Vi Bilägares forum

Mercedes G-klass blir en av världens törstigaste elbilar

Mercedes G-klass blir en av världens törstigaste elbilar

Mercedes eldrivna version av G-klassen heter inte EQG utan G580. Den väger över tre ton och lanseringsversionen kostar 2,3 miljoner.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-25 19:20

Kommentarer

Någon som kan läsa artikeln? Misstänker att den inte är publicerad än.

Uppdaterat: 2024-04-25 22:16

Lyxbil i terrängen? Lite poänglöst, nog kommer dessa vara mer för asfaltsbruk.
I terrängen så är nyttan av förarassistanssystem tveksamma. Hur fungerar filhållningen där det inte finns en väg?
Omkörningsvarningar - ja det är väl iofs bra om det kommer en elefant som vill köra om. Eller en kamel eller dromedar i full fart som inte respekterar hastighetsbegränsningen.

Uppdaterat: Igår 9:48
Raphael skrev:

Lyxbil i terrängen? Lite poänglöst, nog kommer dessa vara mer för asfaltsbruk.
I terrängen så är nyttan av förarassistanssystem tveksamma. Hur fungerar filhållningen där det inte finns en väg?
Omkörningsvarningar - ja det är väl iofs bra om det kommer en elefant som vill köra om. Eller en kamel eller dromedar i full fart som inte respekterar hastighetsbegränsningen.

Det är 2024 och du gör dig rolig över konceptet Range Rover. Lyx i terrängen har funkat sedan 1972.

Uppdaterat: Idag 10:38
Raphael skrev:

Hur fungerar filhållningen där det inte finns en väg?

Den behöver inte fungera då ...

Uppdaterat: Igår 13:03
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

G-Klass är ikonisk, och jag hade gärna köpt en med fossilmotor om jag hade haft råd med inköpet, bränslet, försäkringen och skatten. Nu får jag ännu mindre råd ... G-Klass har synts i otaliga filmer och tv-serier, till exempel i Bergdoktorn från 1990-talet. Även i den nya tv-serien Morden i Helsingör används den av en av de två kriminalinspektörerna. När det gäller den aktuella varianten ruskar jag på huvudet åt en vikt på över tre ton, men å andra sidan har G-Klass aldrig varit en lätt bil. G-Klass är den enda terränggående bilmodellen värd namnet. (Sedan får folk hylla Land Rover och annat skräp bäst de vill.)

Dock: Den här varianten är bara för mycket.

Uppdaterat: Igår 13:14
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Meningslöst att göra G-klass eldriven.

Uppdaterat: Igår 14:24
gmogmo skrev:

Det är 2024 och du gör dig rolig över konceptet Range Rover. Lyx i terrängen har funkat sedan 1972.

Det är onekligen imponerande att Range Rover hade avancerade assistanssystem redan 1972, och som dessutom funkade - även i terrängen.

Uppdaterat: Igår 15:07
Raphael skrev:

gmogmo skrev:
Det är 2024 och du gör dig rolig över konceptet Range Rover. Lyx i terrängen har funkat sedan 1972.

Det är onekligen imponerande att Range Rover hade avancerade assistanssystem redan 1972, och som dessutom funkade - även i terrängen.

Där det inte finns några filer ...

Uppdaterat: Igår 18:22
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Raphael skrev:

gmogmo skrev:
Det är 2024 och du gör dig rolig över konceptet Range Rover. Lyx i terrängen har funkat sedan 1972.

Det är onekligen imponerande att Range Rover hade avancerade assistanssystem redan 1972, och som dessutom funkade - även i terrängen.

Jag kommenterade första meningen, "Lyxbil i terrängen?"
Beklagar om det var otydligt. Jag ska klippa bort allt annat så att det blir lättare att förstå nästa gång.

Uppdaterat: Igår 19:26