Vi Bilägares forum

Provkörning: Lexus LBX (2024)

Provkörning: Lexus LBX (2024)

Med sin hittills minsta modell vill Lexus locka kunder i storstan på jakt efter en liten suv med lyxkänsla. Under skalet ruvar delar från Toyota Yaris Cross men jämfört med den har prisnivån skruvats upp rejält.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-17 15:10

Kommentarer

Tycker nog att en Yaris Hybrid som ligger på ca. 0,35 l/mil är en grov gissning. Det finns säkert en del som klarar av att köra så snålt, men i praktiken finns det de som ligger på minst 2 dl mera om man söker på Sprit Monitor. Och 0,55 klarar en del dieslar och bensinare också, av dom som kör optimalt försiktigt i 60-80 hastigheter på landsväg med lätt gasfot. Förbrukningen varierar mycket p.g.a. var dom kör t.ex. bara inne i städer och förorter och inte på 100-120 vägar. En väldig skillnad om vägen är torr eller våt av regn eller snö eller kraftig vind. Alltså oftast beror det på föraren och inte bilen om förbrukningen skall bli så låg som 0,35 l/mil i en hybrid.

Uppdaterat: 2024-04-22 21:11
Christer skrev:

Tycker nog att en Yaris Hybrid som ligger på ca. 0,35 l/mil är en grov gissning. Det finns säkert en del som klarar av att köra så snålt, men i praktiken finns det de som ligger på minst 2 dl mera om man söker på Sprit Monitor. Och 0,55 klarar en del dieslar och bensinare också, av dom som kör optimalt försiktigt i 60-80 hastigheter på landsväg med lätt gasfot. Förbrukningen varierar mycket p.g.a. var dom kör t.ex. bara inne i städer och förorter och inte på 100-120 vägar. En väldig skillnad om vägen är torr eller våt av regn eller snö eller kraftig vind. Alltså oftast beror det på föraren och inte bilen om förbrukningen skall bli så låg som 0,35 l/mil i en hybrid.

Du måste söka på 2023 års modell. Var väl då som senaste hybriden med trecylindrig motor kom.
0,33 - 0,53 snitt 0,45.
Och som vanligt vägrar du acceptera att den senaste Toyota hybriden är riktigt snål på bränslet.

Uppdaterat: 2024-04-22 21:37

Nej naturligtvis vill vi inte heller bara ha billigast möjligt. Det ska även vara något vi trivs med. Men det som nu sagts visar väl på vad jag ursprungligen skrev, är det värt att betala så pass mycket mer för att få dyr hybridteknik i en småbil? Speciellt som småbilar utan hybridteknik drar obetydligt mer... Min egen erfarenhet av hybridbilar är att dom går att köra väldigt snålt så länge det är plusgrader, men vid minusgrader ökar förbrukningen eftersom den då inte klarar gå på el lika mycket. Utifrån jämförelse med bekantas bilar och tidigare jag ägt så verkar en (snål) bensinbil gå snålare än en hybrid i sträng kyla. Men det sagt med reservation för att jag inte kunnat jämföra likvärdiga bilar. Men sen finns som sagt annat än förbrukning som avgör vilken bil man trivs bäst med.

Uppdaterat: 2024-04-22 22:09

Apropå Yaris hybrid så provkörde vi nyligen en ny och vi körde ca 2mil, ca 50/50 stad, landsväg. Vi körde på 0,45 enligt färddatorn och då körde vi inte utpräglat snällt. Men vägen tillät heller aldrig högre fart än 80km/h. Men 0,45 gissar jag att jag skulle komma rätt nära vid samma körning även i exempelvis en Skoda Fabia 1.0TFSI, utifrån vad bekanta sagt. Men jag har inte kört den själv, så jag kan inte uttala mig om vilken jag skulle föredra...

Uppdaterat: 2024-04-22 22:26
Mr Snoid skrev:

Christer skrev:
Tycker nog att en Yaris Hybrid som ligger på ca. 0,35 l/mil är en grov gissning. Det finns säkert en del som klarar av att köra så snålt, men i praktiken finns det de som ligger på minst 2 dl mera om man söker på Sprit Monitor. Och 0,55 klarar en del dieslar och bensinare också, av dom som kör optimalt försiktigt i 60-80 hastigheter på landsväg med lätt gasfot. Förbrukningen varierar mycket p.g.a. var dom kör t.ex. bara inne i städer och förorter och inte på 100-120 vägar. En väldig skillnad om vägen är torr eller våt av regn eller snö eller kraftig vind. Alltså oftast beror det på föraren och inte bilen om förbrukningen skall bli så låg som 0,35 l/mil i en hybrid.

