Det här kan inte komma som en överraskning. Toyota har världens bästa hybridsystem kombinerat med världens bästa sälj- och serviceorganisation.
Uppdaterat: 2024-05-09 01:19
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Toyota RAV4 Laddhybrid är den enda Toyotan som jag skulle tänka mig att köpa. Den är snygg , jag kallar det tvåfärgad, som t.ex. sonens gröna och svarta av sista årsmodellen. Jag avskyr gröna bilar sedan min gröna Opel Rekord Berlina, ska ni veta. Och som laddhybrid, en kompromiss för att komma ur fossilträsket och (Volvoträsket haha). Ännu bättre hade varit en ren elbil, men där ligger ju Toyota långt efter, för den elbil de har attraherar mig inte alls. Får väl vänta på Volvos elbilsersättare till XC60.
Att köpa en toyota röv4 är verkligen som att betala för att skita ned sig i ett gyttjebad. Vad jag nu menar med det? Nä Christer, hoppas att jag slipper se en till på våra vägar.
Att köpa en toyota röv4 är verkligen som att betala för att skita ned sig i ett gyttjebad. Vad jag nu menar med det? Nä Christer, hoppas att jag slipper se en till på våra vägar.
Att köpa en toyota röv4 är verkligen som att betala för att skita ned sig i ett gyttjebad. Vad jag nu menar med det? Nä Christer, hoppas att jag slipper se en till på våra vägar.
Ja tänk en bil utan Kinesiska intressen eller ägande. Det vore väl ändå fint.
Och till råga på allt marknadens bästa laddhybriddrivlina.
Nä, det vore verkligen inget att ha då det finns så många andra parametrar, mått och steg att ta innan köpet görs tex säkerhet, design, sitt och ljudkomfort, psykisk trivsel med bilmärket etc och då faller tråktoyota långt långt bort.
Titta tex hur sur röv4:an ser ut i fronten, plastig inredning, karossdesignen i profil liknar verkligen en riktigt gammal jordbrukstraktor a la den som finns på den gård vid vårt sommarställe.
https://www.blinto.se/auction/Volvo-BM-650-Turbo/
Nä, jag / vi köpte en toyota avensis 2011 och efter den historian blir det aldrig en till toyotabuske!
Tex Volvo och BMW gör sympatiska SUV:ar och bland dem föredrar jag Volvo XC60 som jag ägt två stycken av med mycket goda erfarenheter särskilt den nuvarande laddhybriden som går drygt 60 km som allra kortast på vintern och över 80 km på sommaren i verkligheten, där jag som bäst häromdagen faktiskt kom 89 km på en laddning men vid det tillfället var det mycket körning ”hit o dit” i Stockholms innerstad.
Att köpa en toyota röv4 är verkligen som att betala för att skita ned sig i ett gyttjebad. Vad jag nu menar med det? Nä Christer, hoppas att jag slipper se en till på våra vägar.
Ja tänk en bil utan Kinesiska intressen eller ägande. Det vore väl ändå fint.
Och till råga på allt marknadens bästa laddhybriddrivlina.
Det du vore nått 😉
Oj nu blev jag nyfiken MrSnoid. Du skrev marknadens bästa laddhybriddrivlina. Du brukar ju tjata om att deras "självladdande" drivlina till deras låtsaselbilar är så bra. Är deras laddhybridlina också så bra att den är en gåva till mänskligheten. Källor på det och varför den är bättre än alla andra, tack.
Christer, deras laddhybrid är egentligen samma som de självladdande. Men det sitter större batter, laddare och en starkare motor i ECVT lådan samt en på bakaxeln.
134kW + 40Kw så du har 237hk på eldriften vilket gör att den fungerar som en elbil med bra kraft utan att bensinmotorn startas.
Inte som många andra med en ganska klen elmotor och en bensinmotor på ett par hundra hästkrafter eller mer för att få fart på åbäket.
Så ja jag vill påstå att den är riktigt bra.
Så våga dig till en handlare nära dig och testa, helst Lexus NX 450h, men funkar så klart med RAV4 PHEV, samma drivlinan i dom.
