla regler - vissa blinkar enligt nya regler - vissa blinkar inte alls. Ibland känner man att man hade behövt vara tankeläsare för att utröna vilken typ föraren man tittar på tillhör.

Uppdaterat: 2014-01-25 21:11

MickeAn - jag föredrar definitivt när man är övertydlig i st f att inte alls visa sina avsikter. För jag antar att du med "gamla regler" avser vänsterblink när man kör in i rondellen om man har för avsikt att inte köra ut rondellen vid första avfarten. Då kan man med rätt stor sannolikhet misstänka att föraren i alla fall skall köra en bra bit till inne i rondellen. Ingen blink kan tyvärr innebära vilken variant som helst vilket är frustrerande när man kommer ifrån en lågtrafikerad anslutning och skall ta sig in i en rondell där en annan anslutning (före min) är mycket mera trafikerad Sitter tyvärr i den situationen varje dag och än värre är det när vissa tycker att en rondell är en utmaning att passera så fort som möjligt så istället för att ta det lite lugnt inne i rondellen, vilket kan öppna för ett snabbt skutt in för sådana som mig, så ökar man istället farten. Samverkan i trafiken har jag för mig att det nämndes nåt om i trafikundervisningen - tidigare i alla fall. Nu är det tyvärr i många fall bara JAG som gäller - inte VI.
PS till MickeAn: Tycker att du skriver många väldigt balanserade och tänkvärda inlägg - tack för dessa !

Uppdaterat: 2014-01-25 21:55

En annan aspekt på detta är släpvagnar och släpvagnskopplingar. Jag har haft två otäcka incidenter nu på kort tid.
1. Kom ifatt en bil med släp utanför Katrineholm som jag planerade att köra om. När jag var precis jämsides med släpet så upptäckte jag att bilen blinkade vänster, släpet blinkade inte alls och plötsligt svängde han som vore han ensam på vägen. Tvärnit räddade mig men det var fan så nära att jag rammat ekipaget.
2. Kom ifatt en annan bil i Falköpingstrakten och planerade ånyo och påbörjade en omkörning när framförvarande plötsligt blinkar vänster. Tvärnit igen och tur att hen bakom mig var vaken, men döm om min förvåning när vederbörande plötsligt svänger höger in på en parkeringsplats. Tittade lite extra på ekipaget och upptäckte att bilen faktiskt blinkade höger, medan släpet blinkade vänster. Ren tur att hen faktiskt skulle åt höger och inte tvärs om.

// Krister

Uppdaterat: 2014-01-26 10:05

Har sagt det tidigare och säger det igen, finns många i detta land som inte borde ha körkort eftersom dom inte kan en enda regel och sen det största problem förutom att nästan ingen kan blinka är att nästa ingen kan "läsa" trafiken och planera sin körning... Men då är vi ju ett av Europas sämsta förare av en anledning!!!

Uppdaterat: 2014-01-26 10:10
Pär

Peugeot-Pär - även om jag kan hålla med dig i en del i ditt senaste inlägg så tror jag inte speciellt mycket på det sista påståendet. Vill nog hävda att det finns åtskilliga andra kandidatländer till den titeln - om den nu måste delas ut. Och kollar vi t ex olycksstatistiken länderna emellan så talar väl också den emot detta påstående. Men som sagt - nog finns det förbättringspotential och som jag ser det främst när det gäller blinkersanvändning och sjukan att ligga kloss i baken på framförvarande bil.

Uppdaterat: 2014-01-26 10:19

Vill nog hålla med Pi, Sverige kan inte vara sämst. Jag kör en hel del i Polen och jämfört med den trafiken är trafiken i Sverige rena drömmen. Visserligen blinkar man i Polen, inte för att förvarna om att man planerar att svänga om det är fritt utan för att säga "pass upp nu svänger jag". Omkörningar sker med blinkers som förväntat, men skillnaden är att det kvittar om det finns mötande trafik, man kör om i alla fall och det är bara för mötande att förpassa sig ut på vägrenen (i de fall det finns en sådan). Man är också noga med att blinka när man svänger tillbaka in i rätt körfält. I Polen är det mera djungelns lag som gäller och vad gäller avstånd till framförvarande så är det lika med noll, och tydligen så smäller det en hel del där.

