VW borde nog fråga "marknaden" (bilköparna) och inte spekulera på egen hand.
Att artificiellt höja priserna på fossilbilar, gör inte elbilar mer prisvärda...
Det är ju uppenbart att VW anser att den europeiske elbilskunden skall subventionera kinesens elbilsköp. Ett redigt överpris här i EU gör att VW kan dumpa priserna i Kina... -hur länge vill VW ha det så?
Problemet är väl snarast att alla bilar blivit för dyra. 2013 kunde man köpa en V70 för runt 300.000kr. Idag kostar billigaste V60 eller V90 mer än dubbelt så mycket samtidigt som lönerna ökat 25-30%
Problemet är väl snarast att alla bilar blivit för dyra. 2013 kunde man köpa en V70 för runt 300.000kr. Idag kostar billigaste V60 eller V90 mer än dubbelt så mycket samtidigt som lönerna ökat 25-30%
Ja men du kan väl inte jämföra en 2013 års basutrustad V70 med 2024 års V60 laddhybrid.
300kkr motsvara i dag 397kkr.
Men Volvo har medvetet förflyttat sig i positioneringen mot mer Premium.
Så inte konstigt att Volvo blivit dyrare.
Men jämför med en Skoda eller Volkswagen. En Octavia kombi får du för drygt 300kkr.
Problemet är väl snarast att alla bilar blivit för dyra. 2013 kunde man köpa en V70 för runt 300.000kr. Idag kostar billigaste V60 eller V90 mer än dubbelt så mycket samtidigt som lönerna ökat 25-30%
Ja men du kan väl inte jämföra en 2013 års basutrustad V70 med 2024 års V60 laddhybrid.
300kkr motsvara i dag 397kkr.
Men Volvo har medvetet förflyttat sig i positioneringen mot mer Premium.
Så inte konstigt att Volvo blivit dyrare.
Men jämför med en Skoda eller Volkswagen. En Octavia kombi får du för drygt 300kkr.
Visst har du en poäng i att Volvo blivit mer premium, men ändå en väldigt stor prisutveckling.
VWs priser har också gått upp betydligt mer än vad lönerna gått upp. Passat börjar tex på 457kkr.
Problemet är väl snarast att alla bilar blivit för dyra. 2013 kunde man köpa en V70 för runt 300.000kr. Idag kostar billigaste V60 eller V90 mer än dubbelt så mycket samtidigt som lönerna ökat 25-30%
Ja men du kan väl inte jämföra en 2013 års basutrustad V70 med 2024 års V60 laddhybrid.
300kkr motsvara i dag 397kkr.
Men Volvo har medvetet förflyttat sig i positioneringen mot mer Premium.
Så inte konstigt att Volvo blivit dyrare.
Men jämför med en Skoda eller Volkswagen. En Octavia kombi får du för drygt 300kkr.
Visst har du en poäng i att Volvo blivit mer premium, men ändå en väldigt stor prisutveckling.
VWs priser har också gått upp betydligt mer än vad lönerna gått upp. Passat börjar tex på 457kkr.
Är ju samma där, du kan väl inte jämföra med tio år gammal bil.
Massa nya lagstadgade hjälpsystem och annat hittepå som driver upp priserna. Och så har de flesta bilar drabbats av nån fettmaepedemi och växer på alla ledder. Så omöjligt att jämföra modeller med varandra.
För 400kkr, som motsvarar 300kkr 2013 så kan du allt få en ok ny bil.
Dock ingen Volvo då de nu mer riktar sig mot ett annat kundsegment
Problemet är väl snarast att alla bilar blivit för dyra. 2013 kunde man köpa en V70 för runt 300.000kr. Idag kostar billigaste V60 eller V90 mer än dubbelt så mycket samtidigt som lönerna ökat 25-30%
Ja men du kan väl inte jämföra en 2013 års basutrustad V70 med 2024 års V60 laddhybrid.
300kkr motsvara i dag 397kkr.
Men Volvo har medvetet förflyttat sig i positioneringen mot mer Premium.
Så inte konstigt att Volvo blivit dyrare.
Men jämför med en Skoda eller Volkswagen. En Octavia kombi får du för drygt 300kkr.
Visst har du en poäng i att Volvo blivit mer premium, men ändå en väldigt stor prisutveckling.
VWs priser har också gått upp betydligt mer än vad lönerna gått upp. Passat börjar tex på 457kkr.
Är ju samma där, du kan väl inte jämföra med tio år gammal bil.