Självladdande? Det är ju heeelt otroligt att toyota har lyckats få fram en självladdande bil. Det visste jag faktiskt inte förrän nu. Den toyotan vill jag köpa! Att slippa tanka varesig el eller bensin låter nästan för bra för att vara sant.
Självladdande, glöm aldrig det!
Vad heter den modellen? Hur stor är den jämfört med min XC60? Finns den att provköra nu i helgen?
Vad då Självladdande och nästan som toyotas laddhybrider?
Varför ska man ha en sketen laddhybrid röv4 när det finns Självladdande toyotor som man slipper tanka varken el och bensin?
Den toyotan är definitivt ingen toyotabuske som de andra är.
Hoppas du skämtar swenssons och är ironisk för det finns inga självladdande bilar som vissa Toyota fanboys påstår som går några längre sträckor. Det är bara ett uttryck som man hittat på.
Självklart finns det inga självladdande bilar, det är bara dumheter från Toyotas reklamavdelning. De laddas av energin bilen tar tillbax efter bensinmotorn gjort sitt upp i fart eller uppför backen som sen blev nerför etc.....
Så nej, inte självladdande, bensinladdande.
Finns inga självladdande bilar, antingen laddas de med regenering upparbetad av el, bensin eller diesel.
Christer, deras laddhybrid är egentligen samma som de självladdande. Men det sitter större batter, laddare och en starkare motor i ECVT lådan samt en på bakaxeln.
134kW + 40Kw så du har 237hk på eldriften vilket gör att den fungerar som en elbil med bra kraft utan att bensinmotorn startas.
Inte som många andra med en ganska klen elmotor och en bensinmotor på ett par hundra hästkrafter eller mer för att få fart på åbäket.
Så ja jag vill påstå att den är riktigt bra.
Så våga dig till en handlare nära dig och testa, helst Lexus NX 450h, men funkar så klart med RAV4 PHEV, samma drivlinan i dom.
Ja det låter ju intressant att prova båda när köpsuget sätter in. Vet du hur långt man kommer innan bensinmotorn startar enligt wltp?
Christer, deras laddhybrid är egentligen samma som de självladdande. Men det sitter större batter, laddare och en starkare motor i ECVT lådan samt en på bakaxeln.
134kW + 40Kw så du har 237hk på eldriften vilket gör att den fungerar som en elbil med bra kraft utan att bensinmotorn startas.
Inte som många andra med en ganska klen elmotor och en bensinmotor på ett par hundra hästkrafter eller mer för att få fart på åbäket.
Så ja jag vill påstå att den är riktigt bra.
Så våga dig till en handlare nära dig och testa, helst Lexus NX 450h, men funkar så klart med RAV4 PHEV, samma drivlinan i dom.
Ja det låter ju intressant att prova båda när köpsuget sätter in. Vet du hur långt man kommer innan bensinmotorn startar enligt wltp?
RAV4 har 7,5 mil WLTP. 18kWh batteri
Lexusen går lite kortare men är överlägsen i komfort och har kraftigare PTC element så den fixar kupévärmaren även vid sträng kyla endast körandes på el. RAV4 behöver dra igång bensinmotorn när det blir rejält kallt
Ca 590kkr får man en lätt begagnad mycket välutrustad Lexus ES 450h för. Klart intressant alternativt som skall utvärderas när jag skall byta nästa gång
Jag är också intresserad av Lexusen faktiskt, alldeles för liten prisskillnad numera mot tråk-Toyota, det är otrolig skillnad på inredningen.
Lexus LBX mot Toyota Yaris Cross är en no-brainer skiljer 50000:- och Lexusen är lyxig medan Toyotan är lika plastig som vanligt, Lexusen har dessutom fått 16hk mer i samma motor. Av dessa 50000:- får man kanske även tillbaka merparten när det är dags att byta.
Lexus NX = RAV4
Lexus LBX = Yaris Cross
Lexus ES = Camry
Lexus UX = C-HR
Generellt tror jag Lexus har sämre andrahandsvärde under första året för att därefter ha bättre. Optimalt att köpa en upp till ett år gammal Lexus istället för en Toyota.
