Vi Bilägares forum

Tesla Model X, nu i trafiken

Tesla Model X, nu i trafiken

Jag funderade på att skriva på vägen, men det har jag inte sett med egna ögon.
Börjar de synas runt om i landet?

Uppdaterat: 2016-09-08 14:35

Kommentarer

Snål på ström...

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-09-08 14:36

Jag såg en på vägen igår körandes av egen elkraft, i Stockholmsområdet. Var också vit.
Såg den snett bakifrån, lite märklig form. Mer eller mindre som en vanlig Tesla men uppblåst.
Lite åt det förvuxna hållet.

Uppdaterat: 2016-09-08 14:41

Själv såg jag en från Malmö mot Göteborg. Stannade även på en Tesla laddning. Väldigt coolt när man går ut bilen från andra raden skall jag säga!

Uppdaterat: 2016-09-08 22:17

Jag såg två stycken igår vid Teslas Supercharger i Arboga. Den ser helt klart ut som en uppblåst Model S.
Model X är inte ful på något sätt, men Model S har helt klart mer harmoniska linjer.

Uppdaterat: 2016-09-19 15:58

Såg en Model X i Trollhättan i fredags.. Håller med Tobo, en Model S på steroider.

Uppdaterat: 2016-09-19 18:18
Power to the people

Intressant att Tesla äntligen förefaller att ange den riktiga motoreffekten på sina bilar och inte typ 90 hk som många Model S är registrerade med.

Uppdaterat: 2016-09-19 19:47

Jag är inte 100% säker på att det var Tesla X jag såg igår, eller om Jaguar kommit med en liknande stor SUV, men dom hade en kromad smal list mellan bakljusen.
Det var ett helt gäng bilar på en biltransport med släp. Bilen som stod längst bak på nedre våningen var nog trasig i taket när den kom fram, för rampen som bilen på övervåningen stod på slutade mitt över taket, och när bilen gungade slog den i rampen. Chauffören körde som han var jagad av polisen och drog förbi mig på Essingeleden som en avlöning vid 8 tiden i går kväll, jag hörde hur det dunkade när bilen fjädrade uppåt och slog i.

Uppdaterat: 2016-10-01 10:12

Såg en i veckan på lokala macken, såg vilsen ut ;-)

Uppdaterat: 2016-10-01 10:54

Om det inte vore för de löjliga bakdörrarna så skulle jag kunna tänka mig att ha en.

Uppdaterat: 2016-10-01 10:59
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Det ska bli intressant att se om/när Tesla kommer nå en begmarknad med priser för vanligt folk.

Exempelvis, om man leker med tanken att en Tesla Model S kostar kring 300,000 kr efter 7 år, kommer den vara nåt för vanligt folk?
Och vågar man köpa med tanke på tekniken och batterierna.
Rostskyddet ska ju i alla fall vara bra tack vare mycket alu.
Och man slipper ju mycket underhåll och risker som är förknippad med konventionell teknik.
Räckvidden på "50 mil" kommer väl också stå sig länge än.

Uppdaterat: 2016-10-01 14:40
Vidstige skrev:

Det ska bli intressant att se om/när Tesla kommer nå en begmarknad med priser för vanligt folk.
Exempelvis, om man leker med tanken att en Tesla Model S kostar kring 300,000 kr efter 7 år, kommer den vara nåt för vanligt folk?
Och vågar man köpa med tanke på tekniken och batterierna.
Rostskyddet ska ju i alla fall vara bra tack vare mycket alu.
Och man slipper ju mycket underhåll och risker som är förknippad med konventionell teknik.
Räckvidden på "50 mil" kommer väl också stå sig länge än.

Köper man 1.000.000 kr för nybil och kör 7 år blir 300.000 kr. 100.000 kr gånger 7 år = 700.000 kr värdeminskning.
Kanske har alla råd för 7 år begagnad men osäker reparation, försäkring och blir gammal för dyr inköp.

Uppdaterat: 2016-10-01 14:58
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

De som köpte den när den kom har gjort en enormt bra affär eftersom andrahandsvärdet är löjligt bra än så länge.
Taxi får ekonomi i att köra Tesla, det säger väl något om totalekonomi.

Uppdaterat: 2016-10-01 16:57

junkers, för taxi är läget lite annorlunda och att det kan vara lönsamt att köra elbil ligger ju lite i sakens natur. Det är ett effektivt sätt att slippa betala massa höga skatter för bränsle just nu. Elbilar är alltså extremt subventionerade och det kommer inte vara om dom blir vanliga i vårt land.