Massa nya lagstadgade hjälpsystem och annat hittepå som driver upp priserna. Och så har de flesta bilar drabbats av nån fettmaepedemi och växer på alla ledder. Så omöjligt att jämföra modeller med varandra.
För 400kkr, som motsvarar 300kkr 2013 så kan du allt få en ok ny bil.
Dock ingen Volvo då de nu mer riktar sig mot ett annat kundsegment
Klart jag kan jämföra med 10 år gamla bilar. När du skriver att bilarna drabbats av fettmaepademi, då jämför du ju med hur bilarna var förr. Du jämför och jag jämför. Slutsatsen är väl att bilarna är fetare och dyrare nu, mer slimmade och mer prisvärda för ett decennium sen? En fullt rimlig jämförelse tycker jag.
Klart jag kan jämföra med 10 år gamla bilar. När du skriver att bilarna drabbats av fettmaepademi, då jämför du ju med hur bilarna var förr. Du jämför och jag jämför. Slutsatsen är väl att bilarna är fetare och dyrare nu, mer slimmade och mer prisvärda för ett decennium sen? En fullt rimlig jämförelse tycker jag.
Fast du måste ju kika på vad man fick för pengarna, vad kostade en bil för 10 år sen som var utrustad med det som är standard nu? Om det ens fanns att få.
Och vad skulle den summan den bilen kostade då motsvara i dagsnes pengar? Först då kan du ju jämföra huruvida priset ökat för jämförbar produkt.
Återigen ALLA har ingen möjlighet att äga elbil av flera orsaker ska det vara så svårt att inse.
Även om priserna harmoniseras så krävs fortfarande möjligheter till laddning och då vid hemmet att straffa fossilbilar är ingen lösning.
Att bilindustrin gnäller är väl inget konstigt.
Det där är med en seglivad myt, att man MÅSTE ha laddning vid hemmet för att ha elbil. Bullshit säger jag....
Jag kör 6000 mil om året och har gjort detta med elbil de senaste 6 åren och har under perioder bott utan laddning hemma under denna tid, inga som helst problem. Visst är det smidigare med laddning hemma, men absolut inget tvång. Särskilt inte för medelbilisten som kör 1500 mil om året.
Återigen ALLA har ingen möjlighet att äga elbil av flera orsaker ska det vara så svårt att inse.
Även om priserna harmoniseras så krävs fortfarande möjligheter till laddning och då vid hemmet att straffa fossilbilar är ingen lösning.
Att bilindustrin gnäller är väl inget konstigt.
Det där är med en seglivad myt, att man MÅSTE ha laddning vid hemmet för att ha elbil. Bullshit säger jag....
Jag kör 6000 mil om året och har gjort detta med elbil de senaste 6 åren och har under perioder bott utan laddning hemma under denna tid, inga som helst problem. Visst är det smidigare med laddning hemma, men absolut inget tvång. Särskilt inte för medelbilisten som kör 1500 mil om året.
Så bra för dig bara att gratulera men att utgå ifrån sin vardag och därmed tro att alla kan göra det är enögt.
Så bra för dig bara att gratulera men att utgå ifrån sin vardag och därmed tro att alla kan göra det är enögt.
Ok, så om jag som kör 6000 mil om året klarar det så gör inte medelbilisten det som kör 1500 mil om året menar du? Skumt resonemang. Det är så enkelt att det handlar helt och hållet om vilja och inställning....och vill man inte, nej då är allt svårt.
Problemet är väl snarast att alla bilar blivit för dyra. 2013 kunde man köpa en V70 för runt 300.000kr. Idag kostar billigaste V60 eller V90 mer än dubbelt så mycket samtidigt som lönerna ökat 25-30%
Ja men du kan väl inte jämföra en 2013 års basutrustad V70 med 2024 års V60 laddhybrid.
300kkr motsvara i dag 397kkr.
Men Volvo har medvetet förflyttat sig i positioneringen mot mer Premium.
Så inte konstigt att Volvo blivit dyrare.
Men jämför med en Skoda eller Volkswagen. En Octavia kombi får du för drygt 300kkr.
Visst har du en poäng i att Volvo blivit mer premium, men ändå en väldigt stor prisutveckling.
VWs priser har också gått upp betydligt mer än vad lönerna gått upp. Passat börjar tex på 457kkr.
Är ju samma där, du kan väl inte jämföra med tio år gammal bil.
Massa nya lagstadgade hjälpsystem och annat hittepå som driver upp priserna. Och så har de flesta bilar drabbats av nån fettmaepedemi och växer på alla ledder. Så omöjligt att jämföra modeller med varandra.
