Vi Bilägares forum

Biltillverkaren i konkurs: Inget skydd för bilägaren

Biltillverkaren i konkurs: Inget skydd för bilägaren

Att köpa bil från ett nytt märke innebär vissa risker. Skulle företaget gå i konkurs kan garantier förfalla och det bli svårt att få tag på reservdelar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-29 19:50

Kommentarer

Det är som konkurser i alla andra branscher. Håll koll på vem du gör affärer med. Det kan löna sig.

Uppdaterat: 2024-04-29 20:26

Lotus kan man väl inte kalla för nykomling?! Ok de har bytt ägare och haft en instabilitet sedan CC:s bortgång, men i Sverige har de varit länge. Om än valsats runt mellan olika importörer.

Uppdaterat: 2024-04-29 21:11

"Att köpa bil från ett nytt märke innebär vissa risker. Skulle företaget gå i konkurs kan garantier förfalla och det bli svårt att få tag på reservdelar."

Jag kan inte begripa hur folk kan vara så förbannat korkade att de köper en bil från de här maskros-märkena. Hur dum får man bli?

Uppdaterat: 2024-04-29 22:47
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Jag tror Polestar kommer gå i konkurs inom 5 år.
MG, BYD är säkrast - även om BYD gör enorma förluster har de stark uppbackning. Nio satsar hårt men frågan är hur uthålliga de är på Europa-marknaden. Xpeng är jag tveksam till för Europa.

De övriga tror jag inte alls på för Europa även fast de kommer finnas kvar i Kina.

Sen ska vi tänka på att även om Kina har typ 100 bilmärken så har de inte lika många biltillverkare. Flera biltillverkare gör mer än ett märke.
Geely med Volvo, Polestar, Zeekr, Lynk, Smart, Lotus, London EV, Radar, Farizon plus Geely.
BYD som ska lansera nytt budgetmärke.

MG görs av SAIC som tillhör de 4 största tillverkarna i Kina. Förutom MG gör de IM, Maxus, Rising Auto, Roewe, Baojun, Wuling, Hongyan, och Sunwin.

De flesta av dessa märken kommer inte till Europa.

Uppdaterat: 2024-04-30 10:11
Raphael skrev:

Jag tror Polestar kommer gå i konkurs inom 5 år.
MG, BYD är säkrast - även om BYD gör enorma förluster har de stark uppbackning. Nio satsar hårt men frågan är hur uthålliga de är på Europa-marknaden. Xpeng är jag tveksam till för Europa.
De övriga tror jag inte alls på för Europa även fast de kommer finnas kvar i Kina.
Sen ska vi tänka på att även om Kina har typ 100 bilmärken så har de inte lika många biltillverkare. Flera biltillverkare gör mer än ett märke.
Geely med Volvo, Polestar, Zeekr, Lynk, Smart, Lotus, London EV, Radar, Farizon plus Geely.
BYD som ska lansera nytt budgetmärke.
MG görs av SAIC som tillhör de 4 största tillverkarna i Kina. Förutom MG gör de IM, Maxus, Rising Auto, Roewe, Baojun, Wuling, Hongyan, och Sunwin.
De flesta av dessa märken kommer inte till Europa.

Det enda intressanta är den globala marknaden. Dvs antalet sålda ex globalt per år.
Försäljning i EU är av mindre intresse för strategiska beslut hos bilkoncerner.

Uppdaterat: 2024-05-01 13:43
Gillar kurvor och rondeller
SnookerPro skrev:

"Att köpa bil från ett nytt märke innebär vissa risker. Skulle företaget gå i konkurs kan garantier förfalla och det bli svårt att få tag på reservdelar."
Jag kan inte begripa hur folk kan vara så förbannat korkade att de köper en bil från de här maskros-märkena. Hur dum får man bli?

Ja, ofattbart korkade.

Uppdaterat: 2024-05-01 13:44
Gillar kurvor och rondeller

Ja det gäller att inte vara korkad. Känner en person som triumferande köpte en Rover oerhört billigt i samband med konkursen. Fick ställa av den efter några år då den inte klarade besiktningen och delar inte fanns. Tror det var en strålkastare.

Uppdaterat: 2024-05-05 21:29
50-talisten