Vi Bilägares forum

Nytt slag mot Tesla i fackbråket

Nytt slag mot Tesla i fackbråket

Sveriges största fackförbund ger sig in i konflikten.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-05-03 13:55

Kommentarer

Jag har inte sett att någon majoritet av de anställda är för ett kollektivavtal. Har jag fel? Borde det inte vara grunden för, i ett demokratiskt samhälle, dessa aktioner som pågår?

Uppdaterat: 2024-05-03 20:37
RV

Å vad tramsigt Unionen. Ska facket underminera även Dekras affärer?

Uppdaterat: 2024-05-03 20:58

Tesla vill införa amerikans arbetsmarknads-politik i Sverige. Betyder att du får ett sms på väg till jobbet att du är avskedad. Inga förklaringar eller ersättningar behövs. Ungefär så.

Uppdaterat: 2024-05-03 21:18
50-talisten
50-talisten skrev:

Tesla vill införa amerikans arbetsmarknads-politik i Sverige. Betyder att du får ett sms på väg till jobbet att du är avskedad. Inga förklaringar eller ersättningar behövs. Ungefär så.

Varför skulle dom vilja det och hur skulle dom kunna påverka den svenska arbetslagstiftningen?
Det får du gärna fördjupa.

Uppdaterat: 2024-05-03 21:37

Vill och kan måste du skilja på…

Uppdaterat: 2024-05-03 22:07

Tjänstemännen ger sig in i konflikten alltså. Vad är det för utrustning Dekra besiktigar på verkstäderna?
Är det lyftarna får väl mekarna rulla in under bilarna som Roy o Roger gör på "Macken". :)

Uppdaterat: 2024-05-04 01:53
Villevalle
Reima skrev:

Jag har inte sett att någon majoritet av de anställda är för ett kollektivavtal. Har jag fel? Borde det inte vara grunden för, i ett demokratiskt samhälle, dessa aktioner som pågår?

Tror att det är det så att de som vill ha kollektivavtal redan fått sparken.

Uppdaterat: 2024-05-04 07:48
benjam skrev:

Reima skrev:
Jag har inte sett att någon majoritet av de anställda är för ett kollektivavtal. Har jag fel? Borde det inte vara grunden för, i ett demokratiskt samhälle, dessa aktioner som pågår?

Tror att det är det så att de som vill ha kollektivavtal redan fått sparken.

Sparken? Med andra ord en anledning till kollektivavtal.

Uppdaterat: 2024-05-04 10:45
Axa skrev:

benjam skrev:
Reima skrev:
Jag har inte sett att någon majoritet av de anställda är för ett kollektivavtal. Har jag fel? Borde det inte vara grunden för, i ett demokratiskt samhälle, dessa aktioner som pågår?
Tror att det är det så att de som vill ha kollektivavtal redan fått sparken.

Sparken? Med andra ord en anledning till kollektivavtal.

Dom lär inte ha fått sparken. Då bryter dom mot grundlagen där strejkrätten är en del av den.
Så det där är åter bara en skröna. Har egentligen inte ett skit med kollektivavtal att göra.

Uppdaterat: 2024-05-04 11:22

Kommer bara att resultera i förluster för Dekra, precis som IF Metalls lett till förluster för de verkstäder som de tvingat till åtgärder. Heja Tesla!

Uppdaterat: 2024-05-05 09:43
Sorsorino

Reima;
Det kan hänga ihop med det sekrtessavtal som alla Teslaanställda måste skriva på. Tesla själva anser ju att även anhöriga till anställda skall hålla tyst...

Uppdaterat: 2024-05-05 10:01
Reima skrev:

Jag har inte sett att någon majoritet av de anställda är för ett kollektivavtal. Har jag fel? Borde det inte vara grunden för, i ett demokratiskt samhälle, dessa aktioner som pågår?