För 400kkr, som motsvarar 300kkr 2013 så kan du allt få en ok ny bil.
Dock ingen Volvo då de nu mer riktar sig mot ett annat kundsegment
Klart jag kan jämföra med 10 år gamla bilar. När du skriver att bilarna drabbats av fettmaepademi, då jämför du ju med hur bilarna var förr. Du jämför och jag jämför. Slutsatsen är väl att bilarna är fetare och dyrare nu, mer slimmade och mer prisvärda för ett decennium sen? En fullt rimlig jämförelse tycker jag.
Jepp, och kontentan är att man får ge ner en storlek i dag för att få till nån form av vettig jämförelse.
Så bra för dig bara att gratulera men att utgå ifrån sin vardag och därmed tro att alla kan göra det är enögt.
Ok, så om jag som kör 6000 mil om året klarar det så gör inte medelbilisten det som kör 1500 mil om året menar du? Skumt resonemang. Det är så enkelt att det handlar helt och hållet om vilja och inställning....och vill man inte, nej då är allt svårt.
…. Eller vart du bor och tillgänglighet till publik laddning.
Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig köpt en elbil om jag inte kunde laddat hemma. Kan liksom inte åka och parkera bilen en mil bort och gå hem medans bilen står och laddar.
Hade macken som ligger 200m bort haft ett gäng 11kW laddare så hade det så klart varit betydligt enklare.
Så nej, bara för att du kör 6000mil/år kan du då inte dra en slutsats att det skulle funka bra för den som kör 1500mil.
Snoid: Jag skrev tydligt att visst är det smidigare med hemmaladdning, MEN, det är inget krav som många vill få det att låta som. Det handlar om vilja och inställning.
Snoid: Jag skrev tydligt att visst är det smidigare med hemmaladdning, MEN, det är inget krav som många vill få det att låta som. Det handlar om vilja och inställning.
Men alla kanske inte har din vilja och inställning, har du tänkt den tanken nån gång? 😉
För till exempel mig själv så är det ett absolut och oomkullrunkeligt krav.
Problemet är väl snarast att alla bilar blivit för dyra. 2013 kunde man köpa en V70 för runt 300.000kr. Idag kostar billigaste V60 eller V90 mer än dubbelt så mycket samtidigt som lönerna ökat 25-30%
Ja men du kan väl inte jämföra en 2013 års basutrustad V70 med 2024 års V60 laddhybrid.
300kkr motsvara i dag 397kkr.
Men Volvo har medvetet förflyttat sig i positioneringen mot mer Premium.
Så inte konstigt att Volvo blivit dyrare.
Men jämför med en Skoda eller Volkswagen. En Octavia kombi får du för drygt 300kkr.
Visst har du en poäng i att Volvo blivit mer premium, men ändå en väldigt stor prisutveckling.
VWs priser har också gått upp betydligt mer än vad lönerna gått upp. Passat börjar tex på 457kkr.
Köpte min förra månaden för 389000:- och då hade den 80000:- i extrautrustning så jag tror få betalar listpriset.
Snoid: Jag skrev tydligt att visst är det smidigare med hemmaladdning, MEN, det är inget krav som många vill få det att låta som. Det handlar om vilja och inställning.
Men alla kanske inte har din vilja och inställning, har du tänkt den tanken nån gång? 😉
För till exempel mig själv så är det ett absolut och oomkullrunkeligt krav.
Såklart, men då handlar det ju om vilja, inte vad som är ett måste.
Det är ju det jag stör mig på, när de som inte vill säger att det inte går.
Det är inget måste med hemmaladdning, men det underlättar utan tvekan.
Men de som kör som normalbilisten kan utan tvekan ladda när de handlar, jobbar, gymmar, går på restaurang, bio eller vad man nu gör.
Lika tröttsamt alltid med alla som har problem med begreppet inflation.
1980 kostade en ny Opel Rekord 40000 kr.
1986 kostade den 100000 kr.
Det är inte bilarna som blivit dyrare, det är vi som blivit fattigare.
Visst är det så. Biltillverkarna tycks dock, trots att de själva verkar ha anställd personal, inte förstå att om inte reallönerna ökar i samma takt som bilpriserna så kommer något att hända...
Prisskillnaden kommer att försvinna men kanske inte på naturlig väg. Det troliga är att politikerna kommer att fixa det, speciellt om Helldén får inflytande.
Om det är positivt för konsumenten får framtiden utvisa. Ingen vet idag i vilket skick en batteribil är efter 20 år, en vanlig mognadsålder för fossilbilar.