Du måste söka på 2023 års modell. Var väl då som senaste hybriden med trecylindrig motor kom.
0,33 - 0,53 snitt 0,45.
Och som vanligt vägrar du acceptera att den senaste Toyota hybriden är riktigt snål på bränslet.

Jaha så du begränsar dig till 2023 årsmodell. Det var något nytt, för jag trodde du generellt hissade alla Toyotas hybrider. Jag vägrar inte som du påstår, utan är skeptisk till vissa fantasi siffror vad gäller förbrukningen av bensin. Förbrukningen av bensin påverkas av många faktorer, varav föraren är den viktigaste, inte hybriddrivlinan. Den gör givetvis sitt till, men det är bättre att gå direkt på en elbil, enligt mig. Jag tror att du aldrig kan räkna hem merpriset för hybriddrivlinan, vad gäller bensinförbrukning.

Uppdaterat: 2024-04-22 23:03
Christer skrev:

Mr Snoid skrev:
Christer skrev:
Tycker nog att en Yaris Hybrid som ligger på ca. 0,35 l/mil är en grov gissning. Det finns säkert en del som klarar av att köra så snålt, men i praktiken finns det de som ligger på minst 2 dl mera om man söker på Sprit Monitor. Och 0,55 klarar en del dieslar och bensinare också, av dom som kör optimalt försiktigt i 60-80 hastigheter på landsväg med lätt gasfot. Förbrukningen varierar mycket p.g.a. var dom kör t.ex. bara inne i städer och förorter och inte på 100-120 vägar. En väldig skillnad om vägen är torr eller våt av regn eller snö eller kraftig vind. Alltså oftast beror det på föraren och inte bilen om förbrukningen skall bli så låg som 0,35 l/mil i en hybrid.
Du måste söka på 2023 års modell. Var väl då som senaste hybriden med trecylindrig motor kom.
0,33 - 0,53 snitt 0,45.
Och som vanligt vägrar du acceptera att den senaste Toyota hybriden är riktigt snål på bränslet.

Jaha så du begränsar dig till 2023 årsmodell. Det var något nytt, för jag trodde du generellt hissade alla Toyotas hybrider. Jag vägrar inte som du påstår, utan är skeptisk till vissa fantasi siffror vad gäller förbrukningen av bensin. Förbrukningen av bensin påverkas av många faktorer, varav föraren är den viktigaste, inte hybriddrivlinan. Den gör givetvis sitt till, men det är bättre att gå direkt på en elbil, enligt mig. Jag tror att du aldrig kan räkna hem merpriset för hybriddrivlinan, vad gäller bensinförbrukning.

Nej du Christer, jag har aldrig skrivit om att de är såpass bra i generella termer och samtliga årgångar.
Jag har skrivit senaste årgång, generation 5.
Dom gamla var ganska hopplösa då det knappt gick röra gaspedalen innan motorn varvade upp och även förbrukningen var högre.
Huruvida man räknar hem det eller inte får så klart avgöras i en egen kalkyl.
Nu kör jag ju elbil så det är jag bekant med, men den har ökat 25% i pris sedan jag köpte min. Så den är svårt att ”räkna hem”, man behöver köra mycket nu för att landa en sådan kalkyl till elbilens fördel.
Finns förvisso billigare elbilar

Uppdaterat: 2024-04-23 07:20

Tror inte att man väljer hybrid för att spara bränsle, "kunna räkna hem." För mig skulle fördelen med hybrid vara att kunna köra tyst och utsläppsfritt på el i stan. Det är inget problem med att bensinmotorn sedan tar över direkt på landsvägen.

Uppdaterat: 2024-04-23 07:32
40-talisten skrev:

Tror inte att man väljer hybrid för att spara bränsle, "kunna räkna hem." För mig skulle fördelen med hybrid vara att kunna köra tyst och utsläppsfritt på el i stan. Det är inget problem med att bensinmotorn sedan tar över direkt på landsvägen.

Riktigt så fungerar inte en hybrid som Toyota/Lexus. Du kommer aldrig att kunna köra på el hela tiden i städer, för att först när du kommer ut på landsväg starta bensinmotorn. Hybrider växlar själv mellan el och bensin beroende på förutsättningarna. Är det t.ex minusgrader så går bensinmotorn mycket oftare. Är det varmt och låg hastighet kan man köra längre på el. Jag har lyckats köra genom en by på ca 3km i 40km/h helt på el, men då var det jämn fart hela vägen. I en stad är det mycket start och stopp och att accelerera från en korsning eller cirkulationsplats brukar starta bensinmotorn, om du inte accar väldigt långsamt. Däremot så spar den mycket bränsle genom att stänga av bensinmotorn titt som tätt, även på landsväg, även om det blir kortare sträckor där. Åk ut och provkör en så förstår du hur jag menar.