Att köpa en toyota röv4 är verkligen som att betala för att skita ned sig i ett gyttjebad. Vad jag nu menar med det? Nä Christer, hoppas att jag slipper se en till på våra vägar.
Givet att toyota för somliga är en ”gudagåva” till mänskligheten kändes det ”rätt” att spinna vidare på toyotafolkets trams om ”Självladdande” bilar.
Något som Konsumentverket för övrigt förbjöd toyota att använda i sin reklam våren -20.
"Det är vilseledande att ge intryck av att strömmen till hybridbatteriet är kostnadsfri eftersom den ström som produceras av bilen har förbrukning av bensin som nödvändig förutsättning", stod det i beslutet.
Därefter har dock toyota sin vana trogen fortsatt att skruva och trixa i sin marknadsföring.
Summan är att toyotas hybrider liknar vanliga / precis alla andras hybrider med den skillnaden att de olika märkena har olika storlek på batterierna där nya VW Passat är bäst med 13 mil på enbart el följt av Mercedes, Volvo mfl i fallande skala.
Det som Toyota kallar självladdande är deras HEV bilar. Alltså hybrider utan ladduttag och med ett litet batteri som primärt laddas upp av bilens rörelseenergi när du bromsar eller när bilen rullar i lite nerförsbackar.
Sedan så skriver du om PHEV , dvs laddhybrider med tiofaldigt större batteri och möjlighet att ladda via en sladd. Det som Volvo kallar elbil med plan B😜
Toyota’s laddhybrider fungerar mer som elbil då dom har rejält tilltagna elmotorer som ger prestanda som en elbil utan att bensinmotorn startar.
Men visst funktionen är den samma på både hybrid och laddhybrid, men lösningen är smartare.
Skulle väl fattas annat då dom utvecklat och förfinat hybriddriften i 25 års tid.
Toyota blev ju till och med fällda då de istället påstod att deras bilar körs på 50% el på långkörning mellan ystad till Haparanda vilket allt annat lika skulle betyda att verklig bensinförbrukning skulle vara just 50% lägre jämfört med deras motsvarande icke hybrider.
Stämde det överens med verkligheten?
Icke den gubben heller!
Laddas bilens batteri upp av bensinmotorns igångkörning dvs återvunnen rörelseenergi är den icke ”självladdande” hur du än försöker vrida till det.
En lögn blir icke mer sann ju oftare den upprepas, precis som Konsumentverket och ARN mycket riktigt påpekar.
Ps det gläder mig förresten att du börjar använda tydliga styckesindelningar som gör annars så långa textmassor grötigt otydliga ds
Och oavsett om man tycker om tex Toyota eller inte kommer man inte ifrån att det är ett mycket välskött företag och koncernägarna är nog väldigt nöjda med försäljningssiffrorna. Det och vinsten är det som ändå räknas i slutändan när man driver företag och tydligen har Toyota lyckats med sin strategi även om flera av oss inte undrade om de gjorde misstaget att inte hoppa på elbilsracet fullt ut.
Hur kommer det sig att inte du förstår att precis alla hybridbilar oavsett märke fungerar på samma vis?
- Inte alls bara toyota!
Plan B betyder att man laddar el från eluttag då det är görligt och man kör från 80 km (Volvo) upp till 130 km (nya VW Passat) på enbart el och därefter är precis alla, inte bara toyota, ”självladdande” dvs man använder den rörelseenergi som annars blivit värme (termodynamikens lagar).
Har en gubbe vid vårt sommarställe som köpte en helt ny toyota prius laddhybrid, den nyaste konstiga modellen som ser ut som en ”slända”, och han säger att han kommer mellan 3 till 4 mil på en full laddning och därefter drar den knappt / ca 0,5 liter per mil vilket han tycker är grymt bra…
Den har rullat knappt 1500 mil, han tror att den kommer att gå längre då den blir inkörd…
Han är en gammal frälst ”toyotagybe” varför jag inte vill argumentera med honom.
Avslutningsvis hur kommer det sig att om en bilmotor bara används till 50% då inte förbrukar ca 50% av dess normala förbrukning dvs då motorn används fullt ut?