// Krister

Uppdaterat: 2014-01-26 10:31

Visst länder som Polen, Ryssland m.m är ju så klart sämre... Men nog har Sverige mycket att lära från andra länder!

Uppdaterat: 2014-01-26 11:03
Pär

Helt klart, exempelvis Tyskland som jag håller som ett föredöme. Så gott som alltid full koll backspegeln och noga med att åka svänga tillbaka från omkörningsfilen. Här finns massor att lära. Lite "off topic", men vi har den berömda numera trefiliga "Göteborgsbacken" vid utfarten ur Jönköping, som jag åker uppför nästan varje kväll och den är fanimej ett skräckexempel på filkörning. Även om det inte finns några lastbilar i högerfilen så är den helt tom, och mittfilen vimlar av allsköns trafikanter som inbillar sig att högerfilen antingen svänger av till Habo eller endast är tillåten för tyngre fordon. Här håller jag med Per att det verkligen saknas kunskaper om de mest generella trafikregler, som ex.vis att hålla till höger när man inte kör om.

// Krister

Uppdaterat: 2014-01-26 11:15

Krister_L,
tyvärr är det nog det allmänna trafikbeteendet i mittfilen som är skulden till att det inte ligger någon i högerfilen. Jag är själv inte speciellt glad att lämna mittfilen till förmån för högerfilen. Problemet är att när man i högerfilen kommer ikapp någon som kör märkbart långsammare så blir man inte så lätt insläppt i mittfilen igen - trots att man i god tid innan anpassar både fart och position och visar med blinkers att man gärna skulle vilja komma in i den lämpliga lucka man valt ut.

Kan hålla med om att i Tyskland släpps man in på ett helt annat sätt (bara man ser till att anpassa sin fart).

Körde för några år sedan bil i USA och blev positivt överraskad - man hjälptes verkligen åt i trafiken. Jag hade en helt annan bild från media och var före resan tveksam till om vi skulle ha hyrbil överhuvudtaget.

Sedan finns det ju riktigt fascinerande trafiksituationer också. Om man skall göra en vänstersväng i rusningstrafik i Ho Chi Minh City så börjar man sin sväng långsamt så att man först blockerar det mest vänstra mötande körfältet. Den mötande trafiken flödar då över i de två högra (tre i bredd på två filer). Man fortsätter rulla framåt i sin vänstersväng så att man står i mittersta mötande körfältet. Mötande bilar kör då på båda sidor om en. När det blir läge så rullar man över i det mest högra mötande körfältet. Alla mötande bilar kör bakom en medan alla mötande motorcyklar, mopeder, cyklar kör framför en. Till sista korsar man cykelstråket och glider sakta genom det konstanta flödet av gångtrafikanter på övergångsstället. Trafikrytmen kan närmast liknas vid en myrstack. Eftersom man visar sin avsikt genom att göra det man tänkte "behövs" inga blinkers. Extrautrustning i form av en starkare tuta är däremot välinvesterade pengar. Här skulle jag definitivt aldrig ens tänka på att ta en hyrbil för att ta mig runt. :-)

Uppdaterat: 2014-01-27 12:28

Det går ungefär likadant till i Paris. Vtietnam är en fd. fransk koloni så man har tydligen behållit den franska körstilen.

Uppdaterat: 2014-01-27 12:50

Jag vet, jag har kört bil både i Bangkok och Kuala Lumpur plus att jag blivit skjutsad runt i Kinesiska mindre städer. I Kina var rondellkörning fascinerande, där tog man helt enkelt kortaste vägen, alltså lite vänstertrafik mitt i högertrafiken. Och ute på motorvägen ligger omkörningsfilen ofta längst ut till höger, det vi normalt kallar vägren.

// Krister

Uppdaterat: 2014-01-27 15:14

Krister,
Bangkok tycker jag har en i jämförelse civiliserad trafikmiljö - dock skulle jag inte vilja köra där själv.