Tesla har anställda inom flera jobbkategorier. IF Metall ansluter serviceteknikerna. Är man t.ex. säljare, controller, kommunikatör, administratör och liknande så är man inte ansluten till IF Metall och heller inte kan få IF Metalls kollektivavtal.
Så nej, det är faktiskt oviktigt vad ”alla anställda” tycker.
Det som är viktigt är serviceteknikerna. Det är de som IF Metall organiserar, inte några andra Tesla-anställda. Och det IF Metall kämpar för är kollektivavtal hos serviceteknikerna.
Om administratörer, controllers, säljare vill ha kollektivavtal får de gå till sina respektive fackförbund.
IF Metall har startat strejken därför att IF Metalls medlemmar på Tesla vill ha kollektivavtal. När Tesla sa nej så vände sig de lokala fackklubbarna till IF Metall centralt och bad om hjälp.
Så initiativet har från början kommit från de fackanslutna serviceteknikerna.

Uppdaterat: 2024-05-05 12:29

Det är ingen hemlighet vad Dekra besiktigar för verkstadsutrustning.
Dekra är ackrediterade för att besiktiga följande verkstadsutrustning, en del av denna utrustning är inte tillämplig för Tesla verkstäder men många är:

Momentnycklar och verktyg.
Ljusinställningsplatser, Ljusinställningsaggregat, AC - Vågar, AC - Referensmanometer, Dieselopacitetsmätare, Avgasmätare, Bromsprovare med tillhörande Tryckprovare, Läcksökare för metangas samt Retardationsmätare.
Mikrometrar
Skjutmått
Indikatorklockor
Däcktrycksmätare
Hjulmätningsutrustning
Lyftar för hjulm.utr.
Oljepåfyllare
Multimetrar
Hjulbalanseringsmaskiner.

Uppdaterat: 2024-05-05 12:37

Raphael skrev : "IF Metall har startat strejken därför att IF Metalls medlemmar på Tesla vill ha kollektivavtal. När Tesla sa nej så vände sig de lokala fackklubbarna till IF Metall centralt och bad om hjälp.
Så initiativet har från början kommit från de fackanslutna serviceteknikerna."

Det där du skrev är svårt för "fackhatare" att förstå. De gullar med Tesla och vill ha samma fackliga ordning som i USA, alltså att facket skall man skita i, för de krånglar bara till det när företaget vill tjäna pengar snabbt.

Uppdaterat: 2024-05-05 12:37

Kort o gott skulle serviceteknikerna inte haft Lo/Metall som avtalsområde utan tjänstemannafack. Fel att bunta ihop med traditionella bilverkstäder i och med att de är en form av tekniker/ingenjörer.

Uppdaterat: 2024-05-05 13:08
Christer skrev:

Raphael skrev : "IF Metall har startat strejken därför att IF Metalls medlemmar på Tesla vill ha kollektivavtal. När Tesla sa nej så vände sig de lokala fackklubbarna till IF Metall centralt och bad om hjälp.
Så initiativet har från början kommit från de fackanslutna serviceteknikerna."
Det där du skrev är svårt för "fackhatare" att förstå. De gullar med Tesla och vill ha samma fackliga ordning som i USA, alltså att facket skall man skita i, för de krånglar bara till det när företaget vill tjäna pengar snabbt.

Nu är jag inte fackhatare, men kommenterar ändå.
Av alla siffror jag sett rapporteras i detta så är de fackanslutna teknikerna i minoritet på arbetsplatserna. Jag tycker att det är förryckt att en minoritet på en arbetsplats ska skada resten av verksamheten som det görs här.
Det finns lagar att följa i Sverige om hur man bedriver företag. Så länge man följer dem ser jag ingen rimlighet i att någon ska ha rätt att sabotera verksamheten.

Jag vet att facket haft stort inflytande över svensk lagstiftningen, men det bör vara lagar som styr landet och inte föreningar som LO eller Hells Angels. Det räcker med inflytandet LOs politiska gren haft i åtskilliga decennier.

