Vi Bilägares forum

Polestar 5 laddas till 80 procent på 10 minuter

Polestar 5 laddas till 80 procent på 10 minuter

Polestar har visat upp en ny teknik som snabbar på laddningen rejält jämfört med dagens modeller.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-30 09:43

Kommentarer

Hur sjutton ska man då hinna gå på muggen?

Uppdaterat: 2024-04-30 09:47
L. Mäkinen skrev:

Hur sjutton ska man då hinna gå på muggen?

Du får övergå till blöja eller bilpotta som alla dieselkramande hästsläpdragarna här i forumet som alltid kör minst 100 mil utan paus.

Uppdaterat: 2024-04-30 09:53

Saknas laddstationer för den farten. Och kommer ta lång tid bygga. Nu byggs det framförallt 150 kW, där ligger fokuset med några undantag. Det kanske kommer ta 10 år innan det är fullt utbyggt och heltäckande. Sen kan man börja byta ut dem med nya och snabbare, en station kan man räkna med håller i minst 10 år.
Så snabbare laddning kommer ta många år innan det är allmänt tillgängligt.
Det är mer ”show off” i specifikationer.

Uppdaterat: 2024-04-30 09:56

Det är ungefär med denna tekniken som batterifordon borde börjat släppas till allmänheten.
Skaplig laddtid även om den procentuellt är hopplöst långsammare än att tanka flytande.

Rimlig tid är att det inte ska vara lönt att lämna sitt fordon under tiden man tankar/laddar.

Uppdaterat: 2024-04-30 11:04
Raphael skrev:

Saknas laddstationer för den farten. Och kommer ta lång tid bygga. Nu byggs det framförallt 150 kW, där ligger fokuset med några undantag. Det kanske kommer ta 10 år innan det är fullt utbyggt och heltäckande. Sen kan man börja byta ut dem med nya och snabbare, en station kan man räkna med håller i minst 10 år.
Så snabbare laddning kommer ta många år innan det är allmänt tillgängligt.
Det är mer ”show off” i specifikationer.

Jag tycker nog det har byggts och byggs många 300kW dubbelladdare 2x150kW eller upp till 300kW om en laddar.
Är framförallt recharge som bygger 400V 150kW laddare.
Men skulle gissa på att Grosser har bra kontroll på detta.

Uppdaterat: 2024-04-30 11:19

Ionity är väl merparten 250kW+?

I Kina byggs numera 500kW

Geelys nya LFP-batteri som vi kanske får se i ngn Volvo laddar 550kW och dessutom nås denna hastighet när det är -10 grader, laddar snabbare när det är kallt.
Kanske är en variant av det som Polestar kommer ha…

https://carnewschina.com/2023/12/14/zeekr-launches-800v-golden-battery-can-charge-500-km-in-15-minutes-and-withstand-1000-c/

Uppdaterat: 2024-04-30 17:51

V8
Men det är väl teoretisk siffror? Brukar alltid se annorlunda ut i verkligheten. Tex problemet att nyttja 800v tekniken. Det finns ett otaligt antal laddtester som visar att de ”snabbaste” inte alltid är de snabbast laddande.

Uppdaterat: 2024-04-30 18:10

Vad jag vet sitter batteriet numera i en Zeekr produktionsbil i Kina så det är nog i högsta grad riktiga siffror.
Är nästan säker på att det är detta batteri Polestar testar.

https://youtu.be/2dW2tMlypB8?si=jj_qFMXhJgl0ntNp

https://www.batterydesign.net/zeekr-007-lfp/

Vi kan väl även gissa att Zeekr 007 och Polestar 5 delar en hel del i övrigt.

Uppdaterat: 2024-04-30 18:21
V8-Power skrev:

Ionity är väl merparten 250kW+?
I Kina byggs numera 500kW
Geelys nya LFP-batteri som vi kanske får se i ngn Volvo laddar 550kW och dessutom nås denna hastighet när det är -10 grader, laddar snabbare när det är kallt.
Kanske är en variant av det som Polestar kommer ha…
https://carnewschina.com/2023/12/14/zeekr-launches-800v-golden-battery-can-charge-500-km-in-15-minutes-and-withstand-1000-c/

IONITY är väl 350kW laddare.
Och de har även bra effektförsörning så att även om det är fullt så får i alla fall jag Max vad bilen skall klar, drygt 220kW.

Uppdaterat: 2024-04-30 18:20

Zeekr 007 kanske inte delar så mycket med Polestar 5 utan snarare Volvo.

Tveksam om denna artikel är bra men hävdar att Volvo utvecklat snabbladdningen, kanske men batteriet lär vara Geelys uppfinning.
https://elbilen.se/nyheter/zeekr-007-laddar-supersnabbt-med-teknik-utvecklad-av-volvo/

Uppdaterat: 2024-04-30 18:24

Nähä, Polestar använder israeliska Storedots batteri, hmmm noll samordning inom Geely.

Uppdaterat: 2024-05-01 17:00
Mr Snoid skrev:

Raphael skrev:
Saknas laddstationer för den farten. Och kommer ta lång tid bygga. Nu byggs det framförallt 150 kW, där ligger fokuset med några undantag. Det kanske kommer ta 10 år innan det är fullt utbyggt och heltäckande. Sen kan man börja byta ut dem med nya och snabbare, en station kan man räkna med håller i minst 10 år.
Så snabbare laddning kommer ta många år innan det är allmänt tillgängligt.
Det är mer ”show off” i specifikationer.

Jag tycker nog det har byggts och byggs många 300kW dubbelladdare 2x150kW eller upp till 300kW om en laddar.
Är framförallt recharge som bygger 400V 150kW laddare.
Men skulle gissa på att Grosser har bra kontroll på detta.

Ja, det är faktiskt mer >250 kW som byggs numera, men som du nämner ofta delas effekten om två eller flera laddar.
Recharge (och deras nyare Kempower-anläggningar öppnade 2023 och framåt) annonseras ofta som 150-200 kW, men kan i praktiken lämna högre effekt för 800V-bilar om inte stationen är fullbelagd. Det syns i laddarens skärm om anläggningen har stöd för 800V.

Uppdaterat: 2024-05-01 22:10
Power to the people

370 kW laddning är ju riktigt bra det med. Antagligen är laddströmmen begränsad till 500A som standarden för CCS2 tillåter, så då bör batterispänningen ligga mellan 700-800V .

Uppdaterat: 2024-05-01 22:16
Power to the people