Min XC60 drar knappt 0,70 liter per mil då batteriet är tomt efter drygt 60 km som sämst på kallaste vintern och som allra bäst hela 90 km häromdagen men i snitt drygt 80 km.
Min snittförbrukning under mina 1800 körda mil ligger ganska precis på 0,3 liter per mil sedan i nov / dec -23 då jag köpte den ny.
MrSnoid skrev : "Toyota’s laddhybrider fungerar mer som elbil då dom har rejält tilltagna elmotorer som ger prestanda som en elbil utan att bensinmotorn startar."
Jag kollade test från 2022 av Lexus och Volvo XC60 och där var båda utrustade med "rejäla elmotorer och batterier" och var därmed ganska likvärdiga men dock lite till Volvos fördel. Högre systemeffekt hos Volvo men lite lägre förbrukning hos Lexus. Lexusen billigare i inköp och därmed lägre pris per mil. Bullermässigt var Volvon tystare. Så sammanfattningsvis så var inte Lexus överlägsen Volvo, enligt mig.
Hur kommer det sig att inte du förstår att precis alla hybridbilar oavsett märke fungerar på samma vis?
- Inte alls bara toyota!
Plan B betyder att man laddar el från eluttag då det är görligt och man kör från 80 km (Volvo) upp till 130 km (nya VW Passat) på enbart el och därefter är precis alla, inte bara toyota, ”självladdande” dvs man använder den rörelseenergi som annars blivit värme (termodynamikens lagar).
Har en gubbe vid vårt sommarställe som köpte en helt ny toyota prius laddhybrid, den nyaste konstiga modellen som ser ut som en ”slända”, och han säger att han kommer mellan 3 till 4 mil på en full laddning och därefter drar den knappt / ca 0,5 liter per mil vilket han tycker är grymt bra…
Den har rullat knappt 1500 mil, han tror att den kommer att gå längre då den blir inkörd…
Han är en gammal frälst ”toyotagybe” varför jag inte vill argumentera med honom.
Avslutningsvis hur kommer det sig att om en bilmotor bara används till 50% då inte förbrukar ca 50% av dess normala förbrukning dvs då motorn används fullt ut?
Min XC60 drar knappt 0,70 liter per mil då batteriet är tomt efter drygt 60 km som sämst på kallaste vintern och som allra bäst hela 90 km häromdagen men i snitt drygt 80 km.
Min snittförbrukning under mina 1800 körda mil ligger ganska precis på 0,3 liter per mil sedan i nov / dec -23 då jag köpte den ny.
Swensson, den nyaste Priusen importeras inte Sverige. Så den lär han inte ha köpt.
Men vad jag kan minnas har den 9 mils räckvidd på ström
MrSnoid skrev : "Toyota’s laddhybrider fungerar mer som elbil då dom har rejält tilltagna elmotorer som ger prestanda som en elbil utan att bensinmotorn startar."
Jag kollade test från 2022 av Lexus och Volvo XC60 och där var båda utrustade med "rejäla elmotorer och batterier" och var därmed ganska likvärdiga men dock lite till Volvos fördel. Högra systemeffekt hos Volvo men lite lägre förbrukning hos Lexus. Lexusen billigare i inköp och därmed lägre pris per mil. Bullermässigt var Volvon tystare. Så samman fattningsvis så var inte Lexus överlägsen Volvo, enligt mig.
Nu var det enkom drivlinan jag skrev om.
Olika filosofi där Volvo har en rejält stark turbobensinare med högt vridmoment.
Toyota en atkinson bensinare som av naturen har klent vridmoment men tar lite bensin och fixar vridmomentet med kraftfull elmotor i växellådan. Den förbrukar ca 0,55 l/mil då det är slut på ström och den går i vanligt hybridläge.
Jag kollade just gubbens toyota prius PHV, på ”Ratsit” fås reg.nr och bilinnehav, som han köpte ny 2020 och enligt Transportstyrelsen går den futtiga 4,5 mil enligt WLTP dvs ännu kortare i verkligheten så 2 till 3,5 mil är kanske rimligt beroende på årstid.