Sen som Christer var inne på, "bättre att gå direkt på en elbil". Ja, om man har möjlighet att ladda bilen hemma så håller jag med, speciellt med tanke på vad en större hybrid kostar. Men för oss som inte har denna möjlighet så är ändå hybriden ett bra sätt att sänka sin förbrukning. Jag kör en Rav4 hybrid på runt halvlitern för det mesta. Det är på vintern förbrukningen ökar. Men som jag sagt tidigare så är jag mera tveksam till tekniken på småbilar. Men en annan fördel med tekniken är att dom går väldigt mjukt och behagligt och helt utan ryck.

Uppdaterat: 2024-04-23 10:26

Det finns flera hybrider med ett "save" läge (t.ex. hybrider från Stellantis, men finns även hos andra), där man kan spara batteri-energin till just stadstrafik. Det är syftet. Köra med bensin utanför stan. Sen när man kommer in i stan, så trycker man in en knapp och kör bara på batteri.
Nu är det ju inte långa sträckor det handlar om, men ändå...

Uppdaterat: 2024-04-23 12:45

Då kopierar vi in texten från Stellantis hybriddrivlina.
Tyvärr är inte heller drivlinan helt lyckad. Batteriet räcker bara till några hundra meters elektrisk körning i låg fart och sedan drar den ganska högljudda bensinmotorn i gång, som dessutom har olägenheten att vibrera kraftigt vid gaspådrag samt vid vissa varvtal. Nuförtiden går många dieselmotorer mycket smidigare än så här.

Uppdaterat: 2024-04-23 17:43

Och från Lexusen så vi kan läsa båda samtidigt.
Hybridsystemet fungerar oerhört smidigt och den trecylindriga bensinmotorn morrar trivsamt vid gaspådrag även om det egentligen inte går särskilt fort. Den steglösa växellådan är programmerad för att kännas som en vanlig automatlåda vid normal körning. Men trampar man gasen i botten varvar motorn upp och ligger kvar på höga varvtal samtidigt som utväxlingen ändras i takt med att hastigheten stiger. Så brukar det vara för automatlådor av CVT-typ men Lexus blir inte störande surrig på det sätt vi upplevt i andra bilar med liknande system.

Uppdaterat: 2024-04-23 17:46
Raphael skrev:

Det finns flera hybrider med ett "save" läge (t.ex. hybrider från Stellantis, men finns även hos andra), där man kan spara batteri-energin till just stadstrafik. Det är syftet. Köra med bensin utanför stan. Sen när man kommer in i stan, så trycker man in en knapp och kör bara på batteri.
Nu är det ju inte långa sträckor det handlar om, men ändå...

Jodå, även Toyota/Lexus har en EV mode-knapp, men som du själv säger så handlar det inte om några långa sträckor. Nu har jag inte testat, men som jag förstått det kan Toyota/Lexus gå några km på ren el. När batteriet nått en förutbestämd nedre nivå så startar bensinmotorn, även fast EV-knappen är intryckt, för att inte skada batteriet. Och det ska ju vara en väldigt liten stad om en hybrids elläge ska räcka för stadskörning. 😉 Vill man kunna köra på enbart el i stadstrafik så får man skaffa antingen en laddhybrid eller elbil. Med en sladdlös hybrid kommer man aldrig att klara det.

Uppdaterat: 2024-04-23 20:24
Rikard skrev:

Då kopierar vi in texten från Stellantis hybriddrivlina.

Och den texten du kopierar in är inte från en Stellantis hybrid, utan för en mildhybrid. Det kan ifrågasättas om en mildhybrid verkligen kan kallas för hybrid. Inte laddhybrid och inte fullhybrid. Mildhybriden har inte en save-knapp för city. Den har för litet batteri för det. Det är de andra Stellantis-hybriderna som har det. Och det var de jag pratade om. Så du roar dig med att svara på det jag skrev om Save-knapp på Stellantis, med en Stellantis som inte har en Save-knapp (för du svarade med en mildhybrid) och därmed inte är relaterad till mitt svar.

Uppdaterat: 2024-04-23 20:31