Ett jäkla gnäll på de som inte köper elbil finns väl ingen lag som säger att man måste köpa det ena eller andra bara för att det finns.
Ni som har elbil var nöjd med det men låt de som inte köper göra sitt val att bilbranchen gnäller är väl inga konstigheter och är väl den ända som grinar och kräver subventioner alltså skattepengar för att få deras produkter sålda.
Har aldrig hört något från exempelvis båtbranchen heller inte så mycket snack om elbåtar och rädda miljön.
Ett jäkla gnäll på de som inte köper elbil finns väl ingen lag som säger att man måste köpa det ena eller andra bara för att det finns.
Ni som har elbil var nöjd med det men låt de som inte köper göra sitt val att bilbranchen gnäller är väl inga konstigheter och är väl den ända som grinar och kräver subventioner alltså skattepengar för att få deras produkter sålda.
Har aldrig hört något från exempelvis båtbranchen heller inte så mycket snack om elbåtar och rädda miljön.
Tröttsamt är det.
Ja hur var det nu med elektriska båtar du tydligen helt har bommat?
Snoid: Jag skrev tydligt att visst är det smidigare med hemmaladdning, MEN, det är inget krav som många vill få det att låta som. Det handlar om vilja och inställning.
Men alla kanske inte har din vilja och inställning, har du tänkt den tanken nån gång? 😉
För till exempel mig själv så är det ett absolut och oomkullrunkeligt krav.
Såklart, men då handlar det ju om vilja, inte vad som är ett måste.
Det är ju det jag stör mig på, när de som inte vill säger att det inte går.
Det är inget måste med hemmaladdning, men det underlättar utan tvekan.
Men de som kör som normalbilisten kan utan tvekan ladda när de handlar, jobbar, gymmar, går på restaurang, bio eller vad man nu gör.
Ja men det förutsätter ju att du bor i en något större stad och utför dessa aktiviteterna.
Skulle aldrig falla mig in att leta upp en mataffär och handla där baserat på att de råkar ha snabbladdare.
Gym, vad är det 😉
Bio har jag hemma mm.
Nej att behöva planera för att åka och ladda sin bil för varadagskörning går fullständigt bort.
Däremot en snabb snabbladdning längs den längre bilturen är nått helt annat.
Och nu har jag ju faktiskt kört elbil några tusen mil, så ja jag skulle aldrig tänka mig att köpa en elbil där jag inte skulle kunna ladda hemma eller lättillgängligt inom ett kort gångavstånd från hemmet.
Snoid: Jag skrev tydligt att visst är det smidigare med hemmaladdning, MEN, det är inget krav som många vill få det att låta som. Det handlar om vilja och inställning.
Men alla kanske inte har din vilja och inställning, har du tänkt den tanken nån gång? 😉
För till exempel mig själv så är det ett absolut och oomkullrunkeligt krav.
Såklart, men då handlar det ju om vilja, inte vad som är ett måste.
Det är ju det jag stör mig på, när de som inte vill säger att det inte går.
Det är inget måste med hemmaladdning, men det underlättar utan tvekan.
Men de som kör som normalbilisten kan utan tvekan ladda när de handlar, jobbar, gymmar, går på restaurang, bio eller vad man nu gör.
Ja men det förutsätter ju att du bor in något större stad och utför dessa aktiviteterna.
Skulle aldrig falla mig in att leta upp en mataffär och handla där baserat på att de råkar ha snabbladdare.
Gym, vad är det 😉
Bio har jag hemma mm.
Nej att behöva planera för att åka och ladda sin bil för varadagskörning går fullständigt bort.
Däremot en snabb snabbladdning längs den längre bilturen är nått helt annat.
Och nu har jag ju faktiskt kört elbil några tusen mil, så ja jag skulle aldrig tänka mig att köpa en elbil där jag inte skulle kunna ladda hemma eller lättillgängligt inom ett kort gångavstånd från hemmet.
Kan det också vara en stor orsak till att en del byter tillbaka till fossilbil. Det är inte så ”enkelt” som Gaston nämner. Bara en undran.
Ett jäkla gnäll på de som inte köper elbil finns väl ingen lag som säger att man måste köpa det ena eller andra bara för att det finns.
Ni som har elbil var nöjd med det men låt de som inte köper göra sitt val att bilbranchen gnäller är väl inga konstigheter och är väl den ända som grinar och kräver subventioner alltså skattepengar för att få deras produkter sålda.
Har aldrig hört något från exempelvis båtbranchen heller inte så mycket snack om elbåtar och rädda miljön.