Så 9 mil på el visade sig vara toyotakramarnas våta dröm.
Korrekt sträcka är alltså 4,5 mil under ideala sommarförhållanden.
På senaste besiktningen har toyotan av årsmodell 2020 gått 968 mil men den borde ändå vara inkörd.
Kommentarer
Verkar vara ett väldigt välskött företag.
Det här kan inte komma som en överraskning. Toyota har världens bästa hybridsystem kombinerat med världens bästa sälj- och serviceorganisation.
Kort och gott blä!
Toyota RAV4 Laddhybrid är den enda Toyotan som jag skulle tänka mig att köpa. Den är snygg , jag kallar det tvåfärgad, som t.ex. sonens gröna och svarta av sista årsmodellen. Jag avskyr gröna bilar sedan min gröna Opel Rekord Berlina, ska ni veta. Och som laddhybrid, en kompromiss för att komma ur fossilträsket och (Volvoträsket haha). Ännu bättre hade varit en ren elbil, men där ligger ju Toyota långt efter, för den elbil de har attraherar mig inte alls. Får väl vänta på Volvos elbilsersättare till XC60.
Att köpa en toyota röv4 är verkligen som att betala för att skita ned sig i ett gyttjebad. Vad jag nu menar med det? Nä Christer, hoppas att jag slipper se en till på våra vägar.
Toyota, bilmärket man älskar eller hatar...
Ja tänk en bil utan Kinesiska intressen eller ägande. Det vore väl ändå fint.
Och till råga på allt marknadens bästa laddhybriddrivlina.
Det du vore nått 😉
Mr:
Nä, det vore verkligen inget att ha då det finns så många andra parametrar, mått och steg att ta innan köpet görs tex säkerhet, design, sitt och ljudkomfort, psykisk trivsel med bilmärket etc och då faller tråktoyota långt långt bort.
Titta tex hur sur röv4:an ser ut i fronten, plastig inredning, karossdesignen i profil liknar verkligen en riktigt gammal jordbrukstraktor a la den som finns på den gård vid vårt sommarställe.
https://www.blinto.se/auction/Volvo-BM-650-Turbo/
Nä, jag / vi köpte en toyota avensis 2011 och efter den historian blir det aldrig en till toyotabuske!
Tex Volvo och BMW gör sympatiska SUV:ar och bland dem föredrar jag Volvo XC60 som jag ägt två stycken av med mycket goda erfarenheter särskilt den nuvarande laddhybriden som går drygt 60 km som allra kortast på vintern och över 80 km på sommaren i verkligheten, där jag som bäst häromdagen faktiskt kom 89 km på en laddning men vid det tillfället var det mycket körning ”hit o dit” i Stockholms innerstad.
Köp Lexus variant istället, känns betydligt bättre och inte mycket dyrare längre.
Håller med dig Swensson
Farsan hade en 1976 års 244GLE automat, en helt eländig bil och törstig på bensin.
Så jag kommer aldrig göra om det misstaget att köpa en Volvo.
Mr:
Rätt tänkt ; o)!
Oj nu blev jag nyfiken MrSnoid. Du skrev marknadens bästa laddhybriddrivlina. Du brukar ju tjata om att deras "självladdande" drivlina till deras låtsaselbilar är så bra. Är deras laddhybridlina också så bra att den är en gåva till mänskligheten. Källor på det och varför den är bättre än alla andra, tack.
Christer, deras laddhybrid är egentligen samma som de självladdande. Men det sitter större batter, laddare och en starkare motor i ECVT lådan samt en på bakaxeln.
134kW + 40Kw så du har 237hk på eldriften vilket gör att den fungerar som en elbil med bra kraft utan att bensinmotorn startas.
Inte som många andra med en ganska klen elmotor och en bensinmotor på ett par hundra hästkrafter eller mer för att få fart på åbäket.
Så ja jag vill påstå att den är riktigt bra.
Så våga dig till en handlare nära dig och testa, helst Lexus NX 450h, men funkar så klart med RAV4 PHEV, samma drivlinan i dom.