Precis som du säger tycker vissa i Kina och för den delen också i Vietnam att omkörningsfilen ligger i vägrenen. Problemet är att det finns "motorvägar" med avfarter till enskilda hus där de boende å sin sida tycker - jag skall bara en avfart så jag kan smyga i vägrenen på fel håll/sida.

Att det sedan ofta inte finns bälte i baksätet gör ju inte direkt att man känner sig tryggare.

Även om jag ofta blir irriterad när andra inte blinkar så kan jag ibland tvinga mig själv till att le åt det hela och tänka att det är trots allt ett i-landsproblem.

Ibland skall vi nog luta oss tillbaka och inse att vi blir upprörda över typiska i-landsproblem. :-)

Uppdaterat: 2014-01-27 22:39

Krister,
Som svar på din kommentar om släp.
Jag har faktiskt två olika gånger (på två olika mackar) nästan råkat ut för samma sak när jag skulle hyra släp.
Jag kopplade in allt och testade lamporna och upptäckte ena gången att blinkerslamporna var korskopplade så att de blinkade tvärs emot bilens blinkers och andra gången var det någon felkoppling mellan bromsljus och något annat (jag kommer inte riktigt ihåg). Tydligen hade två olika ljushuvuden haft felkopplat på sin bil och ändrat på släpet (det var ju enklast att komma åt).

Och - ja - jag kollade att min bil var korrekt kopplad.

Båda gångerna var mackpersonalen inte speciellt intresserade av problemet utan svarade i princip - då kanske du vill ha ett annat släp...

Man kan undra hur många som inte kollat lamporna och kört med dessa släp med felkopplade blinkers.

Uppdaterat: 2014-01-27 22:51

Värst trafikmiljö lär Indien ha har jag hört. Har aldrig varit där men att köra bil där är rena självmordet enligt uppgift. Annars har jag detta sensationella avslöjande.

Uppdaterat: 2014-01-28 08:35

Peter: jag har varit i Indien ett antal gånger, och... för att sammanfatta det: kör inte själv där! Bäst är att åka med någon annan, som (kanske?) förstår samspelet i trafiken. Ja, fan, det känns mer motspel än samspel ibland. Totalt obegripligt.

Bra bild du la in! Det där kommer nog som en total chock för många... ;-)

Sen verkar det inte finnas blinkers på nyare Audi, BMW och MB, de kanske har hunnit så långt i sin teknikutveckling så de litar till tankeläsning istället?

Uppdaterat: 2014-01-28 13:02
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag frågade faktiskt en snubbe som svängde in på en bensinstation framför mig utan att blinka, varför han inte lagt till en 5-hundring för att få med blinkers på bilen, en hyfsat ny audi. Det höll faktiskt på att rendera mig en snyting. Till saken hör att han åkte in och parkerade precis utanför dörren (skulle inte tanka, bara köpa nå´t i kiosken och blockerade då en hylla med vedsäckar som jag tänkt plocka ur) och jag frågade samtidigt om hade något handikapp som hindrade honom att ta en liten promenad. Han blev lite verbalt aggressiv och jag backade faktiskt några steg för att rädda hakan.

// Krister

Uppdaterat: 2014-01-28 20:46

Jag tror ärligt talat heller inte att det hade med bilmärket att göra, förmodligen mer på storleken på vederbörandes studieskulder (vilket han syntes vara i total avsaknad av). Orakad och allmänt lufsig, och ett språk som lät som gaeliska med småländsk brytning.

// Krister

Uppdaterat: 2014-01-28 21:02
Krister_L skrev:

Jag tror ärligt talat heller inte att det hade med bilmärket att göra, förmodligen mer på storleken på vederbörandes studieskulder (vilket han syntes vara i total avsaknad av). Orakad och allmänt lufsig, och ett språk som lät som gaeliska med småländsk brytning.// Krister

Om jag hade sagt till en att han ska blinka och den jag säger det till blir sur och vill smälla till mig så hade jag tagit ett steg framåt och blivit riktigt irriterad på han och sagt det igen att man ska blinka när man kör bil...