Tröttsamt är det.
Ja hur var det nu med elektriska båtar du tydligen helt har bommat?
Jag vet att det finns eldrivna båtar har själv sett men vad jag syftar på är att det inte finns någon agenda likt den som drivs på bilsidan har svårt att se varför den debatten inte förs.
Det märkliga är väl att samma människor som gnäller om dyra priser på elbilar går och köper fossilbil som kostar lika mycket eller mer än liknande elbil. Därefter gnälls det om allt möjligt när det gäller elbilsägande såsom tex räckvidd, laddhastigheter, laddmöjligheter eller något annat.
Det märkliga är väl att samma människor som gnäller om dyra priser på elbilar går och köper fossilbil som kostar lika mycket eller mer än liknande elbil. Därefter gnälls det om allt möjligt när det gäller elbilsägande såsom tex räckvidd, laddhastigheter, laddmöjligheter eller något annat.
Att det ens blir debatt om de val som varje bilköpare gör. Var och en gör ju sitt val utefter personliga skäl såsom andra val man gör i livet och är högst personlig och så länge det inte skadar mig så får var och en göra det.
Problemet här är ju att elbilägare har svårt att acceptera att alla inte har möjlighet at ha elbil och det är fler parametrar som avgör saken inte bara kronor och ören.
Visst bilar är dyra idag oavsett vad som driver dem jag fattar inte hur folk har råd.
Återigen ALLA har ingen möjlighet att äga elbil av flera orsaker ska det vara så svårt att inse.
Även om priserna harmoniseras så krävs fortfarande möjligheter till laddning och då vid hemmet att straffa fossilbilar är ingen lösning.
Att bilindustrin gnäller är väl inget konstigt.
Det där är med en seglivad myt, att man MÅSTE ha laddning vid hemmet för att ha elbil. Bullshit säger jag....
Jag kör 6000 mil om året och har gjort detta med elbil de senaste 6 åren och har under perioder bott utan laddning hemma under denna tid, inga som helst problem. Visst är det smidigare med laddning hemma, men absolut inget tvång. Särskilt inte för medelbilisten som kör 1500 mil om året.
Helt rätt, finns inget som säger att man måste ladda hemma, kan lika väl ladda på jobbet.
Jag har aldrig under de år jag ägt en besin/diesel-bil haft en pump hemma.
Många som bor i lägenheter laddar sina bilar på jobbet, inte bara för att de har bilen ståendes där under lång tid (8 timmar) utan också för att många gånger har företag väldigt gynnsamma avtal, som gör det billigare att "tanka" där än hemma.
Återigen ALLA har ingen möjlighet att äga elbil av flera orsaker ska det vara så svårt att inse.
Även om priserna harmoniseras så krävs fortfarande möjligheter till laddning och då vid hemmet att straffa fossilbilar är ingen lösning.
Att bilindustrin gnäller är väl inget konstigt.
Det där är med en seglivad myt, att man MÅSTE ha laddning vid hemmet för att ha elbil. Bullshit säger jag....
Jag kör 6000 mil om året och har gjort detta med elbil de senaste 6 åren och har under perioder bott utan laddning hemma under denna tid, inga som helst problem. Visst är det smidigare med laddning hemma, men absolut inget tvång. Särskilt inte för medelbilisten som kör 1500 mil om året.
Helt rätt, finns inget som säger att man måste ladda hemma, kan lika väl ladda på jobbet.
Jag har aldrig under de år jag ägt en besin/diesel-bil haft en pump hemma.
Många som bor i lägenheter laddar sina bilar på jobbet, inte bara för att de har bilen ståendes där under lång tid (8 timmar) utan också för att många gånger har företag väldigt gynnsamma avtal, som gör det billigare att "tanka" där än hemma.
Jag kan ju ladda min elbil på jobbet, tänkte inte på det! Märkligt att vissa har så svårt inse, att de egna villkoren inte är givna för alla...
40-talisten: Ingen som har skrivit att ALLA kan ladda på jobbet, vi har gett olika förslag och tips och visat att med rätt vilja och inställning så är det absolut inte ett måste med hemmaladdning för att ha elbil som en del vill få det till att verka.
Återigen ALLA har ingen möjlighet att äga elbil av flera orsaker ska det vara så svårt att inse.
Även om priserna harmoniseras så krävs fortfarande möjligheter till laddning och då vid hemmet att straffa fossilbilar är ingen lösning.
Att bilindustrin gnäller är väl inget konstigt.