Uppdaterat: 2024-05-06 10:49

Det spelar väl ingen roll om de är i minoritet som du påstår L.Mäkinen, för de anställda som är fackanslutna vill väl ha trygga anställningsvillkor som ett kollektivavtal innebär och de som inte är fackanslutna får väl det bättre också, som vanligt, fast de mot bättre vetande inte är med i facket.. Alltså det motsatta som andra USA ägda företag ibland ägnar sig åt. Alltså att sparka anställda utan anledning och motivering, typ det Tesla ägnar sig åt just nu i andra länder. Du kanske inte är fackhatare L.Mäkinen, men Tesla är det helt klart, med Elon Musks goda minne.

Uppdaterat: 2024-05-06 13:10

Christer. Du missar att trygga anställningsvillkor i Sverige är lagstadgade.
Däremot kan facket via kollektivavtal ge lite smör på fläsket.
Rekommenderar att du först kollat lite vad arbetslagstiftningen innebär innan du så tvärsäkert hävdar att facket/kollektivavtal är en grundförutsättning för detta.
Du kan inte på något vis jämföra med den amerikanska arbetsmarknade där ser är helt ok att säga upp folk så som det nu skett där.
Men hela arbetslagstiftningen i Sverige måste även Elon rätta sig efter. Där kan du t.ex börja med att läsa vad LAS kräver av en svensk arbetsgivare, vilket Tesla Sverige är.

Uppdaterat: 2024-05-06 13:17
Raphael skrev:

Det är ingen hemlighet vad Dekra besiktigar för verkstadsutrustning.
Dekra är ackrediterade för att besiktiga följande verkstadsutrustning, en del av denna utrustning är inte tillämplig för Tesla verkstäder men många är:
Momentnycklar och verktyg.
Ljusinställningsplatser, Ljusinställningsaggregat, AC - Vågar, AC - Referensmanometer, Dieselopacitetsmätare, Avgasmätare, Bromsprovare med tillhörande Tryckprovare, Läcksökare för metangas samt Retardationsmätare.
Mikrometrar
Skjutmått
Indikatorklockor
Däcktrycksmätare
Hjulmätningsutrustning
Lyftar för hjulm.utr.
Oljepåfyllare
Multimetrar
Hjulbalanseringsmaskiner.

Jag tycker att det är bra att facket riktar in sig på åtgärder som slår mot TM Sweden AB istället mot privatpersoner som den tidigare blockaden, men blir det inte bara ett till slag i luften från facket? Dekra har ju inget monopol på detta. Det finns väl inget som hindrar att t.ex. Kiwa gör besiktningarna istället?

Uppdaterat: 2024-05-06 13:37
Mr Snoid skrev:

Christer. Du missar att trygga anställningsvillkor i Sverige är lagstadgade.
Däremot kan facket via kollektivavtal ge lite smör på fläsket.
Rekommenderar att du först kollat lite vad arbetslagstiftningen innebär innan du så tvärsäkert hävdar att facket/kollektivavtal är en grundförutsättning för detta.
Du kan inte på något vis jämföra med den amerikanska arbetsmarknade där ser är helt ok att säga upp folk så som det nu skett där.
Men hela arbetslagstiftningen i Sverige måste även Elon rätta sig efter. Där kan du t.ex börja med att läsa vad LAS kräver av en svensk arbetsgivare, vilket Tesla Sverige är.

Om nu det lagstadgade är så bra som du framhåller hela tiden, då borde du fundera på varför facket vill ha kollektivavtal. Jo det är för att kollektivavtalet ger mera för den anställde. Kollektiv avtal är så obra för Tesla så de flyger in 24 personer till Sverige vid 41tillfällen, från Danmark, Finland, Storbritannien och Spanien. Snacka om att skita i ett visst lands arbetsregler och köra sitt överlägsna race. Källa text tv 6/5-2024. Inte fan vill Tesla rätta sig efter LAS och våra arbetsmarknadsregler märker du väl.

Uppdaterat: 2024-05-06 16:17
Mr Snoid skrev:

50-talisten skrev:
Tesla vill införa amerikans arbetsmarknads-politik i Sverige. Betyder att du får ett sms på väg till jobbet att du är avskedad. Inga förklaringar eller ersättningar behövs. Ungefär så.