Christer:
Självladdande? Det är ju heeelt otroligt att toyota har lyckats få fram en självladdande bil. Det visste jag faktiskt inte förrän nu. Den toyotan vill jag köpa! Att slippa tanka varesig el eller bensin låter nästan för bra för att vara sant.
Självladdande, glöm aldrig det!
Vad heter den modellen? Hur stor är den jämfört med min XC60? Finns den att provköra nu i helgen?
Mr:
Vad då Självladdande och nästan som toyotas laddhybrider?
Varför ska man ha en sketen laddhybrid röv4 när det finns Självladdande toyotor som man slipper tanka varken el och bensin?
Den toyotan är definitivt ingen toyotabuske som de andra är.
Exakt, visste du inte att det fanns sådana.
Så kan det gå när man hävdar att Toyota är buskar och inte ägnar dom nått intresse 🤣😂
Hoppas du skämtar swenssons och är ironisk för det finns inga självladdande bilar som vissa Toyota fanboys påstår som går några längre sträckor. Det är bara ett uttryck som man hittat på.
Självklart finns det inga självladdande bilar, det är bara dumheter från Toyotas reklamavdelning. De laddas av energin bilen tar tillbax efter bensinmotorn gjort sitt upp i fart eller uppför backen som sen blev nerför etc.....
Så nej, inte självladdande, bensinladdande.
Finns inga självladdande bilar, antingen laddas de med regenering upparbetad av el, bensin eller diesel.
Ja det låter ju intressant att prova båda när köpsuget sätter in. Vet du hur långt man kommer innan bensinmotorn startar enligt wltp?
RAV4 har 7,5 mil WLTP. 18kWh batteri
Lexusen går lite kortare men är överlägsen i komfort och har kraftigare PTC element så den fixar kupévärmaren även vid sträng kyla endast körandes på el. RAV4 behöver dra igång bensinmotorn när det blir rejält kallt
Ca 590kkr får man en lätt begagnad mycket välutrustad Lexus ES 450h för. Klart intressant alternativt som skall utvärderas när jag skall byta nästa gång
Jag är också intresserad av Lexusen faktiskt, alldeles för liten prisskillnad numera mot tråk-Toyota, det är otrolig skillnad på inredningen.
Lexus LBX mot Toyota Yaris Cross är en no-brainer skiljer 50000:- och Lexusen är lyxig medan Toyotan är lika plastig som vanligt, Lexusen har dessutom fått 16hk mer i samma motor. Av dessa 50000:- får man kanske även tillbaka merparten när det är dags att byta.
Lexus NX = RAV4
Lexus LBX = Yaris Cross
Lexus ES = Camry
Lexus UX = C-HR
Generellt tror jag Lexus har sämre andrahandsvärde under första året för att därefter ha bättre. Optimalt att köpa en upp till ett år gammal Lexus istället för en Toyota.
Inte bara inredning och komfort utan även drivlinans uppträdande. Annan ”mappning” på Lexusen.
Utan att vara insatt i Toyota/Lexus så instämmer jag i att Lexus är självklara valet. Betydligt snyggare än Toyota.
Ja alla utom CHR - UX.
Toyotan ny och fräsch UX börjar bli utdaterad. Men kommer väl snart en ny med samma energieffektiva drivlina som CHR/Prius och även laddhybrid.
Tycker olika, nya C-HR är hemsk såväl inne som ute, en kompis som kör C-HR och haft två skulle byta nu och avstår.
Det kommer en ny UX inom kort troligen, den nuvarande kan jag hålla med om ser tråkig ut.
Jag skall testa laddhybriden, men vill ha en Lexus om det inte blir en elbil.
Framtiden får utvisa.
Röv4! Är du 3 år eller jobbar du golvet?
Corgie:
Eller både och? Bör tilläggas att det är inte jag som skapat begreppet Röv4 utan det omnämndes i en annan biltidskrift häromåret.
Christer:
Givet att toyota för somliga är en ”gudagåva” till mänskligheten kändes det ”rätt” att spinna vidare på toyotafolkets trams om ”Självladdande” bilar.
Något som Konsumentverket för övrigt förbjöd toyota att använda i sin reklam våren -20.