Det där är med en seglivad myt, att man MÅSTE ha laddning vid hemmet för att ha elbil. Bullshit säger jag....
Jag kör 6000 mil om året och har gjort detta med elbil de senaste 6 åren och har under perioder bott utan laddning hemma under denna tid, inga som helst problem. Visst är det smidigare med laddning hemma, men absolut inget tvång. Särskilt inte för medelbilisten som kör 1500 mil om året.
Helt rätt, finns inget som säger att man måste ladda hemma, kan lika väl ladda på jobbet.
Jag har aldrig under de år jag ägt en besin/diesel-bil haft en pump hemma.
Många som bor i lägenheter laddar sina bilar på jobbet, inte bara för att de har bilen ståendes där under lång tid (8 timmar) utan också för att många gånger har företag väldigt gynnsamma avtal, som gör det billigare att "tanka" där än hemma.
Jag kan ju ladda min elbil på jobbet, tänkte inte på det! Märkligt att vissa har så svårt inse, att de egna villkoren inte är givna för alla...
Jepp, så är det 😉
Märk att det faktiskt är väldigt många som gör det också 😂🤣
40-talisten: Ingen som har skrivit att ALLA kan ladda på jobbet, vi har gett olika förslag och tips och visat att med rätt vilja och inställning så är det absolut inte ett måste med hemmaladdning för att ha elbil som en del vill få det till att verka.
Det är det visst det. Så ofantligt mycket lättare att åka till macken och fylla på för en månads bilkörande.
Sedan kan det tipsas hur mycket som helst om alla möjligheter.
För det första behöver du köpa en något dyrare bil, sedan skall du fylla på den med ström för åtminstone 4kr/kWh om du hittar billig publik laddning. Det blir ca 8kr/mil i driftkostnad. Ja ungefär som en modern snål bensinare.
Så man behöver nog vara väldigt övertygad om elbilens förträfflighet för att köpa en sådan och sedan inte kunna ladda hemma.
Men förmånsbil finns så klart en helt annan morot i det ytterst fördelaktiga förmånsvärdet och milersättning som lär ge ett plus även det.
Kommentarer
VW borde nog fråga "marknaden" (bilköparna) och inte spekulera på egen hand.
Att artificiellt höja priserna på fossilbilar, gör inte elbilar mer prisvärda...
Det är ju uppenbart att VW anser att den europeiske elbilskunden skall subventionera kinesens elbilsköp. Ett redigt överpris här i EU gör att VW kan dumpa priserna i Kina... -hur länge vill VW ha det så?
Bör vara lika.
Vänsterns galna maktpolitik gör Europa till lydstat för Kina!
Smart manövrering av miljögalningarna,folket utan ryggrad köper allt de blir matade med
Problemet är väl snarast att alla bilar blivit för dyra. 2013 kunde man köpa en V70 för runt 300.000kr. Idag kostar billigaste V60 eller V90 mer än dubbelt så mycket samtidigt som lönerna ökat 25-30%
Ja men du kan väl inte jämföra en 2013 års basutrustad V70 med 2024 års V60 laddhybrid.
300kkr motsvara i dag 397kkr.
Men Volvo har medvetet förflyttat sig i positioneringen mot mer Premium.
Så inte konstigt att Volvo blivit dyrare.
Men jämför med en Skoda eller Volkswagen. En Octavia kombi får du för drygt 300kkr.
Visst har du en poäng i att Volvo blivit mer premium, men ändå en väldigt stor prisutveckling.
VWs priser har också gått upp betydligt mer än vad lönerna gått upp. Passat börjar tex på 457kkr.
Är ju samma där, du kan väl inte jämföra med tio år gammal bil.
Massa nya lagstadgade hjälpsystem och annat hittepå som driver upp priserna. Och så har de flesta bilar drabbats av nån fettmaepedemi och växer på alla ledder. Så omöjligt att jämföra modeller med varandra.
För 400kkr, som motsvarar 300kkr 2013 så kan du allt få en ok ny bil.
Dock ingen Volvo då de nu mer riktar sig mot ett annat kundsegment
Klart jag kan jämföra med 10 år gamla bilar. När du skriver att bilarna drabbats av fettmaepademi, då jämför du ju med hur bilarna var förr. Du jämför och jag jämför. Slutsatsen är väl att bilarna är fetare och dyrare nu, mer slimmade och mer prisvärda för ett decennium sen? En fullt rimlig jämförelse tycker jag.
Återigen ALLA har ingen möjlighet att äga elbil av flera orsaker ska det vara så svårt att inse.