Varför skulle dom vilja det och hur skulle dom kunna påverka den svenska arbetslagstiftningen?
Det får du gärna fördjupa.

Om man kan bryta fackens makt kan man också runda lagar. Efter många år i industrin vet jag att ett kuschat fack kan gå runt lagar t.ex. som "först in sist ut". Man kunde söka en kontakt i bolaget men denne hade fått gå på dagen när tiderna var knappa. Och just i sådana tider behövs rejäla avtal.
Arbetsmiljö är ett annat område som gärna vattnas ur. Metervis med SFS-föreskrifter, ändå ramlar hissarna ner.

Uppdaterat: 2024-05-06 16:36
50-talisten
Christer skrev:

Mr Snoid skrev:
Christer. Du missar att trygga anställningsvillkor i Sverige är lagstadgade.
Däremot kan facket via kollektivavtal ge lite smör på fläsket.
Rekommenderar att du först kollat lite vad arbetslagstiftningen innebär innan du så tvärsäkert hävdar att facket/kollektivavtal är en grundförutsättning för detta.
Du kan inte på något vis jämföra med den amerikanska arbetsmarknade där ser är helt ok att säga upp folk så som det nu skett där.
Men hela arbetslagstiftningen i Sverige måste även Elon rätta sig efter. Där kan du t.ex börja med att läsa vad LAS kräver av en svensk arbetsgivare, vilket Tesla Sverige är.

Om nu det lagstadgade är så bra som du framhåller hela tiden, då borde du fundera på varför facket vill ha kollektivavtal. Jo det är för att kollektivavtalet ger mera för den anställde. Kollektiv avtal är så obra för Tesla så de flyger in 24 personer till Sverige vid 41tillfällen, från Danmark, Finland, Storbritannien och Spanien. Snacka om att skita i ett visst lands arbetsregler och köra sitt överlägsna race. Källa text tv 6/5-2024. Inte fan vill Tesla rätta sig efter LAS och våra arbetsmarknadsregler märker du väl.

Det gör dom väl. Men dom rättar sig inte efter fackets spelregler.
Det är skillnaden.
Inget brott mot våra arbetslagar att täcka upp med ”influgen” personal.
Däremot kutymen och spelreglerna fack-arbetsgivare.
Så du blandar och ger som det passar din agenda.
Så visa nu ett brott mot de svenska lagar som du hävdar Tesla Sverige begår.

Uppdaterat: 2024-05-06 17:51

Facket vill ha kollektivavtal för att förbli relevant på arbetsmarknaden. De är intresserade av att bestämma utan att behöva gå via demokratiska processer.

Uppdaterat: 2024-05-06 18:30

MrSnoid skrev: "Inget brott mot våra arbetslagar att täcka upp med ”influgen” personal.
Däremot kutymen och spelreglerna fack-arbetsgivare."

Men där har du kärnan i problemet. Precis så gjorde arbetsgivarna i Sverige under storstrejken 1905. De skeppade in strejkbrytare ifrån England och dessa "svartfötter" höll igång sågverk och annan industri. Är det så du vill ha det nu 119år senare? Jag tycker det är förjävligt och borde vara förbjudet i svensk lag.
Arbetsgivarna, som Tesla har tillräckligt mycket makt och pengar, så det är inte speciellt synd om Tesla.

Uppdaterat: 2024-05-06 19:20

Har aldrig sagt att det är synd om Tesla.
Och spelplanen var helt annorlunda 1905. Men du kan väl gå ändå längre tillbaka i tiden om du vill
Oavsett hävdar jag fortfarande, utan att ta parti för Tesla, att vi har rigorösa och bra arbetslagstiftning i Sverige.
Och tyvärr florerar en massa ”rykten” och felaktigheter rörande vad man ”går miste om” utan kollektivavtal.
Självklart vill facket tala för sin sak och påskina att det är nått revolutionerande som hjälper den anställde ur livegenskap och armod.