Uppdaterat: 2016-10-01 17:57

3 år gamla Teslor ligger på runt 750000:- på blocket nu.
En BMW, Audi eller Mercedes med samma nypris hade legat under 500000:- garanterat.
Så relativt är andrahandsvärdet otroligt bra.

Uppdaterat: 2016-10-01 18:38

Tesla garanterar inbytespris på model S på ca 40% efter tre år. Det betyder en värdeminskning på 21000/månad i tre år!
Jag undrar vad motsvarande värdeminskning är på en fläskmerca?

Uppdaterat: 2016-10-01 18:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det kan dom garantera utan minsta problem eftersom värdet är extremt mycket högre än så länge.
Skulle tro att de flesta lesingkontrakt ligger på 40-45%.

12300:- per månad med allt (eller 11100:- om man drar bort miljöpremien):
http://www.sixtleasing.se/miljobil/tesla-model-s-60

Uppdaterat: 2016-10-01 18:49

En spännande faktor på Tesla Model S är försäkringen. Det där med helförsäkring ser ut att kosta en slant. Det är gissningsvis inte helt gratis att rikta aluminium.

Uppdaterat: 2016-10-01 23:04

Trots att Tesla bluffat grovt avseende motoreffekten på många Model S, Mäkinen ? Dom jag kollat har enligt bilregistret haft motorer på strax över 90 hk...

Uppdaterat: 2016-10-02 08:56
L. Mäkinen skrev:

En spännande faktor på Tesla Model S är försäkringen. Det där med helförsäkring ser ut att kosta en slant. Det är gissningsvis inte helt gratis att rikta aluminium.

Nej det är riktigt, aluminium i bärande konstruktioner är härdat, eller egentligen varmåldrat, vilket är en besvärlig process, och ibland helt omöjligt att återskapa på färdiga enheter. Det driver upp kostnader rejält eftersom man tvingas byta hela block till helt nya.
Men det gäller i viss utsträckning även andra bilar och de delar som är utförda av höghållfast stål.

Uppdaterat: 2016-10-02 16:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
L. Mäkinen skrev:

En spännande faktor på Tesla Model S är försäkringen. Det där med helförsäkring ser ut att kosta en slant. Det är gissningsvis inte helt gratis att rikta aluminium.

Tesla har avtal med försäkringsbolaget Protector avseende märkesförsäkring, för Model S är premien 10335 kr/år för halvförsäkring (de första tre åren finns ju vagnskadegaranti).
Detta pris gäller oavsett ägarens ålder och bostadsort.

Uppdaterat: 2016-10-02 18:28
Tobo skrev:

Tesla har avtal med försäkringsbolaget Protector avseende märkesförsäkring, för Model S är premien 10335 kr/år för halvförsäkring (de första tre åren finns ju vagnskadegaranti).
Detta pris gäller oavsett ägarens ålder och bostadsort.

Jo,men nu är ju bilarna mer än tre år gamla och inte sjutton skulle jag köra halvförsäkrat med så dyr bil.

Uppdaterat: 2016-10-02 19:03

Kommer modell X ha bättre hållbarhet än S modellen som inte når upp till medelvärde i tillförlitlighet enligt Consumer Reports?
Den Tesla som KVD säljer nu har fått bytt drivlina innan tiotusen mil läser man i texten och det går bra så länge garantin gäller men hur mycket kostar ett byte av drivlina när garantin gått ut vore intressant att få en uppgift om.

Uppdaterat: 2016-10-02 19:12
Elbil2

Det var ett typfel så drivlina är bytt på många Teslor, detta ska vara fixat.

Uppdaterat: 2016-10-02 19:44
L. Mäkinen skrev:

Jo,men nu är ju bilarna mer än tre år gamla och inte sjutton skulle jag köra halvförsäkrat med så dyr bil.

Nja, de äldsta svensksålda Model S-bilarna är inte tre år än.

Uppdaterat: 2016-10-02 21:42

Min bil är inte heller tre år än, men erbjudanden om försäkring har dykt upp.
De första omfattades väl inte av dealen som gäller alla?

Uppdaterat: 2016-10-02 21:51

Får se vad som händer nu när faceliften kommer ut på marknaden. Och när nästa generation kommer sen nån gång i framtiden. "Vanliga" bilar dras ju lite med det problemet, att de byts ut var 3-4 år. Då sjunker ju värdet per automatik. Den effekten har ju inte slagit igenom på Teslan än. Fram till nu har du ju i princip fått en identisk bil begagnad som du köpte ny.

Uppdaterat: 2016-10-04 14:41