Även om priserna harmoniseras så krävs fortfarande möjligheter till laddning och då vid hemmet att straffa fossilbilar är ingen lösning.
Att bilindustrin gnäller är väl inget konstigt.
Fast du måste ju kika på vad man fick för pengarna, vad kostade en bil för 10 år sen som var utrustad med det som är standard nu? Om det ens fanns att få.
Och vad skulle den summan den bilen kostade då motsvara i dagsnes pengar? Först då kan du ju jämföra huruvida priset ökat för jämförbar produkt.
Det där är med en seglivad myt, att man MÅSTE ha laddning vid hemmet för att ha elbil. Bullshit säger jag....
Jag kör 6000 mil om året och har gjort detta med elbil de senaste 6 åren och har under perioder bott utan laddning hemma under denna tid, inga som helst problem. Visst är det smidigare med laddning hemma, men absolut inget tvång. Särskilt inte för medelbilisten som kör 1500 mil om året.
Så bra för dig bara att gratulera men att utgå ifrån sin vardag och därmed tro att alla kan göra det är enögt.
Ok, så om jag som kör 6000 mil om året klarar det så gör inte medelbilisten det som kör 1500 mil om året menar du? Skumt resonemang. Det är så enkelt att det handlar helt och hållet om vilja och inställning....och vill man inte, nej då är allt svårt.
Jepp, och kontentan är att man får ge ner en storlek i dag för att få till nån form av vettig jämförelse.
…. Eller vart du bor och tillgänglighet till publik laddning.
Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig köpt en elbil om jag inte kunde laddat hemma. Kan liksom inte åka och parkera bilen en mil bort och gå hem medans bilen står och laddar.
Hade macken som ligger 200m bort haft ett gäng 11kW laddare så hade det så klart varit betydligt enklare.
Så nej, bara för att du kör 6000mil/år kan du då inte dra en slutsats att det skulle funka bra för den som kör 1500mil.
Snoid: Jag skrev tydligt att visst är det smidigare med hemmaladdning, MEN, det är inget krav som många vill få det att låta som. Det handlar om vilja och inställning.
Volkswagen kanske ska upplysa bilköparna om hur man räknar fram totalkostnaden för sitt bilägande och samtidigt se över sin serviceorganisation.
Mycket pengar som går till "inspektioner" vid service.
Börja med att plocka bort kravet på service för att batterigarantin ska gälla.
Men alla kanske inte har din vilja och inställning, har du tänkt den tanken nån gång? 😉
För till exempel mig själv så är det ett absolut och oomkullrunkeligt krav.
Köpte min förra månaden för 389000:- och då hade den 80000:- i extrautrustning så jag tror få betalar listpriset.
Såklart, men då handlar det ju om vilja, inte vad som är ett måste.
Det är ju det jag stör mig på, när de som inte vill säger att det inte går.
Det är inget måste med hemmaladdning, men det underlättar utan tvekan.
Men de som kör som normalbilisten kan utan tvekan ladda när de handlar, jobbar, gymmar, går på restaurang, bio eller vad man nu gör.
Lika tröttsamt alltid med alla som har problem med begreppet inflation.
1980 kostade en ny Opel Rekord 40000 kr.
1986 kostade den 100000 kr.
Det är inte bilarna som blivit dyrare, det är vi som blivit fattigare.
Visst är det så. Biltillverkarna tycks dock, trots att de själva verkar ha anställd personal, inte förstå att om inte reallönerna ökar i samma takt som bilpriserna så kommer något att hända...
Nåja. Tveksamt ifall vi blivit fattigare.
https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/arbetsmarknad/loner/real-loneutveckling-i-sverige_1208725.html
Prisskillnaden kommer att försvinna men kanske inte på naturlig väg. Det troliga är att politikerna kommer att fixa det, speciellt om Helldén får inflytande.
Om det är positivt för konsumenten får framtiden utvisa. Ingen vet idag i vilket skick en batteribil är efter 20 år, en vanlig mognadsålder för fossilbilar.
Ett jäkla gnäll på de som inte köper elbil finns väl ingen lag som säger att man måste köpa det ena eller andra bara för att det finns.
Ni som har elbil var nöjd med det men låt de som inte köper göra sitt val att bilbranchen gnäller är väl inga konstigheter och är väl den ända som grinar och kräver subventioner alltså skattepengar för att få deras produkter sålda.
Har aldrig hört något från exempelvis båtbranchen heller inte så mycket snack om elbåtar och rädda miljön.
Tröttsamt är det.