Uppdaterat: 2024-05-06 19:35

Snoid
Nog bryter Tesla och annan lag genom sina anställningsavtal.
https://da.se/2023/12/professor-sagar-teslas-avtal-om-livstids-tystnadsplikt/

Uppdaterat: 2024-05-06 21:09

Vilka arbetsrättsliga lagar bryter dom mot då?
Du kan väl inte bara länka till en artikel där en ”professor” uttalar sig.
Min fråga var vilka arbetsrättsliga lagar de bryter mot?
Så du får väl googla vidare och visa ett exempel som berör arbetslagstiftningen 😉

Uppdaterat: 2024-05-06 21:25

Och avtalen är prövade och giltiga Axa ? Finns en hel del som går att hitta på i anställningsavtal men inte håller vid en prövning. En arbetare är det svårt att ge karantän likt en VD.

Uppdaterat: 2024-05-06 21:26

Snoid
Nu var det inte ett svar på din fråga utan att det finns fler lagar än att arbetslagstiftning. Du vet, typ grundlagar.

Uppdaterat: 2024-05-06 21:56
Axa skrev:

Snoid
Nu var det inte ett svar på din fråga utan att det finns fler lagar än att arbetslagstiftning. Du vet, typ grundlagar.

Ja och där finns ju strejkrätten med, och det får dom göra.
Så vad i grundlagen är det i så fall som Tesla bryter mot?
Och för att vara ett klart brott så måste det så klart vara prövat i rättslig instans. Annars så är det ju inte det, du vet den där svart-vita juridiken😉

Uppdaterat: 2024-05-06 22:00

Snoid
Riktigt så funkar inte juridiken. Något kan fortfarande vara ett lagbrott även om det inte prövas i domstol.

Uppdaterat: 2024-05-06 22:12
Axa skrev:

Snoid
Riktigt så funkar inte juridiken. Något kan fortfarande vara ett lagbrott även om det inte prövas i domstol.

Ja men om så är fallet och påföljden beslutas i rätten.
Så vilken grundlag är du påstår att Tesla bevisligen har brutit mot?
Artikeln du länkade visar bara på vad en professor tycker.
”Man kan aldrig vara 100 procent säker när det gäller juridik, men med mycket hög sannolikhet kan man inte genom avtal utvidga de anställdas skyldigheter, utöver vad som gäller i lagen om företagshemligheter. ”

Den lagen är väl ändå inte en del av grundlagen.

Däremot skulle det kanske kunna vara Yttrandefrihetsgrundlagen.

Så det kan du goggla på om Tesla Sverige brutit mot 😂

Uppdaterat: 2024-05-06 22:31

Snoid
Ehm, kanske för att lagen om företagshemligheter är ett undantag till YGL. Precis som sekretesslagstiftningen. Så om det inte finns undantagen i förstnämnda lag så gäller YGL. Tesla har utformat sina anställningsavtal i strid med YGL när det försökt få till alla klausulerna kring företagshemligheter. Prova Googla själv.

Uppdaterat: 2024-05-06 22:55
Axa skrev:

Snoid
Ehm, kanske för att lagen om företagshemligheter är ett undantag till YGL. Precis som sekretesslagstiftningen. Så om det inte finns undantagen i förstnämnda lag så gäller YGL. Tesla har utformat sina anställningsavtal i strid med YGL när det försökt få till alla klausulerna kring företagshemligheter. Prova Googla själv.

På vilket sätt är det er brott om man i ett ömsesidigt avtal kommer överens om något?
Professorn är oavsett inte säker på sin sak men tror.
Som jag skrev så måste i så fall rätten avgörande det är ett brott, eller har du en annan uppfattning?
Och var ju jag som tipsade dig om YGL.
För det hade du inte kommit på ännu, inte ens professorn.
Är bara jag som hittar på saker om att det kanske skulle vara ett brott mot YGL mest för att få en diskussion.
Men du får gärna länka till ett anställningsavtal på Tesla, skulle vara kul att läsa om alla vedervärdigheter den anställde måste stå ut med 😉

Uppdaterat: 2024-05-06 23:35

MrSnoid skrev: "Och spelplanen var helt annorlunda 1905. Men du kan väl gå ändå längre tillbaka i tiden om du vill"

Jag vill bara visa att historiskt sätt verkar det inte skett någon förändring åtminstone vad gäller USA företag som Tesla. De vill helst ha oorganiserad arbetskraft och skäms inte för att använda svartfötter, ens i Europa allt för att slippa fackligt anslutna som är missnöjda med deras anställningsvillkor, som t.ex. tystnadsplikt t.o.m. för anhöriga. Håller med Snooker Pro för en gångs skull, att Tesla är ett skitföretag.

