Mercedes eldrivna version av G-klassen heter inte EQG utan G580. Den väger över tre ton och lanseringsversionen kostar 2,3 miljoner.
Mercedes G-klass blir en av världens törstigaste elbilar
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-25 19:20
Kommentarer
Någon som kan läsa artikeln? Misstänker att den inte är publicerad än.
Lyxbil i terrängen? Lite poänglöst, nog kommer dessa vara mer för asfaltsbruk.
I terrängen så är nyttan av förarassistanssystem tveksamma. Hur fungerar filhållningen där det inte finns en väg?
Omkörningsvarningar - ja det är väl iofs bra om det kommer en elefant som vill köra om. Eller en kamel eller dromedar i full fart som inte respekterar hastighetsbegränsningen.
Det är 2024 och du gör dig rolig över konceptet Range Rover. Lyx i terrängen har funkat sedan 1972.
Den behöver inte fungera då ...
G-Klass är ikonisk, och jag hade gärna köpt en med fossilmotor om jag hade haft råd med inköpet, bränslet, försäkringen och skatten. Nu får jag ännu mindre råd ... G-Klass har synts i otaliga filmer och tv-serier, till exempel i Bergdoktorn från 1990-talet. Även i den nya tv-serien Morden i Helsingör används den av en av de två kriminalinspektörerna. När det gäller den aktuella varianten ruskar jag på huvudet åt en vikt på över tre ton, men å andra sidan har G-Klass aldrig varit en lätt bil. G-Klass är den enda terränggående bilmodellen värd namnet. (Sedan får folk hylla Land Rover och annat skräp bäst de vill.)
Dock: Den här varianten är bara för mycket.
Meningslöst att göra G-klass eldriven.
Det är onekligen imponerande att Range Rover hade avancerade assistanssystem redan 1972, och som dessutom funkade - även i terrängen.
Där det inte finns några filer ...
Jag kommenterade första meningen, "Lyxbil i terrängen?"
Beklagar om det var otydligt. Jag ska klippa bort allt annat så att det blir lättare att förstå nästa gång.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.