Ja hur var det nu med elektriska båtar du tydligen helt har bommat?
https://xshore.com
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/flygande-elfarja-ska-gora-pendlandet-lattare
https://basto-fosen.no/nyhetsarkiv/verdens-storste-elektriske-bilferge-i-rutetrafikk-pa-oslofjorden
https://www.batliv.se/2024/03/21/elektrisk-sportbat-drivs-av-320-kw-evoa-e1-drivlina/
Ja men det förutsätter ju att du bor i en något större stad och utför dessa aktiviteterna.
Skulle aldrig falla mig in att leta upp en mataffär och handla där baserat på att de råkar ha snabbladdare.
Gym, vad är det 😉
Bio har jag hemma mm.
Nej att behöva planera för att åka och ladda sin bil för varadagskörning går fullständigt bort.
Däremot en snabb snabbladdning längs den längre bilturen är nått helt annat.
Och nu har jag ju faktiskt kört elbil några tusen mil, så ja jag skulle aldrig tänka mig att köpa en elbil där jag inte skulle kunna ladda hemma eller lättillgängligt inom ett kort gångavstånd från hemmet.
Bärplansbåten går nu att åka med 5 dagar i veckan.
https://sl.se/artikel/barplansbaten-nova
Kan det också vara en stor orsak till att en del byter tillbaka till fossilbil. Det är inte så ”enkelt” som Gaston nämner. Bara en undran.
Jag vet att det finns eldrivna båtar men vad jag syftade på att någon liknande agenda som mot bilar sker inte det är det som jag reagerar på.
Jag vet att det finns eldrivna båtar har själv sett men vad jag syftar på är att det inte finns någon agenda likt den som drivs på bilsidan har svårt att se varför den debatten inte förs.
Per
Det märkliga är väl att samma människor som gnäller om dyra priser på elbilar går och köper fossilbil som kostar lika mycket eller mer än liknande elbil. Därefter gnälls det om allt möjligt när det gäller elbilsägande såsom tex räckvidd, laddhastigheter, laddmöjligheter eller något annat.
Att det ens blir debatt om de val som varje bilköpare gör. Var och en gör ju sitt val utefter personliga skäl såsom andra val man gör i livet och är högst personlig och så länge det inte skadar mig så får var och en göra det.
Problemet här är ju att elbilägare har svårt att acceptera att alla inte har möjlighet at ha elbil och det är fler parametrar som avgör saken inte bara kronor och ören.
Visst bilar är dyra idag oavsett vad som driver dem jag fattar inte hur folk har råd.
Helt rätt, finns inget som säger att man måste ladda hemma, kan lika väl ladda på jobbet.
Jag har aldrig under de år jag ägt en besin/diesel-bil haft en pump hemma.
Många som bor i lägenheter laddar sina bilar på jobbet, inte bara för att de har bilen ståendes där under lång tid (8 timmar) utan också för att många gånger har företag väldigt gynnsamma avtal, som gör det billigare att "tanka" där än hemma.
Jag kan ju ladda min elbil på jobbet, tänkte inte på det! Märkligt att vissa har så svårt inse, att de egna villkoren inte är givna för alla...
40-talisten: Ingen som har skrivit att ALLA kan ladda på jobbet, vi har gett olika förslag och tips och visat att med rätt vilja och inställning så är det absolut inte ett måste med hemmaladdning för att ha elbil som en del vill få det till att verka.
Jepp, så är det 😉
Märk att det faktiskt är väldigt många som gör det också 😂🤣
Det är det visst det. Så ofantligt mycket lättare att åka till macken och fylla på för en månads bilkörande.
Sedan kan det tipsas hur mycket som helst om alla möjligheter.
För det första behöver du köpa en något dyrare bil, sedan skall du fylla på den med ström för åtminstone 4kr/kWh om du hittar billig publik laddning. Det blir ca 8kr/mil i driftkostnad. Ja ungefär som en modern snål bensinare.
Så man behöver nog vara väldigt övertygad om elbilens förträfflighet för att köpa en sådan och sedan inte kunna ladda hemma.
Men förmånsbil finns så klart en helt annan morot i det ytterst fördelaktiga förmånsvärdet och milersättning som lär ge ett plus även det.
Håller med Snoid, varför köpa elbil, om enbart publik laddning gör det dyrare? Få köper elbil enbart av miljöskäl.
Om man nu inte jobbar och bor utan möjlighet till laddning i sin närhet.
Som sagts ett antal gånger ALLA har inte möjlighet att äga elbil av olika orsaker är det svårt att ta in.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.