Uppdaterat: 2024-05-07 10:12

Ja sista meningen kan jag nog hålla med om, är väl framförallt toppen på bolaget som är problemet.
Produkten är innovativ och bra.
Men hur stort missnöjet är med anställningsavtalen låter jag vara osagt.
Skulle tro att de som varit med i aktieprogrammet en stund är ganska nöjda med sitt anställningsavtal.
Missnöjdheten verkar mest vara spekulationer framförda av representanter för facket.
Men nog om det, är man missnöjd med något i avtalet så behöver man väl inte skriva på, är som tidigare sagts brist på fordonstekniker.

Uppdaterat: 2024-05-07 10:42

Som jag sagt tidigare så känner jag folk som är anställda av Tesla, bland annat en av deras tekniker/ranger, och det jag hört är att det är kanon att jobba där. De tre jag pratat med är alla irriterade över detta stöket, och då är en av dem även Metallansluten. Det är tydligen en klick med fem tekniker i Umeå som startat det hela.
Jag anser som Mäkinen att det är otroligt konstigt hur en minoritetat kan skada såhär mycket.
Hade det varit så att merparten av de anställda ville ha kollektivavtal hade det varit en annan sak, men nu är det inte så, och vi har en frivillighet i Sverige till kollektivavtal.
Nånstans måste väl även Metall inse att detta kostar deras medlemmar så otroligt mycket mer än det smakar....
Men det har väl gått prestige i det.

Uppdaterat: 2024-05-07 10:57

Snoid
Du kan aldrig avtala bort något som regleras i lag.

Uppdaterat: 2024-05-07 11:30
Axa skrev:

Snoid
Du kan aldrig avtala bort något som regleras i lag.

Nej, men ännu finns inget prövat om ”tystnadsplikten” är ju enkom spekulationer.
Mest spekulationer från facket för att svartmåla Tesla och vis alla medel försöka påtvinga dom det frivilliga kollektivavtalet.
Och det är inte reglerat att man måste ha via nån lagstiftning utan bygger på ömsesidig önskan om att ingå detta.
Endast det agerande jag vänder mig mot. Att inte acceptera ett nej tack till ett erbjudande tycker jag inte är acceptabelt.

Uppdaterat: 2024-05-07 11:36

Tillbaka till grundproblemet. För mig är arbetslagstiftningen och LAS bara grunden till bra arbetsvillkor och inte mer. Skulle vara väldigt intressant att höra argumenten för VARFÖR inte Tesla kan skriva på ett kollektivavtal,som ger lite mera, när majoriteten av företagen i Sverige kan. Vad har Tesla att förlora? Förklara det för mig MrSnoid och Gaston. Kom nu inte dragandes med det där om frivilligheten, för det tror jag inte ett skit på är orsaken, utan snarare den totala kontrollen över sin arbetskraft.

Uppdaterat: 2024-05-07 15:35

Snoid
Fortfarande. Du kan inte avtal bort något som regleras i lag. Att ha ett anställningsavtal med i princip yppandeförbud för allt är inte lagenligt.
Nej, det är inte prövat men Tesla skulle åka dit på det så det skriker om det.

Det kan finnas anledningar till att anställda inte tar det till domstol. Tex rädsla för repressalier. Vilket inte skulle förvåna mig när det gäller Tesla.

Uppdaterat: 2024-05-07 15:47
Axa skrev:

Snoid
Fortfarande. Du kan inte avtal bort något som regleras i lag. Att ha ett anställningsavtal med i princip yppandeförbud för allt är inte lagenligt.
Nej, det är inte prövat men Tesla skulle åka dit på det så det skriker om det.
Det kan finnas anledningar till att anställda inte tar det till domstol. Tex rädsla för repressalier. Vilket inte skulle förvåna mig när det gäller Tesla.