"Det är vilseledande att ge intryck av att strömmen till hybridbatteriet är kostnadsfri eftersom den ström som produceras av bilen har förbrukning av bensin som nödvändig förutsättning", stod det i beslutet.
Därefter har dock toyota sin vana trogen fortsatt att skruva och trixa i sin marknadsföring.
Summan är att toyotas hybrider liknar vanliga / precis alla andras hybrider med den skillnaden att de olika märkena har olika storlek på batterierna där nya VW Passat är bäst med 13 mil på enbart el följt av Mercedes, Volvo mfl i fallande skala.
Swensson, nu blandar du bort dig.
Det som Toyota kallar självladdande är deras HEV bilar. Alltså hybrider utan ladduttag och med ett litet batteri som primärt laddas upp av bilens rörelseenergi när du bromsar eller när bilen rullar i lite nerförsbackar.
Sedan så skriver du om PHEV , dvs laddhybrider med tiofaldigt större batteri och möjlighet att ladda via en sladd. Det som Volvo kallar elbil med plan B😜
Toyota’s laddhybrider fungerar mer som elbil då dom har rejält tilltagna elmotorer som ger prestanda som en elbil utan att bensinmotorn startar.
Men visst funktionen är den samma på både hybrid och laddhybrid, men lösningen är smartare.
Skulle väl fattas annat då dom utvecklat och förfinat hybriddriften i 25 års tid.
Ok men då kanske det kan vara dax att släppa det nu på ett vuxet form 😉
Corgie:
Kanhända har du rätt men det aktiverade åtminstone dig att klicka på ViB och generera intäkter åt dem?
Mr:
Toyota blev ju till och med fällda då de istället påstod att deras bilar körs på 50% el på långkörning mellan ystad till Haparanda vilket allt annat lika skulle betyda att verklig bensinförbrukning skulle vara just 50% lägre jämfört med deras motsvarande icke hybrider.
Stämde det överens med verkligheten?
Icke den gubben heller!
Laddas bilens batteri upp av bensinmotorns igångkörning dvs återvunnen rörelseenergi är den icke ”självladdande” hur du än försöker vrida till det.
En lögn blir icke mer sann ju oftare den upprepas, precis som Konsumentverket och ARN mycket riktigt påpekar.
Ps det gläder mig förresten att du börjar använda tydliga styckesindelningar som gör annars så långa textmassor grötigt otydliga ds
- Bra jobbat!
Känner så klart till Toyota’s marknadsföring och att de blivit dömda.
Men faktiskt så kör hybriderna betydande tidsperioder på ström och skulle gissa på att det utgör ca 50%
Har självklart provkört Lexus ES i ca 50 mil så det är den jag baserar mina iakttagelser på.
Men det är naturligtvis inte det samma som att förbrukningen halveras då den kör på el då det krävs lite energi för framdrivningen.
Men ge dig ut och prova så får du se själv hur dom fungerar.
Och det är inte jag som försöker vrida på det.
Volvo har elbilar med plan B, bevisligen är det inte en elbil, snarare en bensinbil med elektrisk hjälpmotor.
Toyota har sina självladdande hybrider.
Vi förstår nog båda att det är i marknadsföringssyftet.
Och oavsett om man tycker om tex Toyota eller inte kommer man inte ifrån att det är ett mycket välskött företag och koncernägarna är nog väldigt nöjda med försäljningssiffrorna. Det och vinsten är det som ändå räknas i slutändan när man driver företag och tydligen har Toyota lyckats med sin strategi även om flera av oss inte undrade om de gjorde misstaget att inte hoppa på elbilsracet fullt ut.
Mr:
Hur kommer det sig att inte du förstår att precis alla hybridbilar oavsett märke fungerar på samma vis?
- Inte alls bara toyota!
Plan B betyder att man laddar el från eluttag då det är görligt och man kör från 80 km (Volvo) upp till 130 km (nya VW Passat) på enbart el och därefter är precis alla, inte bara toyota, ”självladdande” dvs man använder den rörelseenergi som annars blivit värme (termodynamikens lagar).