Uppdaterat: 2014-01-28 21:24
Pär

Du kanske är något större än jag, Pär. Jag mäter 1.68 i strumplästen och har aldrig varit någon slagskämpe. Bättre fly än illa fäkta ;-)

// Krister

Uppdaterat: 2014-01-28 21:28

Och jag låg efter en som skulle till samma stormarknad.Inte fan blinka han. Av en tillfällighet fick jag parkeringsplatsen ijämte han.
Jag påpekade försynt att hans högerblinkers var trasig. "Va är den" utbrast han. Ja ,kanske bäst du fixar den så du inte åker på några böter, sa jag till honom.
Det är enda gången jag har påpekat för någon att denne ej har blinkat.
Och det berodde på omständigheterna.
Tycker det är ett oskick i trafiken att strunta i att använda blinkerserna för att visa sina medtrafikanter vart man är på väg.

Uppdaterat: 2014-01-29 08:28
Lås inga trådar.
Krister_L skrev:

Du kanske är något större än jag, Pär. Jag mäter 1.68 i strumplästen och har aldrig varit någon slagskämpe. Bättre fly än illa fäkta ;-)// Krister

Jag är inte heller någon slagkämpe, långt ifrån men när någon är så idiotisk och blir förbannad för att man själv gör fel så skulle jag se rött... Är yrkesförare och är i trafiken varje dag, blir så OTROLIGT förbannad när folk inte har vett nog att hjälpa andra i trafiken med en liten blinkning... Bland det värsta jag vet är okunskap i trafiken!

Uppdaterat: 2014-01-29 08:40
Pär
Leif skrev:

Och jag låg efter en som skulle till samma stormarknad.Inte fan blinka han. Av en tillfällighet fick jag parkeringsplatsen ijämte han.
Jag påpekade försynt att hans högerblinkers var trasig. "Va är den" utbrast han. Ja ,kanske bäst du fixar den så du inte åker på några böter, sa jag till honom.
Det är enda gången jag har påpekat för någon att denne ej har blinkat.

Underbart Leif!

Jag har en liknande samma sak med en som hade dimljusen tända, jag sa att han hade någon kortis i sina extraljus för de lysen hela tiden... "nä, det är dimljus" sa han...
Jag tittade mig runt lite lagom förvirrad för att konstatera att det var helt perfekt sikt och sa "jaha, men det är ju ingen dimma..." Han blev förbannad!

Nä blinkers-oanvändning har inget med bilmodell att göra, det har inte heller med bilens ålder, förarens ålder eller kön eller om det är en yrkesförare eller en "Svenne-banan". Men inte allt för sällan är det en telefon i vänsternäven som försvårar blinkersanvändningen, men men...

Jag är en sån där tråkig och omodern människa som aktivt studerar min omgivning och analyserar allt jag ser och upplever i trafiken för att kunna ligga så långt före som möjligt för att undvika situationer istället för att "åka längst fram till vänster" och då brukar jag också roa mig med att kolla och försöka förstå de som inte "spelar med samma regler"

Uppdaterat: 2014-01-29 09:00
*Robban

Jag har också stört mig på samma sak och har också noterat att just BMW , Audi och nya Volvo är kraftigt överrepresenterade när det gäller att strunta i blinkersen. Det är nästan så man tror att det inte ingår som standard i de bilarna. När man hackar på dom med de dyraste bilarna är det alltid ett prat om körglädje och jantelag hit och dit, men att strunta i att blinka handlar bara om att vissa är så egotrippade att man inte har lust att hjälpa andra bilar runt omkring sig. Det måste handla om en viss personlighetstyp som tycker att man gör som man vill i trafiken, vad det än gäller. Och att nyblivna körkortsinnehavare i 18-20 årsåldern inte har något vett i skallen, det kan man kanske förstå. Men här handlar det mestadels om gubbar i 35-50 årsåldern som skiter i allt och alla.

Uppdaterat: 2014-01-29 23:01