Men kan inte du anmäla Tesla för grundlagsbrott ?
När du redan vet vad som står i kontrakten och utgången av målet så är det bara att skrida till verks.
Själv har jag inte en aning.

Uppdaterat: 2024-05-07 18:17
Christer skrev:

Tillbaka till grundproblemet. För mig är arbetslagstiftningen och LAS bara grunden till bra arbetsvillkor och inte mer. Skulle vara väldigt intressant att höra argumenten för VARFÖR inte Tesla kan skriva på ett kollektivavtal,som ger lite mera, när majoriteten av företagen i Sverige kan. Vad har Tesla att förlora? Förklara det för mig MrSnoid och Gaston. Kom nu inte dragandes med det där om frivilligheten, för det tror jag inte ett skit på är orsaken, utan snarare den totala kontrollen över sin arbetskraft.

Men vad är det då som ger så mycket bättre arbetsvillkor med kollektivavtal med IF Metall.
Har varit några punkter rörande arbetstidsförkortning som så klart kan vara trevligt.
Men vad mer?
Jag vet inte, men är väl det jag läst att Tesla inte vill acceptera.
Men du kanske har mycket mer insyn i dett?

Och för att färska upp minnet på dig. Hämtat från IF Metalls hemsida.

” Måste jag teckna kollektivavtal?
Kollektivavtalet är en frivillig överenskommelse mellan ditt företag och IF Metall. De flesta företag har kollektivavtal med en fackförening och har insett fördelarna med det.”

Uppdaterat: 2024-05-07 19:05
Mr Snoid skrev:

Christer skrev:
Tillbaka till grundproblemet. För mig är arbetslagstiftningen och LAS bara grunden till bra arbetsvillkor och inte mer. Skulle vara väldigt intressant att höra argumenten för VARFÖR inte Tesla kan skriva på ett kollektivavtal,som ger lite mera, när majoriteten av företagen i Sverige kan. Vad har Tesla att förlora? Förklara det för mig MrSnoid och Gaston. Kom nu inte dragandes med det där om frivilligheten, för det tror jag inte ett skit på är orsaken, utan snarare den totala kontrollen över sin arbetskraft.

Men vad är det då som ger så mycket bättre arbetsvillkor med kollektivavtal med IF Metall.
Har varit några punkter rörande arbetstidsförkortning som så klart kan vara trevligt.
Men vad mer?
Jag vet inte, men är väl det jag läst att Tesla inte vill acceptera.
Men du kanske har mycket mer insyn i dett?

Ja något med kollektivavtal måste det ju va eftersom "galoscherna" inte passar Tesla och inte är det av omsorg om de anställda de vägrar kollektivavtal. Det kan du vara säker på.

Uppdaterat: 2024-05-07 19:05
Christer skrev:

Mr Snoid skrev:
Christer skrev:
Tillbaka till grundproblemet. För mig är arbetslagstiftningen och LAS bara grunden till bra arbetsvillkor och inte mer. Skulle vara väldigt intressant att höra argumenten för VARFÖR inte Tesla kan skriva på ett kollektivavtal,som ger lite mera, när majoriteten av företagen i Sverige kan. Vad har Tesla att förlora? Förklara det för mig MrSnoid och Gaston. Kom nu inte dragandes med det där om frivilligheten, för det tror jag inte ett skit på är orsaken, utan snarare den totala kontrollen över sin arbetskraft.
Men vad är det då som ger så mycket bättre arbetsvillkor med kollektivavtal med IF Metall.
Har varit några punkter rörande arbetstidsförkortning som så klart kan vara trevligt.
Men vad mer?
Jag vet inte, men är väl det jag läst att Tesla inte vill acceptera.
Men du kanske har mycket mer insyn i dett?

Ja något med kollektivavtal måste det ju va eftersom "galoscherna" inte passar Tesla och inte är det av omsorg om de anställda de vägrar kollektivavtal. Det kan du vara säker på.