Har en gubbe vid vårt sommarställe som köpte en helt ny toyota prius laddhybrid, den nyaste konstiga modellen som ser ut som en ”slända”, och han säger att han kommer mellan 3 till 4 mil på en full laddning och därefter drar den knappt / ca 0,5 liter per mil vilket han tycker är grymt bra…
Den har rullat knappt 1500 mil, han tror att den kommer att gå längre då den blir inkörd…
Han är en gammal frälst ”toyotagybe” varför jag inte vill argumentera med honom.
Avslutningsvis hur kommer det sig att om en bilmotor bara används till 50% då inte förbrukar ca 50% av dess normala förbrukning dvs då motorn används fullt ut?
Min XC60 drar knappt 0,70 liter per mil då batteriet är tomt efter drygt 60 km som sämst på kallaste vintern och som allra bäst hela 90 km häromdagen men i snitt drygt 80 km.
Min snittförbrukning under mina 1800 körda mil ligger ganska precis på 0,3 liter per mil sedan i nov / dec -23 då jag köpte den ny.
MrSnoid skrev : "Toyota’s laddhybrider fungerar mer som elbil då dom har rejält tilltagna elmotorer som ger prestanda som en elbil utan att bensinmotorn startar."
Jag kollade test från 2022 av Lexus och Volvo XC60 och där var båda utrustade med "rejäla elmotorer och batterier" och var därmed ganska likvärdiga men dock lite till Volvos fördel. Högre systemeffekt hos Volvo men lite lägre förbrukning hos Lexus. Lexusen billigare i inköp och därmed lägre pris per mil. Bullermässigt var Volvon tystare. Så sammanfattningsvis så var inte Lexus överlägsen Volvo, enligt mig.
Swensson, den nyaste Priusen importeras inte Sverige. Så den lär han inte ha köpt.
Men vad jag kan minnas har den 9 mils räckvidd på ström
Nu var det enkom drivlinan jag skrev om.
Olika filosofi där Volvo har en rejält stark turbobensinare med högt vridmoment.
Toyota en atkinson bensinare som av naturen har klent vridmoment men tar lite bensin och fixar vridmomentet med kraftfull elmotor i växellådan. Den förbrukar ca 0,55 l/mil då det är slut på ström och den går i vanligt hybridläge.
"Swensson, den nyaste Priusen importeras inte Sverige. Så den lär han inte ha köpt.
Men vad jag kan minnas har den 9 mils räckvidd på ström."
Förmodligen menade Swensson den senaste sålda i Sverige, och den Prius ser faktiskt ut som en "slända."
Hybrid och laddhybrid, svårt att hålla isär, även på detta forum...
Läst mig till att Lexus börjat närma sig andra tillverkare, de levererar bilar idag med typfel.
En Lexus köper man ju för att slippa "Tysk kvalité" , men det är tydligen inte självklart längre.
Mr:
Jag kollade just gubbens toyota prius PHV, på ”Ratsit” fås reg.nr och bilinnehav, som han köpte ny 2020 och enligt Transportstyrelsen går den futtiga 4,5 mil enligt WLTP dvs ännu kortare i verkligheten så 2 till 3,5 mil är kanske rimligt beroende på årstid.
Så 9 mil på el visade sig vara toyotakramarnas våta dröm.
Korrekt sträcka är alltså 4,5 mil under ideala sommarförhållanden.
På senaste besiktningen har toyotan av årsmodell 2020 gått 968 mil men den borde ändå vara inkörd.
Swensson, vi skriver om olika modeller. Jag skriver om den nyaste modellen, då det var det du skrev.
Men det var drygt 7 mil den har i räckvidd på el så jag korrigerar mig.
Denna modellen, det är den nya Prius
https://teknikensvarld.expressen.se/test-provkorningar/prov/provkorning-av-toyota-prius-plug-in-hybrid-2024/
Din granne har förra modellen, vilken helt riktigt har betydligt kortare räckvidd på el och även högre förbrukning då det är tomt på ström.
Ny Passat och Tiguan går 13 mil på el så det börjar bli vettigt, i Kina är det vardagsmat då deras laddhybrider ofta går 15-20 mil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.