Varför skall jag vara säker på det?
I en bransch där man som arbetsgivare tävlar om att kunna rekrytera bra personal så är det nog faktiskt så att förmånerna till personalen är en av delarna i den totala ersättningen för att kunna locka kvalificerad personal till en anställning.

Kan relatera till konsultbranschen där jag jobbar. Företagen tävlar om att erbjuda förmåner, inom rimliga gränser. Aktieprogram, bonuslöner mm
Söker du jobb som nytexaminerad geotekniker så erbjuds du en årslön på närma 700.000kr om du är rätt person bland dom sökande.

Uppdaterat: 2024-05-07 19:13

Jobbar själv i mjukvarubranschen, det tycker jag är roligast.
Vad konsultar du inom?
Jag var konsult 5år, men föredrar att jobba operativt i företag.

Uppdaterat: 2024-05-07 20:39
Gillar kurvor och rondeller

Och varför väljer då flertalet av svenska företag kollektivavtal? Är dom inte intresserad av kvalificerad personal?
Så Teslas strategi är överlägsen svenska företags strategi för att få kvalificerad personal. Det där tror du inte på själv.
Det märks att du jobbat i konsultbranschen och inte jobbat på golvet i industrin, för du verkar inte helt förstå meningen med fackföreningar som vill ge trygghet vad gäller arbetslivet. För det är svårare att slåss enskilt för en arbetare än en konsult, för bättre förmåner och lön.

Uppdaterat: 2024-05-07 21:03
motorcykelentusiasten skrev:

Jobbar själv i mjukvarubranschen, det tycker jag är roligast.
Vad konsultar du inom?
Jag var konsult 5år, men föredrar att jobba operativt i företag.

Infrastruktur, jobbar som anbudsansvarig (tilbudsleder) för strategiska anbud inom marknadsområdet infrastruktur och mobilitet.
Dvs planarbete och projektering för gatu, väg och järnvägsprojekt.
Hållit på med det nu i tio års tid, före det i Sverige som vägprojektör, kontorschef, avdelningschef och regionchef.
Men tröttnade på det efter 26 år som ledare och även den svenska konsultmarknaden. Så nu har det varit operativt jobb i tio års tid och det lär fortsätta så till pensioneringen.
Så har därmed ganska bra koll på att jobba samman med facket och att anställa folk samt avtal.

Uppdaterat: 2024-05-07 21:43
Christer skrev:

Och varför väljer då flertalet av svenska företag kollektivavtal? Är dom inte intresserad av kvalificerad personal?
Så Teslas strategi är överlägsen svenska företags strategi för att få kvalificerad personal. Det där tror du inte på själv.
Det märks att du jobbat i konsultbranschen och inte jobbat på golvet i industrin, för du verkar inte helt förstå meningen med fackföreningar som vill ge trygghet vad gäller arbetslivet. För det är svårare att slåss enskilt för en arbetare än en konsult, för bättre förmåner och lön.

Varför skulle jag inte förstå meningen med facket? Har jobbat med facket, märk inte mot, i 27 år, så har ganska god erfarenhet av det.
Men nu är inte Tesla nån industri. Dom är ett högteknologiskt företag som bygger bilar som kräver specialkompetens för att servas. Servas av kvalificerade fordonstekniker som är anställda i Tesla Sverige AB som tydligen har tvivelaktiga anställningskontrakt.
Så är mer du Christer som är en gammal, var det sågverksarbetare? Som ser det utifrån ditt perspektiv.
Och i den branschen och övrig industri tror jag säkert kollektivavtal och facket har en given roll.
Det är enkom Tesla - Metall jag diskuterat. Inte Metall - SSAB.

Uppdaterat: 2024-05-07 21:51

Ja jag har helt klart ett underifrån perspektiv och förstår därmed inte Teslas fackliga hat. Vad gäller anställda på golvet inom industri eller service yrken så är aldrig ensam stark. Man blir starkare som kollektiv i en fackförening.

Uppdaterat: 2024-05-08 02:58